Gå til innhold

missed abortion

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hadde endelig blitt gravid etter mange års prøving, gikk til ultralyd og der var fosteret dødt, uten at jeg hadde merket noenting, ganske deprimerende og dette skjedde for fem uker siden, har ennå ikke fått tilbake mens men har hatt mens smerter og vondt i ryggen i ca en uke nå, er dette mensen som kommer eller er d noe infeksjon?? Vil så gjerne bli gravid igjen og har hatt regelmessig samleie etter at blødning stoppet for tre uker siden, noen som har noen gode råd til meg slik at jeg kan bli gravid igjen...og hva er sjansen for missed abortion eller spontanabort igjen...fikk for fire år siden diagnosen pco men min gynekolog mener dette har gått tilbake da jeg har gått ned over 20 kg og har hatt regelmessig mens i to år, hadde ikke dette tidligere....

er d mulig pco kan gå tilbake slik eller er d pco som har gjort at jeg mistet??

Fortsetter under...

Jeg vet ingenting om pco, men angående mensen og det å bli gravid, så kan det ta noen ekstra uker før man får tilbake mensen, men er du optimist kan du også ta til deg at det skal være lettere å bli gravid igjen de første 6 ukene etter en MA, pga høyt hcg-nivå. Så enten er du bare en av de mange som er litt sen med å få tilbake mensen, men jeg håper virkelig du er gravid!! Har du ikke blødninger eller andre typer ubehag tviler jeg på at du har noen slags infeksjon, men jeg er på ingen måte noen ekspert.

Kjenn på symptomene, og har du ikke fått mensen igjen om en ukes tid kan du jo evt ta blodprøver med et par dagers mellomrom, for å se om hcg-nivået stiger og du er gravid igjen. Det er jo absolutt en mulighet, skjønner jeg på det du skriver. Vanlige hjemmetester kan egentlig ikke stoles på i mange uker etter en MA, så ikke ta dem, da de kan gi deg positivt resultat uten at du faktisk er gravid.

Håper det beste for deg!!!

Jeg har ikke prøvd i mange år, som deg, men hadde selv en MA for 3 uker siden, og er like 'gira' som deg på å bli gravid igjen :-) Beklager at dette ble litt langt....

Masse, masse lykke til!!

Jeg kjenner meg igjen i deres tanker.

Jeg hadde MA i uke 18, ante ikke at noe var galt. Det tok 7 uker før mensen kom igjen. Jeg hadde lange sykluser før graviditeten også.

I ukene etter MA var jeg som dere veldig opptatt av og bli gravid igjen,tenkte masse på det, men vi valgte å vente.

Først nå, litt over 3 måneder siden det skjedde føler jeg meg klar igjen.

Vi som har opplevd en MA eller SA har litt (med trykk på litt) større sjanse enn andre til å oppleve det igjen. Jeg var på sykehuset og fikk piller for tre uker siden, har fortsatt ikke fått igjen mensen (hvilket er normalt) men håper jeg ikke får den ;-).

Vet forøvrig svært lite om PCO, så der kan jeg ikke svare

Er du sikker på at vi har litt større sjangse for å oppleve det igjen????

Jeg fikk beskjed av både fastlegen min, og legen på sykehuset(som foretok utskrapningen) at det va ingenting som tilsa at jeg sko oppleve det igjen. De sa det var veldig vanlig med 1 abort.. Og at det va ingen forskning som sa at vi skulle ha større sjangser for en ny!

Jeg velger å stole på de legene!!!

Annonse

De som har opplevd en SA/MA skal ha LITT større sjanse for å oppleve det på nytt. Leste forøvrig det første gang her på barnimagen, det var Jordmor Siri som sa det i et av sine svar.. Har lett etter svaret/"beviset" og finner det selvfølgelig ikke.. Skal lete videre, håper jo litt at jeg har forlest meg.

Min lege sa til meg det samme som dere har hørt - at det ikke er større sjanse for meg å oppleve det på nytt enn en annen. Selvfølgelig velger jeg, som dere å tro på det. Det at det er LITT større sjanse for å oppleve det på nytt er vel da en gjennomsnittsberegning de har gjort blant alle som har mistet. Logisk nok, kanskje..

Fant innlegget (som var skrevet av eksperen gynekolog A.M. Ullern) under arkivet til Ekspertsvar - limer det inn her:

15.12.2004 11:29 Postet av Anonym

Jeg opplevde en MA for litt over en måned siden, det var min første graviditet. Vi trodde jeg var 13+3 på vei, men det viste seg at det lille livet kun ble mellom 9 -10 uker. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette jeg har opplevd;

1) Det at kroppen ikke ”ordner opp selv” ved en MA,- indikerer det noe (sammenlignet med en SA)…? Hva kommer det av at fosteret ikke ble støtt ut?

2) Det tok 33 dager å få mensen tilbake etter utskrapningen. Før har jeg hatt sykluser på 27 dager. Skal jeg regne med at syklusen min er blitt endret, eller er det vanlig at syklusen er annerledes rett etter et slikt inngrep og vil etter hvert ”normaliseres”?

3) Er det større sjangse for å miste igjen i en ny graviditet?

4) Er det ”skadelig” for kroppen å oppleve abort? Jeg tenker på hormoner som hiver seg rundt, og plutselig stopper det opp…osv.

5) Anbefaler du at pasienten skal holde seg mest mulig i ro dersom hun opplever småblødninger tidlig i svangerskapet?

Det ble mange spørsmål, og jeg har sikkert mange flere….Håper veldig at du kan svare på dem! På forhånd tusen takk for all hjelp :o) Håper så inderlig at det skal gå bra neste gang.

---------------------------------------------------------------

Kjære Anonym

1) Jeg vet ikke hvorfor noen tidlig graviditeter ikke blir støtt ut og noen ikke. Det ene er ikke mer " farlig" enn det andre. Det sier heller ikke noe om gjentagelsesrisikoen. Begge er utrolig vanlig, og indikerer grunnleggende "koblingfeil" som er uforenlig med liv.

2) Den første mensen kan drøye opp til 6 uker etter utskapningen. Du vil få igjen din vanlige cyklus, kanskje neste måned allerede.

3) Det er noe større sjanse for å miste i neste svangerskap enn om du ikke hadde opplevd dette, men den er ikke stor.

4) De fleste kvinner opplever en abort i et langt fertilt liv. "Farligheten" ligger i at det ved utskarpninger kan bli infeksjoner , evt skader ved inngrepet. Hormonsvigningene tåler vi godt.

5) Man anbefaler at kvinnen skal holde seg i ro i begynnelsen av svangerskapet hvis det er blødninger, men jeg tror ikke det er noen vitenskapelige holdepunkter for dette. Enten er det liv laga, eller så er det ikke. Men det føles nok naturlig for de fleste å roe ned.

Lykke til neste gang!

Vennlig hilsen Gynekolog Åsle-Marit Ullern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...