Gå til innhold

Vasking av babyklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så usikker på hva jeg egentlig skal vaske før babyen kommer. Er det nødvendig og vaske lammeskinn, nytt sengetøy, nye klær, klær jeg har arvet? Hva med dynene?

Eller er det helt hysterisk og tenke slik?

Noen jeg har konfrontert meg med sier at det beste faktisk er og ikke vaske, fordi det er viktig at babyen lærer seg og håndtere helt vanlige bakterier, og at det ikke skal være sterilt i et hjem. Det kan bidra til og gi dårligere imunforsvar på sikt.

Mens andre mener at alt bør vaskes med "korrekt" vaskemiddel, og at hjemmet skal gjøres så sterilt og rent som overhode mulig for den lille.

Hvordan gjør dere det..?

Førstegangsfødende

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker alt jeg.. Ikke for at jeg er hysterisk, men fordi jeg liker ikke den fabrikklukta! Lammeskinnet har jeg ikke vaska da...

Gjør det ikke for at det skal være så sterilt som mulig nei... Rett og slett fordi jeg synes det er så kos! Hehe... Sengeklær skal man jo vaske før bruk, uansett om det er til en liten baby eller deg selv. Klør meg ihjel jeg, om de ikke blir vaska før 1.gangs bruk.

Det er de stoffene fabrikkene sprøyter på de før de kommer i butikkene.. Så de skal holde seg finere! Lukter ikke godt, og er ikke så bra for huden... Babyhuden er jo så skjør :)

Skrevet

Jeg har vasket alt som kan vaskes. Med Neutral vaske- og skyllemiddel...

Ikke fordi jeg skal ha alt sterilt, men fordi det er så mye kjemikalier og dritt som sitter i tøyet/sengetøyet etc når man kjøper det...

Skrevet

Hei, er førstegangs selv :) Har termin 28.04.

Jeg har lånt masse babytøy av tante og onkel, og har vaska alt vi har fått, for det var pakka ned i sorte søppelsekker. Har også fått nye klær, og de har jeg også vasket (dette pga fargestoffer som sitter i klærne, pluss at mange tar på klærne i butikken).

Har vaska alt sengetøyet også, men ikke dynene.

Synes det er best at klær og sengetøy er rent og lukter godt når den lille skal pakkes inn i det ;)

Men man må jo selvsagt gjøre det som føles riktig for enhver.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Førstegangsfødende

Skrevet

Jeg vasker alt undertøy, sengetøy og arvet tøy. Dyner og slikt vasker jeg ikke. Alt det som ikke lukter bra bør vaskes, det gjelder spesielt sengetøy med farger og slikt. Når jeg kjenner lukten av fargesterke klær så tenker jeg at jeg aldri hadde klart å ligge i det og derfor vasker jeg det for babyens skyld.

Arvede klær kan jo ha ligget en stund og da synes jeg at de bør vaskes.

Hjemmet trenger ikke å gjøres sterilt i det hele tatt. Hva så om det bor hybelkaniner hos deg???? Det er noe som ungene våre bare får venne seg til! ;)

Skrevet

Hei!

Jeg har vaska alt av det jeg har kjøpt nytt og det som jeg hadde fra før som har vært pakka ned en stund. Er ikke hysterisk det da. Synes det er greit å vaske de nye klærne siden en ikke vet hvordan de er blii behandla i butikken, kan jo aldri vite hvem som har tatt på dem å slikt..

Dynene skal jeg vaske, for de har ligget i svart søppelsekk og så lukta det litt "nedpakka" av dem..

Skrevet

her vasker jeg det meste pga det har ligget i kjelleren snart 2 år og lukter litt kjeller... vasker også det nye...

men til han på 20 mnd vasker jeg ikke det nye tøyet som han får nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...