hit og dit Skrevet 21. februar 2007 #1 Del Skrevet 21. februar 2007 Uff, dette holder meg virkelig våken om natta. Samboeren min var å snakka med NAV igår, og det var det ingen hjelp å få gitt. Eg bur i Ungarn og er student, han jobber i Norge. I Norge har vi ulike adresser av raktiske årsaker. Til hausten når ungen er to måneder skal mannen min flytte ned til Ungarn og ha pappapermisjon til sommeren igjen. NAV trudde ikkje at dei rekna oss som samboere då me ikkje hadde samme adresse i Norge, selv om me budde på samme sted i utlandet. Ok, me har ikkje gjort nåke gale, me har gitt beskjed om at me er samboere, men dei rir på paragrafene sine. Så langt så bra. Problemet er: siden ungarn ikkje er eit EEA land, men "berre" eit EU land så er det ikkje sikkert at me får barnetrygd, og til neste år kontantstøtte. Selv om me alle tre er norske statsborgarar, både eg og sambuaren skattar til norge, og me vil flytte tilbake til norge når eg er ferdig på skulen. Dei kunne heller ikkje svare samboaren min på kva hans rettighetar i forhold til permisjonen var. Han skal teoretisk ha rett på full permisjon då eg er fulltidssudent, men den einaste responsen han fekk fra juristen var: jamen du kan jo ikkje amme. REALLY!!! Den einaste løysinga eg ser nå, for me trenger jo pengane. Er at samboaren min og ungen deler adresse i Norge og han har full foreldrerett, mens eg har anna kvar helg og betaler han barnebidrag, men at dei bur med meg her i Ungarn. På meg vil jo dette være å lyge og lure, men eg syns nå virkelig at me og har rett på barnetrygd og kontantstøtte som alle andre. Er det nåken som har erfaring med barnetrygd utenfor EEA land? Eg kunne jo tatt permisjonen første året og budd i Norge, men sambuaren har virkelig lyst å ver heime og gleder seg til dette, dessuten vil problemet med barnetrygden være det samme når eg er ferdig med permisjonen og skal tilbake til skulen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324275-fortvila-samme-som-student-i-utlandet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå