Gå til innhold

Er Emma treg?? Noen flere som henne??


mammasgojente

Anbefalte innlegg

Ser at folk begynner å snakke om krabbe og krype etc... Dette er Emma nå... Noen fler som henne??

 

- Emma har akkurat begynt å spise tærne

- hun har så vidt begynt å vinke, samt spille på slurva (hennes variant av det iallefall ;) )

- løfter ikke hodet fra underlaget men løfter om jeg griper i armene hennes

- har rullet rygg til mage en stund nå, og i går lærte hun mage til rygg, ruller nå bortover golvet...

- hun er på rake armer når på magen, og prøver å dytte rompa opp, men er overhodet ikke på alle fire

- hun snur seg rundt i sirkel ca 90grader om hun vil, men flytter seg hverken forover eller bakover

 

Hun har hatt KISS så jeg trener mye med henne, men så leser jeg hva andre kan og så blir jeg litt "stressa"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke stress!!!

 

Husk at ingen barn er like!!! Tiril kan heller ikke forflytte seg fremover..

Og Emma har trent masse og kommet veldig langt! Du er flink!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda spiser ikke på tærne men leker litt med dem. Hun vinker ikke heller, og har ikke strake armer på magen. Ellers er de ganske like. Jeg prøver å ikke sammenligne, særlig fordi hun skulle vært født i september. Det er litt sårt innimellom at hun er sist, men alle må få følge sitt tempo =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke treg! Ingen barn utvikler seg likt. Jeg vet hvordan det er å føle at barnet henger etter, for Albert er den minste på barselgruppa, og det virker som alle er kommet så mye lenger enn han. Men han er jo mindre enn de, og jeg ser jo at han kommer etter etterhvert. Emma er jo lenger fremme enn Albert på noen områder. Han vinker ikke, og har ikke skjønt at han kan rulle seg noe særlig bort over gulvet, han bare ruller frem og tilbake fra rygg til mage på sammr sted. Men sånn er det jo, barn utvikler seg forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er like gamle så utvikler de seg forskjellig, så jeg synes ikke du skal stresse med utviklingen til jenta di :-)

 

Nå vet jeg ikke så mye om KISS - men har forstått det slik at det hindrer de litt i utviklingen til de er 'ferdigbehandlet' hos fysio? (si ifra hvis jeg er helt på jordet!).

 

Når vi sammenligner her inne så må vi huske på i et gjennomsnitt så er det alltid de som er bak og de som er foran - så jeg har sluttet å stresse med det.

 

Vi vil alltid få høre om andre babyer som er såååå flink og sååååå snill - som om ikke vår baby er det samme!! De fleste mener ikke noe vondt med dette, man er jo så inni sin egen lille boble om dagene at man er sprekkeferdig å fortelle 'siste nytt' om babyen.

 

Maja er forsåvidt bedagelig anlagt :-) Noe er hun tidlig ute med, andre ting sent :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin har KISS II, og jeg trener mye med han også. Han kan ikke spise på tærne, har ikke magemuskler nok til å ta dem så langt opp. Han har såvidt oppdaget føttene hvis jeg løfter de opp eller tar dem ned til munnen hans. Han kan ikke vinke eller spillle på slurva. Løfter ikke hodet fra underlaget, men prøver litt når jeg holder han. Etter litt, detter det ned igjen. Han ruller fra mage til rygg, men ikke omvendt. Han løfter seg heller ikke opp på strake armer når han ligger på magen. Han prøver av og til å løfte på rumpen men ikke veldig vellykket ennå hehe. Han verken snur seg i vinkel eller flytter seg bak eller framover.

Har sluttet å være stresset, og er heller kjempestolt over hvert framskritt han gjør. Tenk, nå kan han bøye hode litt fram når han sitter på fanget. Og han kan gripe en leke med begge hendene nå uten for mye fomling. Og han kan holde hode litt oppe når jeg holder han opp. Ellers ligger han med hodet langt bakover.

Så, Emma er ikke alene. Ikke stress, det blir en bare depressiv av. Vær stolt av henne. Jeg får mange ganger tårer i øynene når jeg trener med han, og jeg ser at enkelte ting ikke gjør vondt lenger. Som f.eks bøye hodet framover. FLINKE GUTTEN MIN.

Han er jo verdens beste Benjamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at han går til manuellterapeut nå, pluss han får fysioterapi en gang pr uke. Det er visst viktig så han blir fort frisk. Håper du også får det. Hvis ikke, sørg for å få det. Kjempeviktig for datteren din som har KISS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. jeg er jo vanligvis ikke slik, men i dag så ble jeg plutselig så stressa. men dere har rett det er jo bare tull å stresse om slikt.. husker at jeg var så nervøs da hun fikk diagnosen og er vel derfor at jeg overanalyserer alt som skjer med henne.. hun er jo egentlig gullende god nå, men hun startet behandlingen da hun var ca 4mnd og da var kunne hun ikke løfte bena, hodet var uten hår i bakhodet og hun la ganske klistret til underlaget... ingen som ser henne i dag ville trodd hun hadde slike problemer. men det er en del småting som sitter igjen fordi enkelte muskler ikke var i bruk de første 4mnd.. men benni-min har rett det er jo fremskrittene som teller :) for meg å sammenligne henne med noen som ikke hadde problemer blir jo ikke riktig..

 

beklager alle sammen for at jeg stresset, lover å ikke gjøre det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er ganske lik din..

men spiller ikke på slurva og vinker ikke..

men ho kommer seg bakover! ellers veldig likt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvorfor du blir stressa, jeg... Tenker sånn i blant selv også. Men så minner jeg meg selv på at noen barn er tidlig, noen er sene, men når de er 18 så kan de gå alle sammen! ;o)

 

Karsten har spist på tærne sine lenge, så der er han lenger enn Emman. Han skjønner ikke noe av å vinke eller spille på slurva, så det kan han ikke noe med. Løfter hodet bra og lenge fra underlaget. Ruller fra rygg til mage begge veier. Men fra mage til rygg tror jeg fortsatt kun skjer ved uhell, så det kan han ikke. Strake armer på magen, klarer ikke å dytte rompa opp, ikke forsøkt engang. Men var en gang oppe på fire (tærne og hender). Flytter seg verken fremover eller bakover. Så han er vel både lenger frem og lenger bak enn Emma...

 

Men Karsten er nå den fineste babyen av dem alle allikevel. (Ja, vet alle dere andre tror at DERE har den fineste babyen, men der tok dere feil! ;o) Og som sagt så er jeg sikker på at om tid så har det jevnet seg ut... Jeg tror egentlig vi skal være lykkelige fordi de ikke har begynt å krabbe enda, så mye vi må passe på når de begynner med det, da!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at du stort sett hører om de som KAN krabbe og krype osv. da. Da er det lett å tro at "alle" gjør det. Slapp av du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde er ganske lik din også, beveger seg slett ikke fremover el bakover. Selv krabbet jeg aldri da jeg var liten, men akte meg fremover på baken på en usedvanlig lite elegant måte, og jeg er rimelig normal motorisk i dag. Og sambo var nærmere 2 år før han gikk, han jobber nå som kirurg. Så ikke bekymr deg, barn utvikler seg forskjellig og jeg synes absolutt ikke at datteren din er utenom det normale, det "normale" er et ganske stort spekter og kun v større avvik er det grunn til videre undersøkelser og bekymring............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...