turbomamma til 3 Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Nå orker jeg snart ikke mer. I går kom det igjen. Feber, verkende muskler og vondt i puppen. Brystbetennelse nok en gang. Det er bare 13 dager siden sist og forrige pensilinkur ble avsluttet forrige onsdag. Dette er 5 gang siden midten av november. Har hatt sår på brystvortene, sannsynligvis forårsaket av sopp. Men disse fikk jeg kontroll på før jul med behandling av både meg og baby. Alikevel har jeg altså hatt 3 stk. bb i 2007. Legene er ikke til mye hjelp. De gir meg pensilin (diclocil 500 mg) og jeg blir jo fort "frisk" når jeg tar dette, men det kommer altså tilbake igjen og igjen. Har ikke tilstoppede melkeganger og ammingen går fint. Gullklumpen er snart 6 måneder og er blitt fullammet hele tiden (dvs. i noen perioder har jeg håndmelket og gitt ham på flaske for å spare brystet). De siste melkeprøvene som er blitt tatt har heller inneholdt bakterier så det virker ikke som det er grunnen. Er det noen som har vært borti noe lignene og eventuelt har noen råd? Supertakknemlig for svar.
Blomman Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 hmmm ikke lett det der.... trøsteklem i allefall.... men du, sånn i utgangspunktet har du fåt rett medisin, men be legen kontakte Nasjonalt Kompetansesenter for Amming på Rikshospitalet, de er der for å hjelpe leger med slike spesielle ting. Ellers får du lese på ammehjelpen.no for se om du kan finne noen tips der du ikke har prøvd..... God bedring fra
tripptrapp3sko Skrevet 22. februar 2007 #3 Skrevet 22. februar 2007 vil også bare sende en trøsteklem. Utrolig at du har holdt ut. Sist gang hadde jeg 4 brystbetennelser,de 3 første i barselperioden,den siste ca 6mnd. Du har gjort en fantastisk jobb. Er det tatt bact.us av brystene? Har du vurdert å slutte?Slike brystbetennelser er jo uutholdelig energitappende.
turbomamma til 3 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2007 Hei jenter og tusen takk for svar. Jeg var på Nasjonalt Kompetansesenter for amming på Riksen i desember. Snakket med en veldig hyggelig jormor som faktisk ringte meg etter nyttår for å høre hvordan det gikk. Det ble tatt en bakterieprøve av brystet (tror jeg, ved den første bb. Dvs. legen tok prøvepinnen og gnidde inn i det åpne såret. (det var forresten dritvondt)). Da hadde jeg gule stafelikokker i såret. Ved senere bb har de tatt melkeprøver. De siste som er tatt har ikke slått ut med bakterier. Hva er bact.us av brystene? Er det det samme som prøvepinnen gnidd inn i såret? Jeg har ikke vurdert å slutte å amme. Selvfølgelig har jeg tenkt tanken, men den har blitt forkastet igjen med en gang. Som nicket mitt sier har jeg tre barn og med de to første gikk ammingen knirkefritt (hadde absolutt ingen problemer, utenom litt sårhet i starten). De ble begge ammet til de var mellom 15-17 måneder. Det spørs vel om jeg kan fortsette så lenge denne gangen. Men det er jo så innmari koselig å amme og nærheten til baby som det gir er jo fantastisk. Dette er mitt absolutt siste barn (tror jeg, 99,9% sikker på det) og derfor vil jeg prøve å holde på så lenge som mulig og lar meg ikke stoppe ennå. Heldigvis reagerer jeg fort på diclocil sånn at formen blir ganske bra igjen ganske fort. Men som du "mor-til-3" påpeker er det jo energitappende.
Expat Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Du må altså ta bakterieprøve igjen nå. Det kan jo hende du har noe originalt der inni... Vanligvis er det stafylokokker (= dicolcil som medisin), men det finnes jo andre bugs... Tar du lecitin for å holde melkegangene åpne? 1200mg tre ganger per dag, apotek eller helsekost. Blir du bedre kan du trappe ned med en kapsel per uke. Og beholde en kapsel per dag i tilfelle du ikke tør annet Antar du ikke bruker ullinnlegg (bakteriekilde), og skifter innlegg ofte. Hvis du ikke lekker kan du bare klippe opp et rent laken i en masse lapper og bruke som innlegg. Simplex øyesalve kan være godt på brystet. Hvis et større barn sparker deg i brystet, eller du sitter og strikker masse, eller driver med en del repetitive bevegelser hele tiden (husvask), kan det føre til tette ganger. Ta vare på deg selv og hold deg varm!
Aga:-) Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Eller amme-bh med spiler. Eller en amme-bh som er ørlite grann for trang. Jeg sliter også fælt med brystbetennelser, det er så vondt og slitsomt. Får stort sett bukt med dem, og det bedret seg mye etter at jeg startet mitt nye liv som bh-løs:)
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Kjenner meg desverre godt igjen. Godt poeng med stor nok BH som ikke klemmer på feil steder. Men siden du ikke har tette melkeganger, er det vel ikke det som er problemet. For meg høres det ut som om ikke betennelsen er 100% borte for hver gang, siden den kommer så raskt tilbake. Du burde få tatt en bakterieprøve til, med resistensbestemmelse ( for å se hvilke antibiotika som ikke virker) og høre med legen om det kunne være en idè å ta en lengre kur for å ta ordentlig knekken på bakteriene. Av og til kan det være innkapslet betennelse som kan åpne seg med ujevne mellomrom. Da kan en bakterieprøve feilaktig være negativ (ingen utslag mhp bakterier). Jeg slet meg desverre helt ut med førstemann med tallrike brystbetennelser. Jeg angrer på at jeg ikke sluttet å amme før jeg gjorde. Holdt på i 6 smertefulle mnd. Når kroppen fikk sykdommer på sykdommer tok jeg hintet og sluttet. Det tok veldig lang tid før jeg var nullstilt igjen. Immunsystemet var helt nedlagt, desverre. Så - vær så snill å ikke slit deg helt ut på dette. Det er kos med flaske også :-) Mvh Dyrlegen (med stor erfaring fra jurbetennelser på kyr og meg selv :-D )
Gjest Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Jeg hadde 3 brystbetennlser på rappen. Ble ikke kvitt dem før jeg smurte brystvortene mine med bakteriedrepende middel. Snakket med en lege i tyskland og han sa at de skrev ikke ut medisin uten at de ba dem kjøpe en krem som skulle ta knekken på bakterine som kommer utenfra og inn på sår. Husker selvsagt ikke hva salven heter med den er laget på en plante. Eurika salve trur jeg den het. Den kjøpes på apoteket eller helsekost. Og er ikke falig å spise, men jeg tørket av før hver amming. Det funket for meg Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå