Gå til innhold

Reaksjoner fra andre på tøybleiebruk

Anbefalte innlegg

Hva slags reaksjoner får dere fra andre på bruk av tøybleier?

Her er det bl.a. "TØYBLEIER?? Det orker dere ikke mer etter en uke! Stakkars dere som må vaske så mye. Vi får nok se at dere gir opp." og klassikeren "Det er ikke noe mer miljøvennlig, det går så mye energi til vaskingen, og er så mye jobb".

Jaja. Blir bare mer gira på å få det til, vi. Skapet er fyllt opp med hjemmestrikka ullbukser og brettebleier til babyen som kommer snart. Gleder meg...

Fortsetter under...

Er bare i uke 19, men begynner aa bli kjempegira. Vi har bestilt masse Fuzzi Bunz lommebleier, siden de var paa salg i en nettbutikk, og naa ligger de i stua. Tenk saa mye morsommere med alle de kule fargene enn med kjedelige engangsbleier som man bare kaster! De er jo kjempesoete--og vi har ca 10 forskjellige farger. Jeg gleder meg KJEMPEMYE til babyen skal komme.

Har ogsaa faatt noen negative reaksjoner--men det er jo bare enda mer motivasjon til aa fortsette. Jeg er den eldste av 4 soesken, og moren min brukte toeybleier (brettebleier) paa oss alle sammen. Jeg husker godt at jeg som 12-aaring skiftet paa soestera mi, og hvis jeg klarte brettebleier da jeg var 12 aar gammel kan jeg sannelig klare lommebleier naa! Folk aner jo ikke hvor enkle de er i bruk i forhold til hvordan det var i "gamle dager."

Gleder meg VELDIG til aa bruke dem--og da faar vi sikkert en del spoersmaal fra engangs-brukere som har lyst til aa vite mer, kan jeg tro... For min del synes jeg bare negative reaksjoner gjoer meg enda mer motivert. Da kan jeg jo ikke gi opp!

Så teit at folk ikke støtte tøybleiebrukere mer! Jeg skjønner ikke hvorfor folk har så mange negative reaksjoner. Det er jo også deres barn som "eier" fremtiden og som vil sitte igjen med miljøproblemene senere! Det er sikkert også fordi de selv ikke orket, litt dårlig samvittighet kanskje. Kommer med masse unnskyldninger for at det ikke er bra for miljøet likevel, siden DE har dårlig samvittighet! Jeg kommer i hvertfall IKKE til å gi opp. Er gravid jeg også, og fast bestemt på at jeg skal bruke tøybleier, og kommer ikke til å gi opp! Jeg kommer til å spare masse penger på det også. Flere tusen som går til en deilig ferie fremfor papirbleier :) La dem kritisere, ikke gi deg!!

da eg fortalte svigerinnen min at me hadde begynt med tøybleier, så sa hun bare"ææææææsj!!" også fått hørt "hvorfor gidder du?""så ekkelt å måtte vaske di" osv...

eg selv er veldig fornøyd over å ha begynt med tøybleier=) begynte da han var ca 6 mnd, fordi han ikke tålte dem og det ble altfor mye søppel!!og eg likte ikke i det hele tatt engangsbleiene...var også mye inne på denne debatten, og surfa rundt på nettet, så da sa eg bare til sambo at eg ville bestille tøybleier...da sa han bare: herregud, brukte en ikke det for hundrevis av år siden???

men nå får eg bare høre så søt han ser ut med den store bleiebaken, og hvor nydelige ullbuksene ser ut=)

men når folk sier slike dumme komentarer til meg, så går det inn det ene øret, og ut det andre=)

Naar jeg tenker paa de som har vaert negative har grunnen til omtrent alle vaert at de tror det blir enormt mye styr med vasking. Tror det er veldig mange misforstaaelser ute og gaar paa dette omraadet--folk tror at man maa legge bleier i bloet og at baesjebleiene kommer til aa stinke. Med toerrboette og rispapir og moderne vaskemaskiner kan man jo omtrent slippe aa ta i bleiene! Og papirbleier stinker jo mer fordi man tross alt med toeybleier kaster baesjen og rispapiret i do.

Venninner og slekt her i USA, derimot, har vaert veldig positive--men de blir sjokkert naar de hoerer at vi ikke har "diaper service" i Norge. Det har de nemmelig her--svigerinna mi brukte det med sine. Da leverer et firma toeybleier paa doera annenhver dag, og man overlater de skitne bleiene til dem i stedet for aa maatte vaske selv. (Diaper service er ca. like dyrt som engangsbleier--evt litt billigere avhengig av hvor man bor.)

Men ang. vasking: aerlig talt--hvor mye energi krever det egentlig aa kaste et rispapir i do, riste ut bleieinnlegg i en toerrboette, og vrenge hele toerrboette posen inn i vaskemaskinen? Med det systemet jeg har valgt slipper man jo bretting ogsaa! Kan ikke skjoenne at det skal ta saa mye mere tid enn det tar aa kaste en stinkende soeppelpose i soeppla...og evt. maatte vaske ut spannet med groennsaape etterpaa pga stanken.

Tror at mye også handler om uvitenhet jeg! Selv leste jeg mye om tøybleier før jeg begynte med det, og til å begynne med trodde jeg faktisk ikke at det fantes tøybleier engang lenger. Helsesøster her er veldig positiv og synes det er bra at noen velger andre alternativer.Jeg synes helsestajonen burde informere om at tøybleier faktisk er et alternativ til engangsbleier.

Mange som sliter med barn med bleieutslett og sopp blir kvitt problemet ved å bytte til tøybleier-istedenfor å måtte bruke et dusin forskjellige salver hele bleieperioden.

Annonse

Her har vi fått overraskende mange positive reaksjoner.

Mamma mente at dette hørtes jo lurt ut etter at jeg fortalte om hvordan dagens tøybleier er i forhold til dem hun brukte på meg. Svigermor var litt skeptisk i begynnelsen, men ser ut til å ha varmet opp litt mere nå når hun også har sett dem.

Kollegaer og venner har stilt mange spørsmål til hvordan og hvorfor og har deretter vært overraskende positive. Mulig vi bare har vært heldige med omgangskrets:) Nå gjenstår det bare å overbevise barnehagen om et og et halvvt års tid.

NYmom: Bleieservice? Finnes det? Så genialt. Kan du velge bleietypene du selv vil bruke?

Ja, det gjoer det--og det overrasker meg at ikke flere her borte benytter seg av det. Mener aa ha hoert at ca 10% av befolkningen i USA bruker toeybleier--men de fleste bruker da en diaper service. Har lest en del om toeybleier i det siste, og paa 80-tallet begynte bleieservicene aa bli kjempepopulaere--og da kom Pampers raskt ut med sine "studier" som fant at "engangsbleier var bedre for miljoet enn toeybleier"...he he. (Utrolig hva folk kan faa seg til aa tro...)

Har ikke satt meg saa veldig inn i det, men jeg tror at de fleste bleieservicene bruker brettebleier. Da kommer bleiene paa doera nyvasket og ferdigbrettet. Men med noen kan man ogsaa bruke andre typer bleier. Egentlig rart at ikke flere benytter seg av dette. Jeg tror det har noe aa gjoere med at mange tror det er kjempedyrt--men da tenker de ikke paa hvor mye engangsbleiene koster... Det er ca. samme pris.

Kanskje man kunne startet noe slikt i Norge og? Da hadde kanskje toeybleier blitt mer populaere?

Jeg skal nå ha nr.6, og vi har brukt tøybleier til alle sammen. Har spart tusenvis av kroner. Er ikke fanatisk, så på reise og hvis de har vært syke, hatt diare osv. så har vi brukt papir. Men til og med på helsestasjon har de vært skeptiske, synes liksom det er lite vits i å streve med slikt, finnes jo papirbleier og våtservietter og så kommer jeg med fuktige kluter i pose og tøybleier!!

