Gå til innhold

Ja ja. Da var jeg gravid igjen.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan amme dersom du ikke har risikosvangerskap. Tidlige rier eller blødning eller flere aborter bak deg.

Det du kan oppleve er:

* Lett til dramatisk nedgang i melkemengden uten særlig mulighet for økning. Vei ofte og suppler med mme om nødvendig. Delamming er bedre enn ingen amming :o)

* Brystvegring hos barnet pga. smaksendringer, redusert produksjon og tregere utdrivingsrefleks. Trenger ikke komme.

* Smertefulle brystvorter ved amming - varierer i hvilken uke. Det går over som regel, og er mindre smertefullt etter et minutt eller to.

* Ammeaversjon hos deg - at det byr deg helt i mot å amme. Jeg hadde det, og mange jeg kjenner, men det må ikke komme. Og det går over! Har kost oss lenge med amming nå (30 uker på vei).

* Kynnere under amming, særlig med full blære eller samtidig press på magen.

* Tenke, tenke---- jeg kommer ikke på mer i farta!

Det du bør ta stilling til er om du kunne tenke deg å tandem-amme, altså amme begge (ikke nødvendigvis samtidig, men at begge får). Om du IKKE vil det er det lurt å avvenne et par måneder før fødsel for å unngå at minstemann "kaprer" puppen fra eldste. Om du velger å se hva som skjer - de som ammer to sier at det reduserer sjalusi. Og du har da en utmerket "aktivitet" når misten skal ha mat - de kan få begge to... En på ett år og mer enn det er lett å amme, de kobler seg på selv og trenger minimalt med hjelp, så det må du ikke ta som en bekymring i alle fall.

På www.kellymom.com står det en del om tandem-amming - søk på "tandem". Ellers er det også noen på ammehjelpens lister som har dette som "spesialitet" mener jeg - se på www.ammehjelpen.no og ammehjelpere. Om det ikke står noen der kan du bare rope, så skal jeg fiske fram noen til deg ;o) Ellers ligger jo jeg litt foran i løypa og kan fortelle om erfaringer underveis.

Lykke til med svangerskapet og ammingen - og bare rop!

Heisann, og gratulerer med baby i magen:)

Vil bare si at jeg ble gravid da lillegutt var 10 mnd, og ammet ham til han ble nesten 15 mnd. Det gikk helt knirkefritt, bortsett fra noen dager hvor han stusset litt ved puppen. Var sikkert noen smaksendringer han lurte litt på, men det gikk fort over. Han sluttet av seg selv, og hadde det vært opp til meg hadde jeg gjerne ammet begge to. Eldstemann min ble ammet til han var rett under to år. Jeg opplevde ikke sjalusi fra lillegutt da lillesøster kom, selv om hun overtok puppen som hadde vært hans så lenge.

Det som er viktig for deg, er at du får nok søvn/hvile, nok og riktig næring og at du får i deg nok drikke.

Det er slitsomt å ha to små, men det er også helt fantastisk. Nå har ikke jeg så tette som du får, 19 mnd mellom mine yngste, men det har vært en utrolig flott opplevelse å se hvordan de knytter seg til hverandre.

Lykke til, det kommer sikkert til å gå kjempefint!

Hei:) Takker for lykkeønskninger og gode råd! Men de kom lite til nytte.....

Kunne ikke vært mer sikker og allikevel tok jeg grundig feil. Alle tegn er der, kvalm om kvelden, tisser i tide og utide, dårlig humør og en skråsikker følelse av gravid. Har iallefall tatt en negativ test.

Skal ta en ny test om noen dager.

Er ikke lei meg for negativ test. Skal ha flere barn, men hadde ikke planlagt en unge i året.

:) :)

Annonse

To ting: Jeg testet negativt leeenge etter forventet menstruasjon, før den endelig slo ut og ga positivt resultat. Testen er ikke helt sikker den veien, selv om den er svært sikker hvis resultatet er positivt. Dette burde det stå mer om på pakningsvedlegget til testen, jeg slappet nemlig av og tok meg et glass vin etter at jeg trodde jeg ikke var gravid, (heldigvis drakk jeg ikke mer enn et glass da :)

En annen ting er at hvis du må tisse hele tiden og har mensliknende smerter så kan det være urinveisinfeksjon. Likner litt på den gravide-følelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...