Gå til innhold

Bli med på fødsel - noen tips?

Anbefalte innlegg

Venninnen min er gravid og skal få igangsatt fødselen om en uke pga svangerskapsdiabetes. Hun vil at jeg skal holde henne med selskap mens hun venter på at fødselen skal komme igang, og det vil jeg jo selvfølgelig gjerne (hun har ikke mann som skal være med desverre), jeg vil jo gjerne støtte henne og stille opp for henne. Hvis hun ønsker det der og da vil jeg også bli med på selve fødselen. Er det noen som har vært med på fødsler og som kan gi meg tips om hva jeg kan gjøre for at venninnen min skal ha det bra (etter forholdene:p), naturlig smertelindring, psykisk støtte o.l.?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8318875-bli-med-p%C3%A5-f%C3%B8dsel-noen-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du er på rett spor, være litt talerør. Være rolig og gi trøst og tåle Shit - Hente vann og avgrense aktiviteten på fødestua...

Jeg ble litt overrasket en gang de liksom spurte meg om en student litt sent i forløpet, jeg var liksom sunket inn i fødeverden og hadde vel ikke så mange hjerneceller til å vurdere, enn si uttrykke meg, om den saken - heldigvis hadde jeg om min samboer pratet om det først! At en student er nok, og om det kjennes behagelig må en jo kjenne på! Om det står en student klemt opptil veggen og er ille berørt - ja så blir jo alle ille berørt!

Noen jormødre foreleser litt - mye. Hjelpe henne med å rydde opp og bevare fokuset. Heie og gi komplimenter - være stille -

Være den som har tid til å lytte og forstå det knappe språket man behersker mens man føder, man er jo faktisk litt beruset! Jeg måtte takke nei, nei nei NEEEI! Ørten ganger, de ville hele tiden fore meg med noen sukker-tabletter....og da var samboeren fin som tok saken for meg!

Hun vil nok trenge en som følger, ellers blir en mye alene. Men hun må jo være konfortabel med det. Det oppstår ofte en stemningn på en fødestue som vil lede deg, gjøre deg var for hva som trengs....

For en opplevelse, være med! Din oppgave er klar - du skal ta vare på mammaen og venninnen... hun skal føde og jordmora skal ta imot barnet!

Være der. Holde henne i hånda hvis hun vil det. Fortell henne at hun er flink, at dette kommer til å gå kjempebra. Si at det ikke er lenge igjen nå. Si at for hver gang det gjør vondt, så er det litt nærmere at det hele er over.

Hjelp henne med alt hun ber om. Spør om hun trenger noe å drikke eller spise underveis. Gi henne en klem når hun er sliten. Og fortell henne umiddelbart etter fødselen at det er det vakreste nurket verden noen gang har sett. Det siste er EKSTREMT viktig! ;-)

For en ære å bli spurt!! :-)

Det viktigste er å prate med henne på forhånd, sånn at du vet hva hun ønsker. Når man er i fødsel så blir man veldig konsentrert, og kan trenge noen som kan være "talsmann", og som vet hva man ønsker og hvordan man "er":

- Hun vil gjerne ha klyster, selv om det er litt hektisk nå

- Nei, jeg vet hun ikke klager så mye nå, men jeg kjenner henne - hun skriker aldri høyt. Nå har hun veldig vondt!

- Nei, hun har sagt at hun ikke vil ha petidin - er det sikkert at det er nødvendig?

- Kan vi prøve andre fødestillinger? Vi har snakket mye om å stå på huk

Ellers: Passe på at hun har saft og lignende å drikke. Kanskje noen kjeks eller annen lett mat? Opprkåret frukt er deilig, syns mange. Men ikke mas! Hun skal konsentrere seg og jobbe!

Hvordan liker hun å trøstes/oppmuntres? Jeg blir for eksempel koko av å bli "heiet" på. Hvis jeg har det vondt så vil jeg ha TRØST, ikke "jamen dette går jo kjempebra!" Jeg vil at noen skal SE at jeg har det vondt og anerkjenne det.

Fokusere på at riene er jobb. Hver rie er et steg nærmere målet. Det kan det jo være greit å minne om.

Jeg syns det var fint å ha noen til å ta tiden under riene. Det var mannens viktigste bidrag, egentlig. Jeg visste at hver rie varte 1 minutt, og han talte 15 - 45- 55 - 60 sekunder. Da visste jeg at det nærmet seg slutten.

Lykke til, for både deg og venninnen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...