Gå til innhold

Må man ta en ny GU for hvert svangerskap egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

eg måtte d..

fødte i desember 05.

var på GU i november 06, men alikevell måtte eg ta ny GU når eg kom til legen på første svangerskapskontroll for noen uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gu sist i november 06, og trengte ikke ny når jeg var på første svangerskapskontroll nå denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ve egentlig si at vi ikke vil da? Hører jo hele tiden at folk ikke hadde GU på 1. kontroll. Da er det vel ikke noe vi må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jeg svare på:

 

Før var det retningslinjer som så at man skulle ta GU på alle gravide ved 1. kontroll for å kunne ta celleprøve for å utelukke livmorhalskreft. Men nå viser nyere undersøkelser at det holder ta GU med celleprøve hvert 3. år, slik som ikke-gravide kvinner også gjør.

Konklusjon: er det mer enn 3 år siden siste GU må man ta dette ved første kontroll i svangerskapet.

 

Noen leger holder fast på gammel vane og tar GU på alle gravide ved 1. kontroll.

 

En annen grunn til GU er for å kjenne sånn ca. hvor langt på vei man er ved å kjenne størrelsen på livormoren, men dette krever en erfaren lege.

 

Håper dette var oppklarende :) (jobber i bransjen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk. Prøver å slippe fordi jeg hater GU. Men burde vel ta det da.. GRøss. takk for svar =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Ingen MÅ ta GU...jeg blei ikke engang tilbudt det, og da hadde jeg aldri hatt en før...vet ikke om det har med alderen å gjøre. Jeg var 19 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...