Gå til innhold

Expat

april 06;) + mai 09*

Anbefalte innlegg

Tassen vår har melkeallergi, KISS og litt sånn annet av småplager. Fikk påvist refluks for ikke så lenge siden. Den var av mild grad, men det kan være kamuflert av hyppige amminger som buffret, så vi følger nøye med og kommer til å gi medisin dersom ting ikke går seg til snart. Foreløpig avventer vi med medisin.

Saken er at tassen også er jernfattig, har gitt jerntilskudd en stund, men siden han har lett irritert tarm (skal utredes nå for det) vil vi ikke gi jernmikstur enda, det er ikke bra for sarte mager. Men- han spiser veldig lite fast føde, så det er vanskelig å få i han jernrik mat. Spiser en porsjon grøt ila en god dag, men i det siste bare noen skjeer om dagen. Vi har prøvd ALT av trylletriks. Naken/ under regnfrakk med egen skje og spise selv, mange forskjellige typer mat, pinsett-grep-mat OSV.

Han har pleid å die natten lang, men nå har jeg begynt nattavvenning, i håp om at han da vil ha mer mat. Har ikke sjekket vektoppgang i det siste, men han ser godt ut, ca 10,5 kg og 77 cm. Er nå nede i 3 ammingser mellom 19 og 7, uten mer enn noen minutter grining. Jeg er så imot skrikekurer, at jeg ikke helt vet hva vi skal gjøre herfra... Situasjonen vår blir så komplisert i og med at jeg ikke vet om han nekter mat pga refluks, jernmangel, surkling i brystet/ tett nese eller rett og slett fordi han får for mye pupp! Litt dumt å begynne å gi lumskne medisiner (flutide mot pusten og losec for refluks) dersom det er sistnevnte som er årsaken, men dumt å ta vekk puppen som trøst og buffer i halsen dersom det er de andre. Arrg. Vet du ikke kan svare konkret, og jeg har ikke noen spesifikke spørsmål en gang. Men har du noen innspill?

Mange takker fra en litt forvirret mamma

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8316782-expat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig så lurer jeg litt på hvorfor du driver med fast føde? Han høres ikke helt klar ut? Dette med jernmikstur, det er jo ikke det mest ille, det gis jo til prematurbabyer? Å gi fast føde må vel være tøffere?

Er magen irritert også ville jeg tenkt over noen dager uten fast føde. Morsmelk (når du ikke drikker melkeprodukter) må jo være magisk medisin? Er det småblødninger i magen kan vel det gi jernmangelen? Har avføringen blitt testet for blodrester? Alt dette er jo litt voldsomt medisinsk, da, du må snakke med legene og helsesøster om ting. Bare noen ideer. Du kan også snakke med hs om å gi helt melkefrie måltider med frukt for å få maks jernopptak.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8316782-expat/#findComment-8318025
Del på andre sider

tusen takk for svar.

Er helt enig i at dette er i det medisinske leie, glemte å skrive det i innlegget mitt at jeg vet jeg kommer med et sært tilfelle. Det er bare det at han ser godt ut og tross alt ikke er kritisk syk, har ihvertfall til nå fulgt kurven sin og har det fint. Så vi følges opp av barneklinikken, men det pga intens løvemammaing for å få det til, og da med et litt hevet øyenbryn i fra deres side. De vil jeg skal nattavvenne og innføre strikte måltider på dagtid, gi losec og flutide og dermed ferdig fisk. De mener og jeg bør vurdere å kutte ut ammingen helt for å få i han mer mat (!). Og de må jo få ha sine meninger, mens jeg som mamma er redd medisinene og vil prøve uten først. Vi prøver derfor også et drøss av alternative terapeuter osv.

Fint med innspill på jernmikstur. Jeg er bare blitt livredd for den stakkars tarmen hans, han hadde blod i avføring igjen nå nettopp, heldigvis drev vi registrering av blod i avføringen da med Hemofec, så sykehuset har fått den med seg. To øvrige målinger var negative. Søsteren min er under utredning for kronisk tarmbet. nå, så jeg prøver å ikke trigge noe der hos lilletassen.

Fint å få litt oppbakking på at (full)-amming enda ikke er så ille. Føler jeg MÅ få han over på fast føde fortere enn svint, og det er jo ikke lett. Og jo mer vi presser (selv om vi ikke vil presse, men blir dessverre fort slik allikevel når han ikke vil smake engang) jo mer nekter han. Nå hyler han bare han forstår jeg skal sette han i tripptrapp-stolen sin;-/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8316782-expat/#findComment-8319497
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt å fått legen til å la deg snakke med Norsk Kompetansesenter for Amming på Rikshospitalet. Det er en utrolig spesiell situasjon. Enten kan din lege snakke med dem, eller du kan bli henvist til å prate med dem.

Antar forresten at du ikke driver og innfører gluten nå. For da kan det virkelig bli gøy...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8316782-expat/#findComment-8319680
Del på andre sider

Takk for tips. Skal kontakte legen min i morgen og høre. Føler meg egentlig trygg på at vi er i kompetente hender, jeg har fått karret meg til å få overlegen på Gastro ved Haukeland på saken, og personen har skrevet doktorgraden sin om tarmbetennelser hos små barn. Har sansen for vedkommende- er rasende flink. Men som sagt detter vi litt i mellom siden ting skurer av gårde på et slags vis.

Gluten får han ikke nå nei;) Han gnage på noen skalker en periode og det gikk greit, men jeg fjernet gluten både fra han og min diett for en mnd siden for å teste om det kan ha bidratt til å forverre saker og ting. Men tror definitivt ikke det, så nå sitter jeg her med min første skive på en mnd. Blir ikke mye mamma igjen med fullamming og diett uten produkter med egg, melk, soya eller gluten:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8316782-expat/#findComment-8319985
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...