~mamma~ Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Dette har jeg lurt på en stund. Noen som kan svare?
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Det har med åpenbaring å gjøre. Kirka underviser heller ikke om Åndsdåpen( noe som egentlig er en berikelse for en Kristen). Kunne gitt en laaang forklaring på det med voksendåp og babydåp men skal prøve å fatte meg i korthet.... En baby ER et Guds barn automatisk og trenger IKKE å døpes for å bli et Guds barn - noe kirken derimot sier i sin dåpshandling.Babyer som dør uten å være døpt er Guds barn og kommer til Himmelen. Kirken har ikke åpenbaring på dette og praktiserer fortsatt noe i fra gammel gammel tid, jeg håper de ser det mer og mer og forandrer på litturgien sin snart.Jeg vet om folk som har spurt om å få lov til å ha barnevelsignelse i stedet for dåp av baby i kirka men blitt avvist . Det viktigste av alt er å tro i sitt hjerte og bekjenne med sin munn for å bli Frelst.Dette står i Rom. 10.9-10 SÅ kommer dåpen som en proklamasjon og et symbol og en troshandling.Det er noe som heter "å se dåpen". Et mnsk får da åpenbaring om dåpen og døper seg på sin tro og bekjennelse. Jeg snakker nå om voksendåp.Barn kan også døpe seg slik dersom de forstår nok til å ønske det selv. Ved dåpen så blir man begravet med Kristus ( rom . 6) og oppreist med Ham.Derfor er full neddykkelse i vann det rette.Mange opplever å bli åndsdøpt i forbindelse med voksendåp.
Lumsk Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 De aller fleste kristne praktiserer barnedåp. De orientalske kirker, Den katolske kirke, de ortodokse kirker, den Anglikanske/episkopale kirke, Den lutherske kirke og de reformerte kirkene praktiserer alle barnedåp. Slik var det gjort helt fra begynnelsen av kan vi lese hos kirkefedrene, bla. Origenes. På 1600-tallet oppsto baptistene som er anabaptister (gjendøpere) som mente at småbarn ikke var istand til å gyldig ta imot dåpen. I dag er det også flere kirkesamfunn som ikke praktiserer barnedåp. Grunnen til at synet på dette er delt har noe med teologiforståelsen rundt dåpen å gjøre. Faktum er at det står ingenting om at dåpen er forbeholdt voksne i Bibelen. Vi kan lese at Paulus døper hele hushold. Det vil si hele familien samt slaver. Dette var vanlig praksis. Jesus sier også: 'La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til" (Luk. 18,15-16). Kan vi da nekte små barn i å komme til Ham i dåpens sakrament da? Vi leser også hos Paulus at dåpen er kommet istedet for omskjærelsen (Kol. 2,11-12). Siden det er hovedsakelig spedbarm som omskjæres (på åttende dag etter fødselen) så har Paulus valgt en lit uheldig sammenligning hvis han mener at barn ikke kan døpes.
Gjest Skrevet 22. februar 2007 #4 Skrevet 22. februar 2007 Men i dåpshandlingen står det at babyen blir frelst ved denne dåp og det er jo ikke riktig. Hastedåp for å frelse babyene har vært praktisert i mange 100 år og det er veldig horribelt syns nå jeg. Men men, forskjellig syn på saken .
VinterSol+2 Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 Den Norske Kirke praktiserer også voksendåp, og det er mange som velger å forandre litt på dåpsritualet nå om dagen, (at barnet allerede ER guds barn, og ikke BLIR det, under dåpen). DNK er i det hele tatt en stor organisasjon som inneholder mange mennesker, retninger og meninger, men DNKs "offisielle" standpunkt er jo barnedåp, men med åpning for lokalt å variere. (det kommer litt an på lokal prest som åndelig veileder) Åndsdåp er riktignok ikke like "annerkjent" med nådegave og frelse er jo viktige begreper, og dermed er man nesten tilbake til åndsdåp, er man ikke? (det var et spørsmål, svar gjerne! Må få oppdatert religionsvitenskapen her.. hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå