St. Hans Skrevet 20. februar 2007 #1 Del Skrevet 20. februar 2007 Barnehagen vår skal gå fra å være en "vanlig" barnehage til å ha dobbelt så mange barn på samme lokaler. Barna skal da være ute i to uker og inne i to uker. Utegruppa har en lavvo, og en liten varmestue (ikke plass til alle, bare til bleieskift etc). Barna er 2-6 år. Jenta mi er snaue to år, og mye plaget med stygge forkjølelser (lungebetennelse, bronkiolitt, langvarig snørr/stygg hoste/vann og irritasjon i ørene etc). Som mamma blir jeg bekymret, synes dette virker lite gjennomtenkt, mer som et krisetiltak i en kommune som for en hver pris skal nå full barnehagedekning. Dere andre som har barn i friluftsbarnehage, hvilke innemuligheter har dere når det er vått, kaldt og surt ute? Er barna ute hele dagen, hver dag, to uker i strekk? Er de ansatte spesielt friluftsmennesker? Kan dere fortelle meg "alt" om hvordan deres barnehager organiserer dagene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #2 Del Skrevet 20. februar 2007 Vi har tvillinger som går i en utebarnehage. De begynte der da de var litt over 3 år. Siden begge elsker å være ute, syns vi dette var en god løsning. Men guttene har vært mye forkjølet dette første halvåret, noe som ikke er unormalt uansett "inne- eller utebarnehage". Det er 12 barn på "vår" avdeling. Alle er inne til ca. kl.10.00, og etter frokost og morgenmøte, er det do-besøk og påkledning. Da går de ut på tur i nærområdet eller oppholder seg på barnehagens uteområde, der det er en lavvo og to gapahuker. Det er viktig at barna har gode klær som egner seg for å være ute. Da fryser de ikke og trives godt, selv om temperaturen blir lav. De små som måtte sovne, blir lagt på en god og varm skinnfell inne i lavvoen eller inne på selve avdelingen. Når de spiser eller har samlinger ute, sitter de på gode og varme sitteunderlag. Skal de ut og gå i samlet flokk, holder barna i et langt tau, og de blir kledt i like refleksvester. Barnehagen har også bra sekker som barna har med seg på turer, og der er det plass til matboks, drikkeflaske og ekstratøy. Vi hadde gjerne valgt samme alternativ igjen, så jeg ønsker dere lykke til og håper dere får samme gode erfaringer som oss! Vi ønsker oss unger som blir glad i naturen og som setter pris på frisk luft, framfor TV og innesitting, og da kan man vel aldri starte for tidlig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/#findComment-8312161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseberta Skrevet 21. februar 2007 #3 Del Skrevet 21. februar 2007 Hei! Jobber selv i utebhg, vi har hatt små bleiebarn der også og det har fungert greit-men mye kommer an på motivasjon hos de ansatte. Men jeg mener at hvis du i utgangspunktet har fått tildelt en "inneplass" så kan du rett og slett si at det er det tilbudet du betaler for og at du ikke ønsker utebhg- og at du synes dette virker som en rotete kriseløsning(hvis du føler det slik da). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/#findComment-8325589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hemmeline Skrevet 22. februar 2007 #4 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg har litt erfaring med friluftsbarnehage...jobber selv i barnehage og min avd. var friluftsbarnehage 1 år. Opplevde faktisk at det var sjelden barna frøys. Når vi var i barnehagen sto ungene ofte på trappa og ville inn fordi de synes det var kaldt, men når vi var ute i naturen var det helt motsatt. Det blir jo ordentlig varmt inne i lavoen også da, så de har jo et sted å varme seg... de minste kan sove inne, man spiser ofte inne når det er kaldt eller regner. Men for at det skal fungere så trenger man motiverte ansatte, og foreldre som følger opp skikkelig. Ungene er nødt til å ha skikkelige varme klær, og de er nødt til å ha nok skifteklær hvis de blir våte! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/#findComment-8344935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #5 Del Skrevet 27. februar 2007 Jeg har ikke i friluftsbarnehage selv, men min beste venninne har det. Der er de en uke ute, og en uke inne. De har en varmestue hvor de har plass til alle dersom det er ekstremvær (særlig kaldt, hagl o.l.), men ellers er de ute hele tiden. De spiser også mat ute med mindre det er veldig kaldt, da bruker de varmestua. Venninna mi sier at dattera har blitt mye tøffere etter at hun begynte i friluftsavdelingen. Hun klager aldri over at det regner eller blåser. Hun er ikke mer syk enn andre barn, heller mindre. Dersom hun nettopp har vært syk, og skal i barnehagen igjen, så er hun enten med den andre gruppa som en inne en dag eller to (etter lengre sykdomsperioder og dersom det er kaldt), eller så er de ansatte flinke til å la barna som trenger det være inne i varmestua og tegne o.l. i perioder. Det er svært viktig med gode klær og nok skift når man går i en friluftsavdeling. Dersom man er godt kledd er det ingen ting som taler for at barn som er ute hele dagen blir mer syke enn andre. Det jeg synes høres litt rart ut i deres tilfelle, er at det er varmestua ikke har plass til alle. Det bør tas med i beregningen at det kan bli svært kaldt eller andre værforhold som gjør det vanskelig å være ute hele dagen. Også litt rart at de begynner ved 2 år. Alle andre friluftsavdelinger jeg kjenner til begynner ved 3 år. Når det gjelder å være ute hele dagen mange dager på rad, er det ingen ting som tyder på at det er problemer med det. Jeg var for noen år siden med på et prosjekt som så på hvordan barn fra friluftsbarnehager utviklet seg i forhold til barn fra vanlige barnehager. Motorikken var bedre, de var generelt populære barn fordi de var trygge motorisk og dermed flinke i gym o.l., de var mindre syke og klarte seg generelt bra på skolen. Så alt i alt tror jeg dette kan virke positivt på mange av barna, men ville som sagt sjekket opp hva de planlegger å gjøre i spesielle tilfeller, særlig vinterstid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/#findComment-8407947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #6 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei, jeg har selv jobbet i utebarnehage og synes det er en flott tilbud, men ikke for alle. Dette var avd fra 3-6 år, men et par av treåringene hadde ikke noe der å gjøre. Synes du burde tenke litt på det iforhold til åssen datteren din er ute, kan hu være lenge ute av gangen, er hu klar for det. Fra de er 4 synes jeg det neste burde være utebarnehage for alle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8309425-friluftsbarnehage-kan-alle-med-erfaring-se-hit/#findComment-8409993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå