2 fine små Skrevet 20. februar 2007 #1 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei, Fine raad du ga Roedvin i glasset... Min gynekolog sier at pcos ikke paavirker sjansene for SA/MA. Det sier fastlegen min ogsaa, og det sier en spesialist jeg gaar til. De mener alle at det er tilfeldigheter, noe med embryoene og maks uflaks, samt at jeg ble gravid litt vel raskt etter uttak spiral - som gjoer at jeg har mistet. Det er interessant at du har annen informasjon, kan du forklare litt? Takknemlig for svar, jeg har altsaa pcos og har hatt det i mange aar paa en eggstokk, og har mistet litt kan vi si. Men jeg har ogsaa barn da (hadde pcos foer jeg fikk henne), og blir som regel gravid paa foerste/andre forsoek. Jeg har regelmessige eksakte 30dagers sykluser og EL. Hva er det med pcos i mitt tilfelle som evt. gjoer at jeg mister, tror du? Det er bare fint om du tenker litt hoeyt og er uenige med mine leger. Paa forhaand takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8306287-babyklar-kan-du-hjelpe-meg-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fine små Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #2 Del Skrevet 20. februar 2007 Dytter litt jeg.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8306287-babyklar-kan-du-hjelpe-meg-litt/#findComment-8313157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullblomst Skrevet 20. februar 2007 #3 Del Skrevet 20. februar 2007 Hei Femina Noen studier tyder på at miljøet i livmoren (livmorslimhinnen) hos kvinner med PCOS er endret slik at et befruktet egg har vanskeligere for å feste seg. Det er rapportert fra flere hold at PCOS kvinner har noe økt forekomst av tidlige spontanaborter. Ulike studier viser noe forskjellige tall men det er trolig at det kan dreie seg om 2 - 4 x økt risiko sammenlignet med kvinner uten PCOS. Man vet ikke sikkert årsaken til dette men det ser ut som at overvekt er én faktor som spiller inn. Den økte forekomsten av spontanaborter synes å være tilstede også hos PCOS kvinner som får assistert befruktning (prøverørsbehandling). Flere undersøkelser, både fra Norge og internasjonalt tyder på at PCOS kvinner har økt risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning (preeklampsi) og muligens også for tidlig fødsel. Dette betyr selvfølgelig ikke at alle PCOS kvinner får slike problemer. Dette er relativt ny kunnskap og det kreves mye mer forskning omkring dette. Jeg har dyttet opp et innlegg på pcos forumet som heter 15 spørsmål og svar om pcos og svangerskap. Her finner du mye god informasjon. Der vises det blant annet til en norsk studie der de blant annet prøver ut metafomin som forebyggende effekt mot SA/MA. Her finner du kostholdsråd osv. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8306287-babyklar-kan-du-hjelpe-meg-litt/#findComment-8317969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fine små Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 21. februar 2007 Akkurat, babyklar. Takk for god informasjon. Da bekrefter dette mine egne hjemmesnekrede teorier, som er godt sydd sammen av alt jeg har hoert, og hvor jeg på en måte har slått meg til ro med at jeg faktisk er en av de kvinnene i verden som må være gravid noen ganger pr. barn. Legen min sa noe av det samme, og mente han kunne gi meg den beskjeden siden jeg er ferdigsoerget over de jeg har mistet og fordi han mente jeg er robust nok til den beskjeden. Nå har jeg jo et barn fra før, hvor det meste var rimelig ukomplisert, var overrasende superfrisk under svangerskapet - da mener jeg ikke at jeg er syk vanligvis, men at fikk en utrolig energi, gloed, babyen vokste perfekt og jeg tok selv av mange kilo! Gikk ned 2 str i jakker osv... Vel, jeg forskånet svangerskapsdiabetes, -forgiftning og jeg fødte over tiden, måtte igangsettes. Det med slimhinne som du sier, kan god stemme likevel. Det med overvekt, har min lege referert slik til: De som mister på grunn av overvekt, har også vanligvis veldig vanskelig for å bli gravide. Dette stemmer ikke helt på meg, da jeg har blitt gravid 5 ganger på første og andre forsøk. Så den slår jeg også fra meg. Jeg spiser skrekkelig sunt, og da mener jeg ca 10 sorter groennsaker hver dag, mye fisk og kylling, og noen liter vann. Jeg er litt overvektig, men ikke spesielt mye etter at jeg la meg på middelhavsk/asiatisk kosthold for ca 10 år siden. Takker igjen for god og saklig informasjon, og så slår jeg meg til ro med at noe her nok stemmer på meg, men ikke alt. For meg så er det sånn at to av spontanabortene kan forklares på annet vis, så i prinsippet er det bare to av dem, som evt kan knyttes til pcos. Men jeg vil ha flere barn jeg, så det er jo bare å holde på. Har du pcos selv kanskje? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8306287-babyklar-kan-du-hjelpe-meg-litt/#findComment-8322104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2 fine små Skrevet 21. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 21. februar 2007 Takk for super informasjon på pcos forumet! Har til og med klippet ut og mailen gravøren her, så slipper jeg å forklare, hehe... Noe usexy selvsagt, men vil han skal være grundig informert, så forstår han lettere hvorfor det er "no mercy" i forhold til å jobbe for å bli gravid. Ha en fin dag! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8306287-babyklar-kan-du-hjelpe-meg-litt/#findComment-8322129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå