Little miss sunshine Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 Hei! Hadde tenkt å bruke bagen fra vogna med nett over i starten, men så fikk jeg vite at Norge er nesten det eneste landet i verden hvor det fortsatt er lov. Hva gjør dere? Babyen skal bare sitte 20 min i bilsete i starten, men hvor gammel må babyen være for å sitte lengre?
snartmammapåny Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Kopierer litt info fra trygg trafikk sine nettsider jeg... Babystol eller bag med nett til nyfødt? Jeg venter mitt første barn om noen uker. Etter fødselen skal vi forflytte oss ca. 75 mil med barnet i bil. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal sikre barnet for at han skal få en mest behagelig og trygg reise?? I tillegg lurer jeg på hvor ofte baren trenger en pause? Jeg har hørt mye positivt og negativt om både barnestoler og bag sikringer, så nå er jeg så forvirret at jeg aner ikke hva jeg skal velge? Svar: Trygg Trafikk anbefaler klart en bakovervendt babystol, som gir bedre sikkerhet enn vognbag med nett. Spesielt ved kollisjon fra siden vil en bag med gi dårligere sikkerhet. Det er heller ikke slik at barnets rygg tar skade av å sitte/ligge på skrå i babystolen, selv over tid. Et nyfødt barn vil uansett kreve ganske hyppige pauser for amming og bleieskift, og selv de minste sier fra når de har det ubehagelig og trenger en pause. Ut over de pausene som kreves for mat og stell kan det være greit å stoppe å ta barnet ut av stolen en stund ca annenhver time – men det er selvsagt ikke nødvendig å vekke et barn som sover, eller forstyrre et barn som er godt fornøyd Vanlige spørsmål og svar Trygg Trafikk får mange spørsmål om riktig sikring av barn i bil. Her er noen av de vanligste spørsmålene med svar samlet. Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring, noe som er tryggest i frontkollisjoner, men er det ikke flest påkjørsler bakfra? Når man ser på ulykker og skader med forsikringsutbetalinger, er det riktig at det skjer flest påkjørsler bakfra. Når det gjelder ulykker med alvorlige personskader er det derimot møteulykker og utforkjøringsulykker det er flest av. Det er nettopp fordi at de kraftigste påkjenningene på personer i bil vil komme i eventuelle front-mot-front kollisjoner at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring av barn i bil. Hvorfor anbefaler Trygg Trafikk bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte? I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter med rygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppen bremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner. Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol? Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har ”liggesittet” i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med nett i tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og ta en pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time, men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid. Håper dette gjorde deg klokere..
Carnation, nummer to i juli :) Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 Hei Jeg mener å ha lest et sted at også Norge har innført forbud mot å bruke kun bag med nett. Dette gjaldt også de bagene med sele... Uansett, det er jo en grunn til at andre land har innført forbudet - vi kjøper stol som monteres bakovervendt til nurket
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #4 Skrevet 20. februar 2007 Hadde helt klart valgt bagnett. Babyen er godt polstret nedi der, de nye festeanordningene er kjempefine. De blir ikke liggende og slenge slik mange her tror. Er uhellet ute kan utfallet bli tragisk uansett. Nakkekalder etc kan oppstå alikevel, da babyen like godt kan få det om de sitter og får hodet slengt forover og bakover, eller fra siden og inn i en polstret "pølse" man legger ned i bagen , og som henger fast i nett-anordningen, de slengre ikke omkring!.Lei et nett på en barnebutikk. Vi valgte det i starten. Synes ikke de bratte babystolene er et alternativ. Sorry, alle dere allvitende kommende mødre der ute. Både fysioterapeuten på helsestasjonen, og jordmora mi anbefalte bag med nett, fordi de små synker slik sammen i en unaturlig fastlåst stilling i en stol. Når de har blitt noen måneder kan de godt sitte litt i en bilstol, men det er alikevel en påkjenning på ryggen så man må ta pauser da også. Gutten min er nå blitt 5.5 mnd, og 9 kg, så han har allerede vokst ut av den første stolen sin. nå har vi bytta til en som går fra 9 - 18 kg og som er forovervendt. Nå har jeg bedre oversikt over om han sitter ok, da jeg ser ham i speilet, han ser ut av vinduet og kan følge mer med, og slipper å sitte med bena krokete og oppetter seteryggen.
TaMegBar Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Venninna mi mista sin baby i en bilulykke der babyen lå i bag med nett. Hun føk ut av bagen når bilen krasjet fordi det er litt åpning i nettet i hver ende. Trist, trist historie... Ville bare at du skal vite om farene med dette.
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 Jeg har lest at babyer på 5 mndr er for små til å sitte forovervendt, så til deg anonym som vet så godt åssen det skal være- sjekk sikkerheten på å ha babyen din forovervendt.... Bedre å ha babyen i bakovervendt sete enn bag+nett hvertfall!
Linni PuseGal Skrevet 21. februar 2007 #7 Skrevet 21. februar 2007 Ja jeg må nok også så kommentere her < Anonym > det at folk rundt deg inkl jordmødre og helsestasjon anbefalte bruk av bag m/nett er jo helt sykt da ALLE andre instanser ikke er i TVIL om at stol er det tryggeste... I TILLEGG at du har snudd stolen allerede er litt skremmende da en også nå har funnet ut at barn skal sitte bakovervent helst til de er nærmere 4 år gamle... Sorry, men virker som du bor på en liten plass der de sholder seg lite oppdatert... ++ hvorfor er du engentlig anonym ?? Tatt ifra statensvegvesen Vanlige feil ved bruk av sikringsutstyr: Monteringsanvisning er ikke fulgt nøye nok Barnet sitter godt sikret i barnestolen, men barnestolen står løst i setet Beltene i barnestolen er ikke strammet godt nok rundt barnet ****Barn under anbefalt alder sitter i forovervendt stol****** Bilbeltet ligger under armen eller bak ryggen til barnet I tillegg: Statens vegvesen anbefaler at barnet sitter i bakovervendt barnestol så lenge som mulig. legger ved noen linker en kan kikke på http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?cid=1121068917568&pagename=vegvesen/SVVartikkel/SVVartikkelFullVisningSide&c=SVVartikkel http://www.dinside.no/php/art.php?id=302760 Håper dette hjelper deg anonym, :-)
Linni PuseGal Skrevet 21. februar 2007 #8 Skrevet 21. februar 2007 PS- en film ang Hvorfor bakovervent stol til fremovervent.... Synes den viser ganske klart grunnen for bakovervent !!!! http://www.vegvesen.no/sikkerbil/video/sikring_barn_bil.wmv
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #9 Skrevet 21. februar 2007 Kjenner jeg blir veldig provosert av deg, anomyn - du driver regelrett feilinformasjon. Noe jeg har en snikende mistanke om at du vet selv også, i og med at du trykket på anonymknappen. Til HI: Det er bare å søke på nettet på bilstol og sikkerhet, så finner du ut at det som er anbefalt er bakovervendt, helt i fra fødselen av.
jippii Skrevet 21. februar 2007 #10 Skrevet 21. februar 2007 må bare understreke en ting.. ..er jo ikke alle som har mulighet til å bruke bakovervendt bilstol. F.eks de som får en beibi med grunn hofteskål, da må beibien ligge med en slags pute mellom beina som er festet til kroppen, og da går h*n ikke inn i en bilstol....enste mulighet disse foreldrene har til å frakte med seg beibien, er å bruke bag m/nett...og beibien må jo kunne fraktes til helsestasjon, lege etc.
Gjest Skrevet 21. februar 2007 #11 Skrevet 21. februar 2007 Ja, tenkte jo ikke på sånne unntak - men det nevner heller ikke anonym noe om! Men det er nettopp det det er - UNNTAK!
riho1 Skrevet 21. februar 2007 #12 Skrevet 21. februar 2007 Tusen takk kaa82 *venter gutt*!!! Har foreldrene mine 24 mil unna og har fått høre at for å sitte i bilsete blir dette alt for langt, og at jeg må skaffe meg nett. Dette er ca 3 1/2 time aktiv kjøretid med ferge på 20 minutter etter 2 1/2 time, så med minimum en ekstra pause vil denne turen gå kjempebra! om babyen vil da!! he,he..... Åsså jeg må kommentere anonym sitt innlegg, selv om jeg bruker å overse slike innlegg!!! Syns du bør gå litt inn i deg selv og innse at det er du som faktisk tar feil. Det å kalle de andre med innlegg her for bedrevitende mødre.....ol. sier mer om deg enn om de andre. De har faktisk kommet med innlegg skrevet av Trygg Trafikk inkludert kommentar fra overlege som BEKREFTER at barn ikke tar skade av å sitte i bilstol. Vil ikke kalle det for en bedrevitende mor!!!???? Det at du setter barnet ditt på 5 mnd forovervendt sier også litt, for det er alt for tidlig på grunn av barnets størrelse på hodet. De skal ihvertfall sitte bakovervendt til de er 2 år nettopp av denne grunn!!! Dette er noe jeg har lest meg til og ikke noe jeg tror jeg vet!! Håper du tenker litt på dette, og at du er såpass ydmyk ovenfor i det minste deg selv, innrømmer at du har tatt feil og setter barnet ditt den veien det skal. Åsså håper jeg indelig for barnet ditt sin skyld at dere ikke kræsjer med forovervendt sete fordi mor ikke vil innrømme at hun har tatt feil, eller fått feilinformasjon. Jeg skrev for en stund siden et innlegg om respekt ovenfor andre innleggere, og dette syns jeg en skal følge. Grunnen til at jeg såpass skarp til deg er måten du skrev innlegget ditt på, der det kun var ditt svar som virket bedrevitende for å bruke dine egne ord. Ellers syns jeg dette var et kjempebra innlegg som hjalp meg mye!!! Tusen takk! mvh
Little miss sunshine Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. februar 2007 Takk for mange svar. Jeg ble litt klokere av det, og tror nok vi satser på bilsete fra dag en. Vi må bare på en liten handletur, men det er jo bare stas!
ღDidrikmamsenღ Skrevet 25. februar 2007 #14 Skrevet 25. februar 2007 neida jippii. De kan fint sitte i babystol de også. Har ei datter som er født med hoftefeil og hun satt i bilstol hun. Hadde en liten tynn pute bak ryggen hennes som støttet opp der freikas pute sluttet. Dette ble vi anbefalt fra både lege og helsestasjon grunnet faren ved bruk av bag med netting. Vi tok bare en del ekstra stopp når vi var ute å kjørte. Er jo selvfølgelig ikke like behagelig å ligge slik (tenker på føttene ut til siden) men det er tryggere.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2007 #15 Skrevet 25. februar 2007 Mye er sagt allerede. men jeg vil legge til, nei det er ikke bevist at barn får ryggskader av å sitte i bilstol for lenge. men at det er en påkjenning for rygg og lunger vet man. babyen sitter sammenkrøket og får fyllt opp lungene mindre enn når den ligger. bag med nett er ikke å anbefale lenger som er sagt her mange ganger. det finnes dog noe som kalles for et "egg" til de nyfødte, det er en bag av plast med seler i, og ved evt. kollisjon vil den lukke seg og dermed beskytte barnet inni. det er så lite og trangt at babyen bruker det ikke lenger enn de første 6-8ukene. mange sykhus og forretninger leier disse ut for en rimelig penge. Jeg har kjøpt bilstol til min unge, kjøpte izi sleep så jeg kan legge den ned hvis jeg ikke vil vekke ungen om den sover når vi har kommet fram til bestemmelses stedet. våre turer blir uannsett under halvtimen. og en ekstra kommentar, for all del ikke bruk bilstolen som vogn på handletur. noe av problemet er i tillegg at ungen ikke får beveget seg skikkelig i en bilstol og dermed lite trening og det er i denne fasen at grunnlaget i musklene legges for resten av livet. hilsen en fysioterapeut.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2007 #16 Skrevet 26. februar 2007 Linni: "Sorry, men virker som du bor på en liten plass der de sholder seg lite oppdatert..." Hallo... Selv om man er fra små plasser betyr det ikke automatisk at man ikke holder seg oppdatert... Eller holder seg mindre oppdatert enn andre. Nå synes jeg du var frekk mot alle som er fra små steder! En liten plass betyr ikke mindre tilgang på informasjon. Det er ikke sånn at vi får nyheter en dag senere enn alle andre... Åh... ble bare litt oppgitt! Hilsen en annen anonym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå