Gå til innhold

dårlig førstegangsopplevelse, gravid igjen.

Anbefalte innlegg

Montro hvordan jeg skal takle det. Jeg har allerede snakka med jordmor på helsestasjonen, men vet ikke om det er nok.

Og jeg har valgt et annet sykehus (bor i Oslo-området)

Sist fødte jeg på det travleste sykehuset her, og de ville rett og slett ikke ha meg inn. Jeg måtte virkelig være ulydig, ellers haddde babyen kommet hjemme. De ante ikke hvor langt jeg var på vei, men alikevel var tonen at jeg skulle bli hjemme. Jeg hadde dritvondt! Men det brydde de seg ikke om, neida. De var opptatt.

Har angst for at det skal skje igjen, selv på et annet sykehus. De kan ha det travelt de og. Og ikke bry seg om meg, selv om jeg sier jeg er i fødsel.

Fortsetter under...

Synes du fikk en elendig behandling! Du var kanskje på Ullevål?

Skjønner de ikke at når de behandler fødende kvinner RESPEKTLØST så skaper de fødselangst?? Og at samfunnet IKKE er tjent med det.

Blir så provosert.

Selv skal jeg ta KS, blant annet fordi jeg ikke har noe tiltro til helsevesen, jordmødre eller leger.

Snakk mer med jordmor på helsestasjonen. Hvis ikke det er nok, ta kontakt med fødeavd. der du har fått plass og be om en samtale med dem. Forklar hva du føler og hvordan du har det, så kan de helt sikkert forklare deg nærmere hvilke vurderinger de gjør, de kan legge inn info. i journalen din som kan gjøre at den som tar deg imot når du skal føde vet mer om deg.

De som jobber på de overfylte sykehusene er jo like fortvilet selv over å måtte avvise fødende eller ikke ha nok tid til dem som ligger inne. Tror du gjør lurt i å velge et annet sykehus, så kan du ihvertfall håpe at det ikke er fullt når du kommer.

Har forresten selv født på et overfylt Ullevål to ganger og faktisk svært fornøyd med oppfølging både før og under fødsel. Har møtt flinke og hyggelige jordmødre som ga meg riktig støtte og hjelpen jeg trengte.

Lykke til med din fødsel nr 2. Den blir ihvertfall helt anderledes enn den første, husk det! :-)

Enig i at uproft helsepersonell kan ødelegge mye!

Men stusser litt på anom\nym lenger opp her som sier hun vil ha KS fordi hun IKKE stoler på helsepersonell!

Da har jeg hveretfall ikke hatt de til å skjære i meg! Med en naturlig fødsel har man vel tross alt mer kontroll over seg selv enn når man ligger bedøvet på ryggen med et åpent sår i magen/underlivet?

Ikke at jeg skal legge meg opp i andres valg altså...bare stusset litt...

Enig i at det ikke akkurat er logisk.

Men det jeg frykter er ARROGANSE og respektløshet fra leger og jordmødre. At de sier "nei, du får ikke epidural", ber meg være stille hvis jeg skriker og sånne ting.

KS er tross alt en operasjon. Det blir vel mer klinisk. Av en eller annen grunn ser jeg på det som LANGT mindre skremmende!

Takk gud for at det finnes KS. Ellers hadde ikke jeg fått barn.

Annonse

Så kjipt at du hadde en sånn opplevelse! Jeg syns generelt de er for rigide på å følge "boka" på at"neida, med førstegangsfødende tar det laaaang tid". Selv om det er det vanligste så er det ikke ALLE som har det sånn!!!

Jeg skal føde for tredje gang nå, for andre gang på ABC på Ullevål. Jeg vet jo ikke hvordan du har det med smertelindring og sånn, men dersom du kunne tenke deg å prøve fødsel uten medikamentell smertelindring, så er ABC et fantastisk sted. Veldig erfarne, sympatiske og kompetente jordmødre, og, viktigst i denne sammenhengen, de tar fødekvinnen på alvor! Sist gang ringte jeg bare og informerte om at jeg var på vei. Jeg ble møtt og ønsket hjertelig velkommen, skrevet inn og alt, uten at jordmor hadde undersøkt meg eller så mye som sett en eneste rie. Hvis JEG sa jeg var i gang, ja, så trodde hun det. Det stemte også. 4 cm åpning.

Så fikk vi fred og ro til å lese ukeblader og slappe av, til en 6-7 cm åpning, da tappet jordmor i badekaret. Hun gikk til og fra, jeg og mannen min fikk slappet av og konsentrert oss sammen. På slutten var hun tilstedeværende hele tiden, sjekket, oppmuntret osv, men alt sammen på MINE premisser. Jeg var hele tiden sjef. Tok i mot jenta mi i vannet, fikk henne på brystet og alt var flott. :-) Fødselen var så vakker at jeg skulle hatt den på film! Og jeg ble tatt 100% på alvor hvert eneste sekund.

Bare en liten anbefaling.

Ellers har jeg hørt mye bra om fødeavdelingen på Bærum sykehus, men alle har jo ulike opplevelser.

Jeg ønsker deg en fin fødselsopplevelse neste gang, og gode fødselshjelpere!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...