Gå til innhold

Svangerskapskurs eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg og samboeren min var på svangerskapskurs når jeg gikk gravid med nr 1. Vi begge syntes at dette var et bra kurs og at vi fikk informasjon som var nyttig for oss. Var mye rundt fødsel som gjorde oss veldig forberedt på det. Fikk ikke helt bruk for det da sønnen vår ble tatt med hastekeisersnitt 7 uker før tiden. Men jeg anbefaler at du tar et kurs. Jeg fikk svar på mange sp og fikk også noen aha-opplevelser underveis. Det var også veldig koselig å hilse på andre par i samme situasjon.

1. gangs, jeg og. Men vi dropper kurset. Har snakket med et vennepar som nettopp har fått sitt første barn, og deres erfaring var at kurset handlet altfor lite om fødsel og barsel. Det ble derimot viet for mye oppmerksomhet til samlivsproblemer nybakte foreldre kan oppleve etterpå! Jeg tror at innholdet i slike kurs, samt hvor dyktige de som holder kurset er varierer veldig fra kommune til kommune.

Vi skal også på omvisning på "vårt" sykehus, og ellers lese masse om fødsel sammen og trene litt på massasje- og avspenningsteknikker.

Her er det kurset i regi av helsestasjon, jordmora. 6-10 par som har termin omtrent samtidig blir invitert til å delta på kurset. Kan ikke huske om vi betalte for det forrige gang. Jeg syntes kurset var svært matnyttig, med info om fødsel, smerter og fødestillinger bl.a. Greit å snakke med noen i samme situasjon. Jeg syntes det var enklere å få svar på ulike spørsmål på svangerskapskurset. Det beste med kurset, syntes jeg, var at samme gruppe ble barselgruppe etterpå. Vi møtes enda en gang i mnd, barna er snart to år.

Annonse

Jeg har meldt meg på fødselsforberedende kurs på Rikshospitalet, går over to kvelder (vil tro det er tilsvarende svangerskapskurs). Fikk anbefaling fra jordmor, da hun mente det var mer omfattende enn kun en omvisning på sykehuset. Jeg er førstegangs, og ønsker å være så forberedt som mulig, så gleder meg til kurset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...