hit og dit Skrevet 21. februar 2007 #1 Del Skrevet 21. februar 2007 Uff, dette holder meg virkelig våken om natta. Samboeren min var å snakka med NAV igår, og det var det ingen hjelp å få gitt. Eg bur i Ungarn og er student, han jobber i Norge. I Norge har vi ulike adresser. Til hausten når ungen er to måneder skal mannen min flytte ned til Ungarn og ha pappapermisjon til sommeren igjen. NAV trudde ikkje at dei rekna oss som samboere då me ikkje hadde samme adresse i Norge, selv om me budde på samme sted i utlandet. Ok, me har ikkje gjort nåke gale, me har gitt beskjed om at me er samboere, men dei rir på paragrafene sine. Så langt så bra. Problemet er: siden ungarn ikkje er eit EEA land, men "berre" eit EU land så er det ikkje sikkert at me får barnetrygd, og til neste år kontantstøtte. Selv om me alle tre er norske statsborgarar som vil flytte tilbake til norge når eg er ferdig på skulen. Dei kunne heller ikkje svare samboaren min på kva hans rettighetar i forhold til permisjonen var. Han skal teoretisk ha rett på full permisjon då eg er fulltidssudent, men den einaste responsen han fekk fra juristen var: jamen du kan jo ikkje amme. REALLY!!! Den einaste løysinga eg ser nå, for me trenger jo pengane. Er at samboaren min og ungen deler adresse i Norge og han har full foreldrerett, mens eg har anna kvar helg og betaler han barnebidrag. På meg vil jo dette være å lyge, men eg syns nå virkelig at me og har rett på barnetrygd og kontantstøtte som alle andre. Er det nåken som har erfaring med barnetrygd utenfor EEA land? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2007 #2 Del Skrevet 21. februar 2007 Dere er begge pliktige medlemmer i folketrygden. En av dere må endre adresse i folkeregisteret, så blir dere samboere. Da kan han ta permisjon. Han har også lov til å oppholde seg i utlandet i inntil 12 måneder, så lenge oppholdet ikke er ment å vare lenger, så da kan han ta hele permisjonstiden i Ungaren med deg. Barnetrygd har du vel muligens bare rett på i 6 måneder inn i utenlandsoppholdet. Kontantstøtte har dere dessuten ikke rett på før barnet er 1 år, og da er en utenfor permisjonstiden. Kontantstøtten kan en bare ta med seg utenlands i 3 måneder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8329540
*bubbs* Skrevet 21. februar 2007 #3 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei J! Jeg kan se om jeg kan skaffe deg adressen til Kari i Debrecen som har to små knøtt med en Israeler som studerer der enda. Hun får penger og trygd fra Norge selv om hun nå bor i Debrecen med typen. (tror han bare er på 4. året eller no..) Uansett må dere være "registrerte samboere". det er ikke noe dere kan si ifra om på noen annen måte enn å få samme folkeregistrerte adresse i Norge. Men det bør vel ikke være noe problem? Om typen ikke har egen hybel i Norge kan jo dere bagge melde flytting til dine eller hans foreldre? Jeg og P skal gjøre det nå... (Mamma er lei av å styre med lånekassebrevene mine uansett., og det gir oss MYE bedre forsikringspriser og som samboere over X antall år får vi bedre låneavtale i banken... Det gjelder ikke av vi har bodd sammen her nede i 3 år allerede..) Så lenge dere har felles folkeregistrerte adresse i Norge har de ingenting med at dere oppholder dere i Ungarn under permisjonen. Så lenge du ikke har meldt flytting ned hit (slik Henriette har gjort..), så har du ALLE rettigheter! Ikke la dem få deg til å tro noe annet!! En annen ting er at du må ta en del av permisjonen selv. Typen kan ikke ta all permen selv om du er student. Sånn er regelen for alle.. Noen uker er forbeholdt mor uansett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8330975
hit og dit Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 21. februar 2007 Takk, trenger nummeret hennas trur eg ja. Dei seks første ukene er mine ja, men det er jo greit, for han skal ikkje ha permisjon før fra september. Så eg tar dei første åtte ukene faktisk. Dette er me klar over, det er barnetrygda me sliter med å få. Det er utrulig upraktisk på fleire måter for oss å ha adresse sjå ein av dei andre foreldrene, men det er nå så. Det får me ta opp med NAV. Me speler nå uansett med åpne kort i forhold til dei. Så det ender vel opp med at eg må melde flytting til hans foreldre, og alle dei problema det vil innebære. Det er uansett lettare, for han er det umulig å skifte adresse. Eg veit at kontantstøtta ikkje blir utbetalt før ungen er eit år, men eg og ungen bur framleis her nede då. Så det blir uansett eit tema seinare. Eg og meinte at så lenge me er folkeregistrerte i Norge så skulle det ver greit å få utbetalt barnetrygda, men det var det dei purra på sjå NAV. Det er derfor eg er så fortvila her. NAV skulle nå uansett kontakte utenlandsavdelinga si og gje oss eit betre svar seinare. Så me venter i spenning. Skal visst ikkje ver enkelt dette her, men men Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8333977
hit og dit Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 21. februar 2007 Det at ein bare får med seg barnetrygda i seks måneder gjelder det også om ein er heime og jobber ein gang i halvåret? Eg er i Norge i januar, og jobber alt fra ei til tre uker, og så er eg heime om sommaren og arbeider ca ein måned, vil dei då telle dei seks månedene på ny? Eg er klar over at kontantstøtta kommer når ungen er eit år, den er jo meint for foreldre som vil vera heime lenger enn permisjonstida. Men om den kun varer i tre måneder i utlandet så ser det ikkje ut til at vi har rett på den. Vi er jo her både fire og fem måneder sammenhengende. Kan han kun ta permisjonen om vi er registrerte samboere? Det er ikkje umulig for meg å skifte adresse i folkeregisteret, men då eg flytta til utlandet så var det veldig upraktisk for meg å ha adresse der vi bodde sammen før eg flytta. Men eg får vel leve med nåkre upraktiske saker, slik at mannen får permisjon. Det blir vel bare ein prioriteringssak. Me hadde bare håpa at dei kunne registrere oss som samboere på ein anna måte. Uff eg har alt for mange spørsmål, eg får vente på svar fra NAV og ta det fra der kanskje. Takk for hjelpa så langt iallefall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8334306
*bubbs* Skrevet 21. februar 2007 #6 Del Skrevet 21. februar 2007 Jepp jepp! Alle regler skal være så j***** vanskelige som mulig vettu! Det vet vel vi godt som bor i Ungarn!!! Hehe... Så lenge mannen din jobber i Norge (registrert norsk firma) så har han rett på kontantstøtte til sitt barn i Ungarn. Jeg husker det var en stor sak i ANSA at Polske snekkere hadde rett på kontanstøtte til sine barn som bodde i Polen med kona, mens norske statsborgere som studerte i utlandet ikke fikk det... Han jobber vel for et norsk firma, gjør han ikke? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8335781
hit og dit Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 21. februar 2007 Heisann Uff regler ja. Eg får ikkje beviset på at eg er student dette semesteret før banken har faksa eit skriv om at eg har betalt skulepengane, selv om skulepengane er registrert på dataen til vår kjære Livia. Så nå blir det to til tre uker med bøter på meg. Lenge leve regelverket. Joda S er ansatt i eit norsk firma, som han eiger med fem seks andre. Det skal ikkje ha nåke å sei at han er medeigar, for han er ikkje selvstendig næringsdrivende. Sjefen Randi er på saken Eg kan sikkert ta kontakt med ANSA og eg då tenker eg. Det skal eg gjer veit du. Nå begynner det å løsne litt her. Eg får kanskje sove i natt eg då. Ser deg på quiz kvelden tenker eg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8324198-fortvila/#findComment-8336648
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå