Gå til innhold

Er det vanlig å skrike og gråte mye under fødsel?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk inntrykk av at alle andre takler smertene så mye bedre enn meg sist gang. Fikk det inntrykket ut fra måten jordmora oppførte seg på. Har jo aldri vært tilstede på noen andre fødsler, så jeg vet ikke hva som er vanlig? På film er det jo aldri noen som skriker å gråter. De bare stønner og svetter litt...

Fortsetter under...

Jeg har egentlig motsatt inntrykk - har sett på filmer og tv-serier at damer hyler høyt under fødselen, men de fleste jeg har snakket med har ikke hylt under fødselen.

Men det kommer sikkert an på hvordan fødselen her. Tror ikke man oppnår noe med å skrive høyt, bortsett fra å bli enda mer sliten.

Sikkert mange som gråter - av smerte, men kanskje like mye av frustrasjon - over at det hele varer så lenge....

Jeg hylte som en stukken gris under min fødsel, jeg. Fødselslegen ba meg ti stille, men jordmor var svært forståelsesfull og ga ikke tegn til irritasjon når jeg hylte henne rett i øret engang.

Etterpå sa damene på føden at de hadde hørt hylinga mi hele natta, og at de aldri hadde hørt noen skrike så høyt før. Det har kanskje ikke noe med hvordan du takler smertene å gjøre, for jeg for min del brukte skrikinga for å få mer krefter. Hissa meg sjøl opp av å rope, og følte at jeg fikk mer tak på pressinga av dette. :)

Ingen er like, og det er faen meg ikke bare en smal sak å føde, så om du skriker så er det ikke så rart. :)

Har inntrykk av at noen skriker for å liksom demonstrere: SÅ vondt har jeg det! Slik at de får mer medlidenhet.

Og ikke fordi de MÅ skrike...

Når MÅ man egentlig skrike? Det er vel heller når man har akutte smerter - hvis noen hugger av deg beinet, liksom.

Selv hadde det ødelagt min fødsel å måtte høre på fæle skrik fra naborommet. Hater å høre folk hyle.

Eg hørte også fæle skrik fra føderommene når eg kom inn på sykehuset. Hadde mest lysst til å snu i døra, Men kunne jo ikkje det.

Eg BRØLTE et par ganger, når pressriene kom.

Någe som kom ganske uventet, så eg ble temmelig flau.. - huske jordmora og samboeren såg på meg med store øyner. Før dei fortsatte med sitt.

- Samboer fortalte at eg hørtes ut som en farlige mann som skulle ut på krigsstien, og lurte på hvor den mørke stemmen kom i fra.

Stakar dei som har stått utforbi då..

At folk brøler under press-riene er forståelig - da skal de jo gi alt, liksom..

Men konstant hyling under riene er jo helt meningsløst. Synes nesten det er litt egoistisk med tanke på at det finnes damer i naborommene.

Annonse

Har født en gang før og lært at det ikke går ann og planlegge hvordan man skal reagere. Var redd for at jeg sklle skrike, men klarte ikke å holde igjen på de siste pressriene. Da hyla og skreik jeg for det var så ...vondt. Dessuten fikk jeg bedre til å presse da.Tror ikke jeg er noen pyse, men d viser vel vi er forskjellige og fødslene likeså. Har vanskeligheter med å skjønne hvor rolig enkelte kan være. Ikke for å forsvare d, men min fødsel gikk veldig raskt og jeg har snakket med fagfolk som sier at d er fryktelig vondt da. Dessuten synes jeg at alle som ikke har prøvd dette enda bør vente med å kommentere eventuell skriking under fødsel til etter man har erfart d selv og ikke stå i glasshus og hive stein...

Hehe. Nøffermors favoritt-tema!

Men jeg er faktisk enig. Jeg kommer ikke til å hyle under fødselen, med mindre noe går fryktelig galt, liksom

.

Har inntrykk av at damer som hyler høyt under riene gjør det for å få sympati. "Har du det såå vondt. Stakkars deg", liksom.

Det viser at de ikke tar ANSVAR for sin egen fødsel. Det er bare små dritt-unger som hyler når de slår seg.

Må jo være mye bedre, som noen her har skrevet, å "gå inn i seg selv", jobbe med smertene, fokusere på pusten osv. enn å bruke opp energien på å hyle.

Skjønner godt at dere blir bedt om å være stille. Det er direkte barnslig å hyle ut hvis ikke man virkelig må.

Forstår at noen hyler hvis babyen sitter fast og legen må bruke sugekopp, tang osv -hvis ting gjør akutt vondt, liksom - men ikke ellers.

Trur virkelig mange at man hyler for å få sympati.Folk er forskjellige heldigvis og mange har litt vondere enn andre og man takler smerte forskjellig.Har og født en gang.Kan ikke huske at jeg hylte men jeg gråt nok litt fordi det var vondt og det holdt på så lenge.Man blir jo ganske sliten og kroppen og sinnet reagerer forskjellig.

Men man må vel få lov til å synes hva man vil.

Jeg er faktisk enig.

Har inntrykk av at det er litt umodne og barnslige kvinner som skriker høyt under hele fødselen - og at de ikke tar ansvar for fødselen sin, men forventer at andre skal gjøre det....

På skolen min var det flere som skrek høyt da vi fikk helt uskyldige sprøyter, og som hylte hos tannlegen før han hadde begynt å bore - bare for å få oppmerksomhet og sympati.

Annonse

Jeg ga et brøl på siste trykket før hun kom....det var høyt...men det ga meg den energien jeg trengte....for hver gang jeg presset, smatt hun inn igjen....så siste gangen da jeg satt i et brøl...DA kom hun, hehe :)

Ik for det var vondt...d var det...men brølte fordi jeg var drittlei!! Hahaha!!

Jeg synes det var drittvondt, men trengte overhodet ikke å hyle for det.... Blir vel ikke noe bedre for det! Jordmødrene sa at jeg bare måtte hyle og skrike, for det var visst en jævlig hard fødsel, pressa i tre timer. Men jeg kan ikke forstå at den var så mye verre enn alle andres.... Men jeg gråt gledestårer da hun endelig kom ut:-)

Jeg synes folk skal få hyle det de føler for, så lenge de samarbeider med jordmor og ikke jobber mot instrukser som blir gitt.

Selv skal jeg hyle, sparke og slå hvis jeg får behov for det. Helsepersonell er vant med litt av hvert, så det går nok bra.

Men jeg skal samarbeide;-).

har lest innleggene her og jeg blir mildt sagt provosert av enkelte utsagn. Dette får meg til å tenke på min egen mor fortelle om hvordan jordmødrene var for førti år siden når du fikk deg en smekk i tillegg til kjeft hvis du skrek.Å kalle kvinner som skriker for egoistiske og umodne er jo direkte tullprat. Kjnenner ei TOTALT uvitende førstegangsfødende som hadde akkurat samme teite meninger om disse sytkjerringene som hun kalte dem. Det var ikke måte på for en drømmefødsel hun skulle få. Den skulle filmes og u name it. Nå seks år senere har vi verken hørt noe eller sett noe om fødselen og ikke ett ord om sytkjerringene heller, for sannheten er at hun hadde en kjempe tøff fødsel og ble vel kanskje for opptatt med å skrike selv. Det er ikke spsielt lurt å kritisere andre før man har prøvd å føde. Det viser bare hvor uvitende dere er når dere har planlagt hvordan dere skal være under fødselen. dere har jo IKKE peiling. Men min trøst er at dere vil garantert få det.

Himmel så mye uvitenhet..... har selv født to barn og venter nr tre.

Da jeg fikk førstemann kom det ikke en lyd fra meg, selv om ungen ble tatt med sugekopp.... Men da jeg fikk nr to hylte jeg som en gris.... og han kom naturlig, hvordan det blir denne gangen vet jeg ikke, og ikke bekymrer jeg meg for det, man har svært lite kontroll over hva man sier eller gjør når man er i fødsel....

Hi, hi.. Sier bare gled dere vilt til dere som ikke har født enda, og tror dere vil tenke på om andre hører dere skrike!! Dere vil nok bli ganske overraska over hvor lite man bryr seg om akkurat det!! Man har ikke akkurat 100%kontroll under fødselen.. Selvfølgelig reagerer alle ulikt, noen har bedre kontroll over skrikinga enn andre, men ville ikke uttalt meg før jeg hadde prøvd en fødsel selv ihvertfall!!

Jeg var redd for at jeg skulle bli liggende naken under fødselen, ha, ha!! Som om jeg kunne brydd meg mindre når det kom til stykket, kunne ikke vente m å få av meg klærne når jeg kom på føden, begynte å kle av meg i ganga før jeg hadde kommet inn på rom!! Selv skreik jeg som en stukken gris...dreit og spøy gjorde jeg også! Men jeg hadde ingen smertelindring og det er jeg stolt over! Gleder meg til neste gang allerede!!!

jeg hylte masse, men det er jo bare meg. Jeg klarer ikke å holde igjen, når jeg ar vondt så får jeg det mye bedre ved å skrike/hyle det ut. Jeg kommer garantert til å hyle om 5 uker å...hehe men jeg bryr meg ikke så mye om det. Smerte er individuelt og hvordan du takler din fødsel er opp til deg.

Hehe, gleder meg til dere fisefine ikke-skrikere skal føde! Bare umodne og barnslige kvinner som skriker? Ja, da vet dere ikke hva dere snakker om. Jeg er ikke redd tannbehandling eller vaksiner, men en fødsel er jammen meg noe annet!

Når du ligger der mens spy og bæsj tyter ut og kroppen skal til å eksplodere...ja du gir du f i hva folk på naborommet tenker!

Lykke til, sier jeg bare!

Hvordan i alle dager kan du mene at damer er barnslige,uansvarlig,oppmerksomhetsjuke når de er på føden å presser ut en beibi på 3-4 kg, bare på grunn av at de skriker??

Hva i alle dager er det du har opplevd gjennom barndommen din som tilsier noe slikt?

Du er klar over at folk har skikkelig skrekk for sprøyter?Redsel kan føre med til både,skriking,hyling osv...^

Å det gjelder det samme med gravide som skal føde..har det noen gang gått gjennom tankene dine at folk er livredde for å føde??

Det er helt greit at folk kommer med meningene sine angående hvordan de selv vil ha det osv,men at DU kan stå å påstå at det er pysete??

Det må være noe skikkelig galt med deg!!

hmmm... er rimelig redd for å føde selv, selv om det høres passe teit ut. Fikk litt skrekken når svigers sa "de bare klippet meg opp, og ut smatte'n"..Og da jeg spurte om det ikke var vondt å bli klippet opp, nei da sa hun at, "det kjente jeg ikke, for fødselen i seg selv var så sinnsykt vondt"... hehe... jaja, sier jeg bare :)

Men ihvertfall, har aldri født før, men synes det er utrolig spesielt at folk påstår at hylende fødende er barnslige... Altså, hyler du bare for å hyle, da vet du det selv.. og det var kanskje ikke nødvendig, men ærlig talt.. Trenger man skrike litt så for all del. Absolutt ikke noe rart det!

Har liten tro på at dette er noe man har kontroll over selv..

Lykke til alle sammen ;P Vi er ikke alene om smerten =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...