Jeg sier alltid at jeg bruker like lang tid på å kaste bleiene i søpla som i maskina. Og hvor mange minutter bruker dere på å henge opp 10 bleier til tørk, for oss som ikke bruker tørketrommel???? 1 minutt?

Jeg har både brukt brettebleier, ullbukser og hele bleier med borrelås. Synes det er helt greit. Hadde ikke giddet dette med 5 unger om det bare ble styr og masse ekstra jobb.

Vi har også fått mange negative reaksjonar på at vi vil bruke tøybleier. Men mamma var kjempepositiv då! :)

Dei fleste har sånn "jaha, lykke til"-haldning til tøybleier. Eller "at du orkar". Har også høyrt den om at det ikkje er så miljøvenleg fordi ein må vaske så ofte - men eg nektar å tru at to maskiner ekstra i veka med miljøvenleg vaskemiddel forureinar like mykje som eit tonn bleier!!

Yes, håper på å overbevise alle om at tøybleier er tingen - trur dei fleste ikkje veit kor enkelt det faktisk kan vere... Eg gler meg masse til å byrje! Og det er så koseleg å strikke ullbukser :)

Ærlig talt, man bruker da vaskemaskin... Bæsjen til barnet ditt er da heller ikke ekkelt på noe måte.. Den er da helt natulig.

Hvis det i tillegg kan spare miljøet der ditt barn skal vokse opp å forvalte jorden videre skulle man tro du heller var takknemlig for at noen av oss gidder å gjøre det lille ekstra som skal til for å ikke bidra til søppelberget....

Annonse

Hi hi, mamma 24+en vakker soenn+. Tror du har misforstaatt litt. Man vasker bleiene mellom hver gang. Toeybleiebrukere bruker ikke de skitne bleiene om igjen, men vasker de med forvask og saa paa 60-90 graders vask hver gang de blir skitne. Ville bare oppklare dette i tilfelle du misforsto og trodde at vi brukte skitne bleier om igjen. :-) For det er jeg enig med deg at hadde vaert ekkelt. Bleiene er laget slik at all baesj og urin forsvinner hvis man vasker dem skikkelig. (Dessutten bruker man ofte rispapir i baesjebleiene, saa det kommer uansett ikke baesj i bleia.) Ville bare oppklare, i tilfelle noen tror at vi bruker skitne bleier om igjen. :-)

Skjønner at det blir vasket, men alikevel. Ikke sammenligne det med undertøy, vi bæsjer ikke i trusene våre. Skjønner ikke vitsen jeg. Kunne skjønt det før i tiden, men nå i 2007 som vi har så flotte bleier fatter jeg det ikke. Mye mere hygenisk med Libero eller Pampers, ikke bleier som blir brukt gang på gang.

Hei igjen mamma24+en vakker soenn+

Beklager at jeg "tulla litt" med det forrgie innlegget mitt...maatte bare dra litt paa smilebaanedet. Og jeg skjoenner godt tankegangen din--jeg tenkte saann selv foer jeg satte meg inn i toeybleier. Og hadde ikke vaskemaskinene vaert saa gode som de er i dag, og hadde man ikke f.eks brukt rispapir for aa kaste ut baesjen foer man vasker hadde jeg kanskje sagt meg enig.

Det er mange grunner til aa bruke toeybleier, og hvis dette er noe du i det hele tatt er nyskjerrig paa kan det vaere greit aa lese litt om det. Selv om jeg synes det er helt greit aa spare penger og ta vare paa miljoet er ikke dette hovedgrunnene mine. Hovedgrunnen til at jeg velger toeybleier har faktisk nettopp med komfort/hygiene aa gjoere:

-Jeg er ikke noe glad i aa gaa med bind selv, og vil mye heller at barnet mitt skal ha noe godt mot kroppen enn papir og plastikk. Tenker at engangs blir som aa gaa med et kjempebind 3 aar i strekk...og da velger jeg heller toey.

-Engangsbleier har mange kjemikaler (bla stoffet som ble fjernet fra tamponger pga risiko for Toxic Shock Syndrom), dioxiner, parfymer og blekningsmiddler i seg som jeg ikke vil at babyen skal ha tett inntil huden. I USA i 1955 (da alle brukte toeybleier) hadde 7% av babyene bleieutslett. Naa (som 90% bruker engangs) har dette steget til 78%. Man kan gjerne argumentere det motsatte og si at toeybleier skaper bleieutslett, men naar jeg ser paa de tallene der, saa stiller jeg store spoersmaal til engangsbleier. Det kan godt hende at noen av studiene tar feil og at de er trygge--men inntil det motsatte er bevist vil jeg helst holde meg unna. Les litt om det hvis du er interessert. Naar man tenker paa de kjemikalene mener jeg heller at toeybleier er mer hygeinisk. Saerlig naar de vaskes saa godt som de gjoer.

Men jeg maa bare innroemme--det som solgte meg paa toeybleier er faktisk at de er saa morsomme og enkle i bruk. Vi har investert i moderne lommebleier, og de er MYE toeffere enn engangs. Hvis du klikker paa nicket mitt og ser i albumet mitt kan du se bilder. :-)

Siden du spurte hva vitsen med toeybleier er ville jeg bare fortelle hva hovedgrunnene mine er. Har du noen spoersmaal saa bare si ifra.

Her er en link som viser til de studiene jeg nevner. Det er mange slike sider der ute, men denne viser til hvor informasjonen kommer fra.

http://www.punkinbutt.com/diaper_dilemma_the_health_of_your_baby.asp

Jeg bor i USA, og nettbutikken "Thanks Mama" hadde salg for et par uker siden. Det er dessverre over naa. Men hvis du vil bestille fra utlandet kan jeg anbefale www.fuzzibunzseconds.net. Der selger de 2. sorterings Fuzzi Bunz til 12 dollar stk--men jeg er ikke sikker paa om de sender til utlandet. Hvis de gjoer det saa vaer obs paa at toll kommer i tillegg hvis du bestiller for over 200 kroner.

Vi fekk høyre akkurat det same, og spesielt den første komentaren gjorde oss enno meir innbitt på at dette skulle vi klare.

No er småen snart 1 1/2 år og blir storebror til hausten (om alt går etter planen), og vi gleder oss til å finne fram igjen brettebleiene som ligg pent nedpakka. Skal kose meg gjennom heile svangerskapet med å strikke nye, søte ullbukser i freshe fargar :o)

("Storebror" brukar sjølvsagt tøybleiene sine enno!)

Vi begynte ikke med tøybleier før lillegutt var 2-3 mnd gammel. Da vi brukte papirbleier opplevde vi nesten daglig at han tisset igjennom bleiene og hadde bæsj langt oppover ryggen. Og ja, vi prøvde mange forskjellige typer og størrelser av bleier men ingen fungerte. Med tøybleiene som vi har brukt i 6 mnd nå har vi aldri opplevd noen lekkasje.

Reaksjonene vi har fått av venner har vært av typen "At du orker", men synes selv at arbeidet med vasking ikke har blitt så veldig stort siden vi vasket mye mer klær før.

Ullbuksene brukes som sperrelag for tøybleier uten .

De Fleste lommebleier og alt i ett bleier har et sperrelag ofte klat PUL.

Bruker du brettebleier og tøybleier uten sperrelag så brukes ullbuksene til dette.

Ull holder på fuktighet og disse er i tilleg lanolisert altså tilsatt det naturlige fettstoffet i ulla så de holder tett, men samtidig slipper igjennom luft og damp.

Dessuten gjør ull at man ikke blir kald selv om det er vått.

I motsetning til andre materialer som syntet og bomull.

Du kan lese mere her :

http://www.krusedull.net/

http://www.mamut.com/stellerommet

http://www.kenguruloftet.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...