kajak&Daniel Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har tenkt litt på det der... Jeg har ikke lyst til å ta hans etternavn, men kunne eventuelt hatt det som mellomnavn, men for han er det utenkelig å ta mitt etternavn, så slik det ligger an nå, ser det ut til at ingen av oss bytter navn. Kjæresten min gikk til slutt med på at sønnen vår har mitt navn som etternavn, og hans som mellomnavn. (lot han velge fornavn da...) Er det utenkelig for alle fra afrika o.l å ta kona sitt etternavn?
#Ariadne# Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 har inntrykk av at menn generelt ikke er så intresret i å bytte etternavn... Jeg og dattern min har mitt pikenavn som mellomnavn, og min manns etternavn som vårt etternavn
AnitaogTimVincent Skrevet 21. februar 2007 #3 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har mitt pikenavn som mellomnavn. Vi sendte inn søknad for å få bindestrek mellom, så jeg og mannen min skulle få like navn, men da var det ikke lov til å gjøre det. Er det nå, men nå har vi blitt så vant til at det er sånn. Sønnen vår har bare "pappas" etternavn. Han har to fornavn, så jeg syntes det ble litt mye hvis han skulle ha mitt også
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Jeg og barna har tatt min mann sitt etternavn, men så har de internasjonale fornavn. Men, lurer litt på å ta mitt etternavn også, er litt redd for eventuelle fordommer de må møte med muslimsk etternavn i forbindelse med jobb etc. Hva syns dere?
kajak&Daniel Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2007 Det var vel dette jeg tenkte på da jeg ville at sønnen min skulle ha kjæresten min sitt navn kun som mellomnavn.. Tenkte det da muligens kan bli enklere i forhold til jobb når han har norsk etternavn... Det har jo dessverre vist seg flere ganger at enkelte har fått enklere jobb når de har skiftet til norsk navn. Synd, men dessverre sant av og til...
bow Skrevet 22. februar 2007 #6 Skrevet 22. februar 2007 Jeg beholdt mitt etternavn og ettersom det ikke er overførbart til sønnene mine (jeg har et ...datter-navn), så måtte de ta pappaens etternavn. Det er egentlig noe verken jeg eller pappaen er særlig fornøyde med for vi liker absolutt ikke at de har et muslimsk etternavn når de ikke er muslimer.
t-79 og Jakob+ spire:) Skrevet 22. februar 2007 #7 Skrevet 22. februar 2007 Jeg tok mannen min sitt etternavn når vi giftet oss.... dette er ikke noe tradisjon for han- men norsk tradisjon ;-) har mitt pikenavn som mellomnavn da! Sønnen vår har også mitt som mellomnavn og samme etternavn som oss! syns det er er fint at hele familien har samme etternavn jeg :-)
Lykkeligmammatiltre Skrevet 22. februar 2007 #8 Skrevet 22. februar 2007 Jeg tok også etternavnet til mannen min, jeg syns det er et veldig pent navn, så det ville jeg gjerne ha=) men jeg beholdt mitt pikenavn som mellomnavn, mest for pappan min sin skyld;) men det er jo fint å beholde det også. Datteren vår har to navn,veldig norske navn er de også, så derfor fikk hun bare etternavnet til mannen min. Det hadde blitt litt mye med fire navn også syns jeg!
C&M&H Skrevet 22. februar 2007 #9 Skrevet 22. februar 2007 Jeg er ikke gift så foreløpig et det ikke et tema hos oss. Men jeg har ikke tenkt å bytte navn når vi gifter oss. Samboeren min har ikke et etternavn egentilg, bare et engelsk navn og et baganda navn som viser hvilken klan han tilhører. Og det er jo litt rart om jeg skulle kalle meg hans klan navn siden jeg ikke er medlem av den klanen... Det er heller ikke tradisjon å bytte navn når en gifter seg der han kommer fra. Dattra vår har et fornavn, klannavnet som mellomnavn og mitt etternavn.
Mulatica Skrevet 22. februar 2007 #10 Skrevet 22. februar 2007 Jeg har to etternavn nå, og kommer til å bytte ut det siste med hans etternavn når vi gifter oss (i august 2008!). Han beholder sitt. På spansk har alle to etternavn, farens først og morens etterpå, og så arver barna bestefarens navn fra begge sider. De bytter ikke etternavn når de gifter seg. Datteren vår har bare hans navn, siden hun har 2 fornavn. Det hadde blitt vanskelig med begge våre navn siden det er forskjellig rekkefølge på navnene på norsk og spansk. Og dessuten syns jeg som flere andre her at det er nok med 3 navn. Jeg er forresten ikke så glad i mitt etternavn, og gleder meg til å bytte.
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 22. februar 2007 #11 Skrevet 22. februar 2007 Jeg tok mannen min sitt etternavn selv om man ikke skal det i Islam...
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #12 Skrevet 22. februar 2007 Jeg er ikke sammen med bf (fra tunisia) lengre, men vi har begynt med disputter om etternavnet til småen vår da. Hun har fått etternavnet mitt fordi faren ikke var inne i bildet. Nå er han delvis inne i bildet og har omsider erkjent farsskapet. Og da mener han at hun ikke er hans datter om hun ikke har hans navn! Da sier jeg bare sorry, men jeg skal være med på en navnediskusjon den dagen faren er en fast del av livet til datteren vår, og er med på å forsørge henne. Inntil da,-NOT :-) Jeg har forøvrig vært gift to ggr, og da tok jeg mannens navn begge gangene.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2007 #13 Skrevet 22. februar 2007 Vi bor i Norge og jeg vil ikke at mine barn skal miste noen sjanser pga fremmed etternavn. De kan få noen ekstra skritt å gå uansett. De har mitt etternavn og hans navn som mellomnavn. Etter hvertkan de selv velge hva de vil hete. For meg er det uaktuelt å skifte
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 23. februar 2007 #14 Skrevet 23. februar 2007 Hmm... Har aldri opplevd at jeg har mistet noe som helst pga etternavnet mitt etter jeg giftet meg! Jeg har fått de jobbene jeg har søkt, de hører jo at jeg er norsk når jeg snakker Og jeg har et ganske norskt fornavn. Men om etternavnet er veldig vanskelig eller langt så kan det jo vær slitsomt uansett om det er norskt eller utenlandskt... Hva mener du med at de kan få noen ekstra skritt å gå uansett? Jeg ser på det som positivt at barna er flerkulturelle. Datteren min på 5 1/2år kan engelsk allerede! Hun forstår alt vi sier og snakker også litt sjøl nå. At hun er brun i huden tror jeg ikke vil bli noe hinder for henne.
Bellinda Skrevet 23. februar 2007 #15 Skrevet 23. februar 2007 Mine to eldste barn, har sin fars etternavn, ett vanskelig, tungt, algerisk etternavn. De har ett norsk og ett arabisk fornavn. Sønnen min, har etter min fars ønske, også mitt etternavn, som mellomnavn. Lillemoren min har min manns etternavn som mellomnavn, og heter ...datter til slutt. Hun har ett norsk og ett arabisk navn, men helnorsk etternavn, som ikke etterlater noen tvil om at hun er norsk hehe. Jeg har mitt pikenavn, min fars etternavn, og hadde aldri byttet uansett, om det så var lov for muslimer, hadde jeg ikke byttet. Mitt etternavn er, for nordmenn flest, som regel like vanskelig som ett langt, vanskelig og tungt arabisk etternavn hehe.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #16 Skrevet 26. februar 2007 Må først kommentere et Afrika er et ganske stort kontinent. Vi nordmenn er vel ganske anerledes enn grekere og briter, er vi ikke? Afrika dekker uendelig mange kulturer og omtrent alle verdens religioner, så her går det ikke an å generalisere. Skal man først generalisere litt, vil jeg si at alle menn synes å foretrekke at deres etternavn skal føres videre, ettersom dette er tradisjon i de aller fleste kulturer. Tradisjoner er gjerne vanskelig å bryte med, både fordi de selv ikke ønsker å bryte tradisjonen og pga press fra venner og familie. Sånn jeg ser det, så er dere like stae begge to. Du vil ikke ha hans etternavn, han vil ikke ha ditt. Hvis ingen vil gi seg, så får dere bare ha hvert deres etternavn. Du synes sikkert at dine argumenter for å ikke bytte er veldig gode, men han synes garantert det samme om sine argumenter. Dere bør gå igjennom alle argumentene for og mot hvert av etternavnene. Hvis dere ikke blir enige, så bare behold det dere har. Ingen grunn til å ødelegge et forhold pga et etternavn! Selv valgte jeg å ta mannen min sitt etternavn til slutt både pga tradisjon og fordi det klang best slik. Hans navn ville også høres helt rart ut med mitt etternavn, mens mitt høres ganske greit ut med hans etternavn. Har ikke møtt på noen problemer med at jeg har norsk fornavn og utenlandsk etternavn. De fleste synes det bare er morsomt og litt anerledes. Barna våre skal få mitt etternavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Mange mener at man bør beholde det norske etternavnet for barnas skyld, men jeg vil heller forklare barna mine hvorfor de har det etternavnet, hvor det kommer fra osv. Jeg tror faktisk verden går fremover, og at man etterhvert vil være mindre opphengt i om et navn er utenlandsk eller ikke.
kajak&Daniel Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 26. februar 2007 Ja, jeg er jo klar over at det er store forskjeller på ting i afrika også.. Hans grunn til å ikke ta mitt navn er vel det der han kommer fra er slik det var i Norge for mange år siden, nemlig at det var en selvfølge at kona tok mannnen sitt etternavn når man giftet seg.. Grunnen jeg har, har med ting i hans fortid å gjøre, som gjør at jeg ikke har lyst til å ha det navnet som etternavn.. Angående hvordan det klinger.. Det klinger ikke bra med hans navn som etternavn, og mitt som mellomnavn, så det er jo også en grunn da.. Jaja.. Vi finner nok ut av hvordan vi gjør det:) Haster jo ikke da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå