*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Jeg skal på overtidsvurdering i morgen og lurer sånn på hva de gjør der? Noen med erfaring????
Jonas-mamma'n Skrevet 21. februar 2007 #2 Skrevet 21. februar 2007 jeg har ikke erfaring,men jordmor fortalte meg i går hva de gjør på overtidsvurderingen... de måler blodtrykk,tar urinprøve,tar ctg(reg av barnet),ultralyd(tror jeg),gyn undersøkelse for å kjenne etter om du er moden og evt hvor mye...mulige det var mer,men det er dette jeg husker at hun nevnte på
*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2007 Spennende, håper de gjør noen triks for å sette igang fødselen og da... Var ikke sånn jeg hadde tenkt det skulle skje. Blir mer sånn "sykdomms" preg over det hele når vi må dit for å få startet det hele.
MammaAskepott Skrevet 21. februar 2007 #4 Skrevet 21. februar 2007 Hmm... Eg var på overtidsvurdering for ei veke sidan, og da var det kun UL. Sjekke at nurket hadde det fint, bevegelsene dens, at det var rikelig fostervatn, og tok mål. Så såg legen det i sammenheng med utviklinga på babyen gjennom svangerskapet, og vurderte termin ut ifrå det. Ein overtidskontroll og overtidsvurdering har eg forstått er litt forskjellige. Kontrollene inneholder nok meir alt det andre, som sparketester, ctg osv... Men, for all del. det meste av rutiner varierer jo frå lege til legeg har eg inntrykk av, så ein veit jo aldri!
*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2007 Skal til KK- Haukeland på vurderingen, er da 12 dg over termin. Så det blir vel litt mer enn en vanlig kontroll ? Er litt skummelt når en ikke vet hva som skal skje... Om det kalles vurdering eller kontroll vet jeg ikke
godiva med 3 gull Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 Da jeg var inne på overtidsvurdering sist (19 dager over termin) ble jeg satt igang. Ser ikke noe poeng i å la deg gå mer enn 12 dager over mht nye resultater fra forskning. Min lege hadde aldri latt meg gå så mye over en gang til.
*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2007 19 dager!!! det var virkelig lenge.
Frk. Vable Skrevet 21. februar 2007 #8 Skrevet 21. februar 2007 Kan ikke huske at jeg fikk noen som helst vurdering med min første. Dette er snart 4 år siden, da, men på siste vanlige kontroll hos legen min, sa han at hvis ikke ungen var født innen 12 dager, skulle jeg komme tilbake til han. Det gjorde jeg, og så "bestilte" han time for meg på Haukeland. Ble satt igang 14 dager over termin. Ingen UL, ingen "uvanlige" tester eller noenting hos legen. Fikk jo sånn belte som målte bevegelsene til barnet på Haukeland, da, men da hadde jeg jo allerede fått stikkpillen. Men det er jo bra å høre de er mer nøye på ting nå, da!! Selv om alt gikk greit den gangen...
*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. februar 2007 Tror de har en sånn greie at du skal inn etter 12 dager... Men om de setter igang fødselen da eller hva de egentlig gjør vet ikke jeg. Huff kunne ikke bare fødselen starte naturlig Nå? Hehe det er virkelig ikke noe som kan planlegges i et svangerskap!!!
Jonas-mamma'n Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 dette med hvor lenge man går over tiden før man skal til kontroll,og når de setter det igang osv,varierer fra sykehus til sykehus....lillehammer,som jeg hører til, praktiserer det slik at man skal inn til kontroll på føden den 7.dagen over termin....og den 11.dagen over termin blir man satt igang...er vel ikke så mange andre sykehus her i landet som setter igang så "tidlig" har jeg hørt. 14 dager over er vel generell praksis ellers...tror jeg da:)
Lirum Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 Jeg skal på kontroll på KK imorgen - Haukeland og er da også 12 dager over tida. Jeg har helt klart forventninger til den timen!!! Så om de klapper litt på magen min og puser med meg med rosa stemmer og sauser det hele inn i litt livmorromantikk, ja da blir jeg sprø!!!?? Jeg leste på kk - nettsider at nye rettningslinjer har definert 12 dager som overtid-nok og at de setter igang da... men den praksisen som har vært på kk i de siste år er nok det som gjelder. De vurderer barnet og morens moding.... Jeg ringte klinikken og var fortvilet igår morges, men det var bare dette generelle maset om naturlig og babyen din og puse puse.. er litt redd for den bølgen av hyper-generelle-råd. JEg trenger å føle sikkert at den vurderingen som blir gjort er med utgangspunkt i MEG! OG MITT BARN! Jeg vet at i danmark lar de ikke kvinner gå noe særlig overtida, der vurderer de det som en risiko for barnet! Lykke til imorgen du da, skjebnefellen! 12 dager overtid er 10 dager mer enn jeg trodde jeg kunne tåle. Nå føles alt helt åpent, som om jeg kan gå høygravid fram til våren, til jul, neste sommer....... men det vet jeg jo at ikke kan skje.... men det kjennes absoulutt helt som en tilværelse uten noen holdepunkter.... uten denne timen imorgen da!
Pink&Lucky Skrevet 21. februar 2007 #12 Skrevet 21. februar 2007 Hei hei! Jeg har vært på 2 overtidsvurderinger på Haukeland denne uken, og det du skal gjennom da er sparketest (ctg?), urinprøve, blodtrykk, ultralyd og stripping. Jeg har vært på min 12. og min 14. overtidsdag, skal tilbake fredag og blir da sannsynligvis satt i gang uansett, men må nok gjennom dette programmet først, tenker jeg! Regn med at det blir en del venting, så ta med deg litt mat, drikke og lesestoff! )
mamman til sander og mathilde Skrevet 21. februar 2007 #13 Skrevet 21. februar 2007 Her i Østfold (fredrikstad sykehus) er man på overtidskontroll mellom 9. og 12. dag på overtid. Og blir satt igang ca den 12. dagen over termin. Barnet skal visst være ute den 14. dagen. Så i morra er jeg 12 dager over, og bør regne med å bli satt igang, selv om jeg håper det starter av seg selv i løpet av dagen/natta nå....!!!
Lirum Skrevet 21. februar 2007 #14 Skrevet 21. februar 2007 Sukk - leste innlegget til pinky-linky-ettellerannet! Det er forskrekkelig at de STARTER med å vurdere den 12. dag, og at jeg kanskje må gå ennå mange dager før de GJØR noe??? Å er det noen som kjenner til en vennlig guddom jeg kan be til for anledningen - Hey, gi meg litt saftig og deilig fødsels-smerte NÅ! .................... hulk!
*TINCO* Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 21. februar 2007 Da skal vi lage baluba sammen der oppe i morgen vi Lirium!!! Kommer fra kiropraktoren no med beskjed om at jeg hadde fått fødeansikt hehe syns bare jeg ser tjokk ut jeg. Lykke til i morgen Lirium takk for svar dere andre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå