Gå til innhold

Lager dere utlandsk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra Taco og Lasagne og andre "vestlige" retter. Er dere flinke til å lage mat fra hjemlandet deres eller fra mannens? Noen som vil dele noen enkle oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gubben lager noe han kaller "melon soup" innimellom.. melon er da en type frø av noe slag som de maler og har i suppa.. ellers er det spinat, "cre-cre fish"(det heter sikkert noe annet, men det er det gubben kaller det, det er bittesmå tørka reker, og det lukter ikke helt bra..) oksekjøtt og kraft. dette serveres da med semulegrynsgrøt ved siden av, type tykk..

han spiser det alene for og si det sånn.. han og alle kompisene hans fra nigeria elsker det, og det går bare under navnet "soup" eller "fo-fo" her.. har ikke blitt spesielt inponert av afriknsk kokkekunst enda nei..

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.. Jeg er heller ikke så veldig imponert. De rekene lukter og smaker pyton. Og måten maten blir lagd på. Alt skal kokes i sausen. Jeg syns det gjør kjøttet/kyllingen bare tørr, seig og hard. Også er det den røde olja da (husker ikke navnet).. Helt forferdelig, spør du meg..

Jeg har ikke smakt på den semulegrynsdeigen, men på det de orgianalt lager det av, noe de kaller "Garli". Vi har kjøpt det på den afrikanske butikken her i Oslo. 98 kr for 2 kg. Det ble første og siste gang for min del, men Tobias spiser det ofte sammen med pappa'n sin. Han bruker mye rart i maten sin som han vet jeg ikke liker. For meg holder det med å se på maten og bli kvalm. Hjerter, nyrer og deler av magesekker er ikke noe jeg frivillig spiser.. Jeg ser på meg selv som utrolig heldig som har fått lov til å bli født i Norge og vokse opp her etter olje ble oppdaget, og har derfor sluppet å måtte spise alt som har godt ann å spise.

Jeg skal ærlig innrømme at min manglende interesse til å lage nigeriansk mat har vært et stort problem i forholdet vårt.Jeg er flink i perioder, men havner fort tilbake til det"safe" norske når jeg har for mange seinvakter på rad.

Skrevet

Dette med "fo fo" (eller hvordan man skal skrive det) er en rar greie. Jeg har smakt det, men takler ikke konsistensen. Det smaker jo ingenting av den deig klumpen heller.

Men vi pleier å lage sauce med kjøtt og kylling, og det går veldig greit! Ikke for ofte (når vi først flyttet sammen spiste jeg det HVER dag!!) men av og til er det helt supert.

Lillegutt liker både sauce, fo fo og garli, så det spiser de sammen mens jeg lager meg noe annet..

Vi pleide å lage nigeriansk mat en gang i uka før, men det har gått helt bort. Mannen min pleier å lage ganske mye om gangen, og da ender det opp med at vi må spise det i flere dager...:o(

Skrevet

Jeg har lært meg en del av de rettene jeg synes er best selv. Hehe. Vi bor ikke sammen lengre, men bruker fortsatt maten så ungene skal venne seg til denne maten også, slik at når vi besøker bestemor og bestefar i Bosnia, så har vi sett og smakt det før. Men noen superkokk det er jeg ikke! :o)

Skrevet

Lager masse, masse indisk mat! Har selv jobbet som servitør på en indisk restaurant (drevet av pakistanere, hehe) så jeg har plukket opp et og annet triks! Elsker nanbrød, tandoori, chai-te osv.. Jeg er ikke så veldig glad i lam, faktisk så nekter jeg å spise lam - men det går mye i sterke kyllingretter! Mmmm! :) Me like, me like!

Men som hun over meg her skrev - noen superkokk er jeg vel ikke.. :P

Men (!!) innen småen er gammal nok til å spise dette selv så skal jeg ha blitt superflink! :)

Skrevet

Kjæresten min spiser jo nesten bare slik mat. Jeg har så vidt smakt på det, men det er jo så sterkt!! Så jeg klarer ikke å ta en bit uten å måtte drikke et par glass vann etterpå.. Når jeg var i Nigeria, var det ikke så lett å finne mat jeg kunne spise.. De puttet jo masse krydder i det overalt. Og sa de at det ikke var krydder, så var det allikevel sterkt for meg... Hendte at han bestilte med ekstra garli/semulegryn da, så maulet jeg dette. Syns semulegryn er bedre en garli da.. Er ikke så glad i den syrlige smaken på garli. Men begge deler er helt greit, så mauler gjerne det.. Men ellers når jeg var der, spiste jeg loff med syltetøy. De hadde faktisk dansk syltetøy på ene butikken der.. :) Syns også det ser ganske ekkelt ut mye av det som kjæresten min spiser. Den spinaten ser jo ut som grønt slim... Og han blander jo ofte både fisk og kjøtt i samme gryta. Helst da skumle fisker(ble nesten skremt en gang av en røkt fisk med kjempestor munn med store tenner...) :) Han lager to retter hver helg, og så står det i en kjele i kjøleskapet resten av uke. Så han kokker for en uke om gangen. Jeg ser på fileter som noe av beste jeg kan spise, men kjæresten min syns det er kjedelig. Han vil helst ha bein å knaske på. Så får han valget mellom en fin filét eller stykker av en kuhale, så er det helt klart kuhalen han velger!

Han har sagt han kan prøve å kutte ut alt krydderet, og bruke litt annet kjøtt når han kommer hit engang da, så kan jeg prøve å spise litt av det også.. Men vi får se.. Han liker jo mye av maten jeg spiser, så er jo greit å spise en del av det også. Bare å huske på å krydre det så mye at jeg syns det ser uspiselig ut..:)

Når han bodde her, pleide han å lage to middager.. Han laget noe til meg, og så varmet han opp maten til seg selv. :)

Skrevet

godt og se at det ikke bare er meg som har et noget annstrengt forhold til nigeriansk mat;)

den der røde oljen har vi faktisk brukt før, og den syns jeg ikke var så ille, men vi brukte den i en slaks tomatsaus, så det smakte mest tomat..

når det kommer til semulegryn klarer jeg ikke spise litt en gang.. blir mett bare jeg tenker på og svelge det jeg...

Her lages det også store mengder mat. oppbevaringen var så som så før, kjøleskapet ble ikke nødvendig vis benyttet til det, men nå har jeg overbevist han om å fryse i posjoner, for det er lett og raskt og tine i mikroen..

Skrevet

Vi prøver oss også på indisk/pakistanske retter. Mannen har kokebøker og greier, men vi får det ikke helt til hehe

Men det som er koselig er jo at da lager vi mat sammen :)

Jeg ble ganske lei kylling med forskjellig slags sauser da jeg var i pk, jeg spiser nemlig heller ikke så mye lam og det var skjeldent vi kjøpte inn biff kjøtt. Og når jeg er gravid liker jeg ikke lukta på sånn mat og heller ikke kylling, først når det var gått 9-10mnd etter fødsel at jeg fikk lyst på indisk mat igjen.

Men jeg syntes det er godt å spise når andre lager til meg, deilig med ordentlig litt sterk indisk mat!

Skrevet

hva lager du av bosnisk mat? trenger noen tips=) har en del oppskrifter, men trenger noen nye!!

Skrevet

Hei alene på bygda.....

Bosnisk mat har jeg ikke prøvd ut noe særlig.

Har du noen tips? Hadde vært gøy å prøve.

Skrevet

Samboer er kurder fra Irak, og ja jeg lager noe kurdisk mat.

Liker det godt jeg også. Men har måtte lære å feile mye da han absolutt ikk ekan lage mat selv.

Men hadde nok blitt lei om jeg skulle spise slik mat hver dag.

Skrevet

Til deg også M3 eller hva det var hehe.

Skrevet

Mitt inntrykk av Dominikansk matkultur er at de lager mye gryteretter, først og fremst av kylling men også oksekjøtt.

Jeg elsker maten og lager det mye selv.

1/4 avocado er en selvfølge på tallerkenen her nesten til alt.

Spesielt godt er det med gryteretter hvor man koker opp risen sammen med alt det andre, da setter smaken seg ordentlig godt:-)

Stekt platano i skiver med salt på er også fantastisk godt. Vet ikke hva det heter på norsk men det er en stor grønn banan!

Skrevet

Her er det mest mannen min som lager mat- og han lager arabisk mat fra hjemlandet- vi spiser det masse, og jeg liker det veldig godt! Har lært meg noen retter jeg også, så jeg kan briljere litt ;)

Men da jeg var gravid hadde jeg ikke lyst på sånn mat i det hele tatt- ble nesten uvel ved tanken, men nå begynner jeg å få lyst på igjen :-)

Skrevet

Hvordan tilbereder du den bananen?

Skrevet

Mannen min er indisk,og jeg er norsk... hjemme hos oss blir det mest vanlig norsk mat, mannen min kan ikke lage indisk mat, så det er dumt. Men vi lager jo sånne ferdige indiske pakker fra butikken da, tikka, curry, tandori, det er jo kjempe godt=)

Skal til India snart, så får se om vi får lært litt! Indisk mat er ihvertfall kjempegodt!

Skrevet

Vi spiste mye gryteretter, eller egentlig kjøtt i saus, og så bønner eller grønnsaker i saus ved siden av, med ris til, da vi var på den Dominikanske republikk. Jeg syns også det er veldig godt, men jeg pleier å lage med mindre olje. Sambo er ikke så veldig flink til å lage mat, men han har en rett som er skikkelig god, med kylling og ris som er kokt sammen. Nydelig!

Og platano er godt, vet heller ikke hva det heter på norsk.

Da jeg var i Afrika (Sierra Leone) var maten fryktelig sterk, og det var mye jeg ikke orket å spise fordi det brant i munnen. Men nå er ikke jeg så glad i sterk mat heller da. Indisk mat lager vi en del av hjemme, fra grunnen. Det er også veldig godt!

Skrevet

Pappan til minsten min er tunisisk. Vi er ikke sammen lengre, men da vi enda var det laget han tunisisk mat til meg.-Og det falt ikke i smak :-S Han er kokk så jeg er sikker på at jeg sakte men sikkert hadde knust hans yrkesstolthet over tid om vi fortsatt var sammen. Jeg er temmelig kresen :o)

Men det må jo være noe tunisisk mat som er god, så jeg håper han kan lære meg så småen får prøve det og etterhvert :-) Så får jeg heller jukse litt og bytte ut med ting jeg liker :o)

Skrevet

coscos er da godt lucky. Det spiste jeg 7 dager i strekk begge gangene jeg har vært i tunisia

Skrevet

Du kutter den opp i ganske tynne skiver, salter skivene på begge sider og steker den i olje på ganske sterk varme... kjempe godt:-)

Det er ganske vanlig å kutte den opp i 2-3 deler og koke den, men synes ikke det er noe særlig godt slik jeg da.

Skrevet

Hehe, her var det fler som har det som meg ja!

Jeg kan godt like den fisken med spinat som han lager og et par sauser. Men fufu skjønner jeg ikke vitsen med en gang, og nyre, lever osv. kan jeg godt klare meg uten! Oksehale skjønner jeg heller ikke vitsen med, det er jo så mye brusk og bein.

Og gud, for noen mengder han lager, hele 10litersgryta er jo fylt til randen!

Den røde oljen dere snakker om,er det den som er helt umulig å vaske bort og som har etset seg inn i alle plastboksene våre? Er det den dere tenker på?

Lager ikke akkurat så mye nigeriansk mat selv, jeg har jo ingen til å lære meg det! Men jeg kunne godt tenkt meg å lære det! Jeg kan lage en sånn tunfiskgryte da, som jeg lærte av en ekskjærste en gang, han var fra Ghana da...

Skrevet

Selv er jeg fra bosnia mens kjæresten er fra Libanon så det blir litt av begge deler.. Han er ¨veldig flink til og lage arabisk mat hamous Mmmmmm.. Bosnisk mat pleier jeg og lage noen ganger, men det er ikke ofte hehe;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...