PlinkiPlonk Skrevet 20. februar 2007 #1 Skrevet 20. februar 2007 Så nå lurer jeg fælt på hvorfor? nå er slik att mitt barn ligger foreløpig i tverrleie ( er i uke 33). Skal til JM den 8 mars for å se om det har snudd seg, visst ikke skulle de sette igang tiltak som snuing, visst det var mulig. Er det fordi det vondt dere ikke vil snu ungen,eller andre årsaker. Her blir det KS visst den blir liggende slik, kan man nekte snuing,og på hvilket grunnlag?
maiprins Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 hei! ikke for å skremme.......... men jeg har hørt av sikre kilder at det gjør veldig vondt å snu barnet. Visste ikke helt om jeg skulle svare deg - men det er kanskje bedre at man er forberedt på at det gjør vondt enn å ikke vite i det hele tatt. Håper du ikke blir sint på meg......... klem fra
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 20. februar 2007 #3 Skrevet 20. februar 2007 Jeg var redd ar barnet lå i tverrleie, men det har vært noe jeg har trodd selv, og har aldri før i går fått noen kommentarer om hvordan barnet ligger. (er i uke 32) Jeg hadde bestemt meg for å ikke godta utvendig snuing fordi jeg synes det hørest veldig skummelt ut samt at det skal stresse barnet veldig. Det blir vist gitt smertestillende og beroligende til mor, men uansett så vil jeg heller utsette meg selv for et ks enn stressing av barnet! Men jeg har egentlig ingen spesiell grunn til å ha den oppfatningen jeg har for jeg har ikke satt meg inn i det!
Frk. Vable Skrevet 20. februar 2007 #4 Skrevet 20. februar 2007 På min forrige kontroll, i uke 33 var han ikke snudd seg med hodet ned. Da satt han... Legen sa at det ikke var grunn til bekymring, han kunne fremdeles snu seg, men det virker som om "alle andre" har snudd seg nå? Burde jeg kanskje bekymre meg litt likevel? Og hvordan gjør de det med denne snuingen? Noen som har gjort det? gulp,,,,
Gjest Skrevet 20. februar 2007 #5 Skrevet 20. februar 2007 Jeg fant en artikkel på internett for en stund tilbake om vending av foster med akupunktur, prøv å google på dette. Den var skrevet av en som het Oddveig Birkeflet. Jeg er selv i uke 31 og det kjennes ikke ut som om den lille har snudd seg ennå, ikke bekymret foreløpig, men det kan være greitt å være føre var. Har hørt at de ofte snur seg senere ved 2. gangs fødsel. Tror det stod noe om utvendig snuing i artikkelen også. Lykke til uansett
PlinkiPlonk Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2007 Helt flott med svar, lurte jo på hvorfor:) Har jo hørt at damer har kommet ut med blåmerker etter snuing, er jo ikke bra! Selv tenker jeg på navlestrengen, att den blir snurret rundt ungen... nei huff, vil heller ikke snu da, ikke rart ungen blit stressa av en sånn behandlig. Men får håpe den snur seg snart da:)
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 20. februar 2007 #7 Skrevet 20. februar 2007 Det blir alltid tatt ul/røntgen før snuing for å sikre at ungen ligger slik at det ikke er farlig. Vet om flere somhar vært inne til snuing, men hvor det har blitt avlyst på grunn av uoptimal plassering av navlestreng, eller hode!
3 i vannet:) Skrevet 20. februar 2007 #8 Skrevet 20. februar 2007 Hei! Jeg tar akupunktur og moxa behandling hos Oddveig Birkeflet, og hun er virkelig koselig! Jeg har hatt tre behandlinger og skal fortsette fram til jeg skal til kontroll på Rikshospitalet for evt utvendig vending. Jormor sa til meg at siden jeg var såpass spinkel, var det ganske trangt allerede for gutten, slik at det ville bare bli vanskligere for han å snu seg etter som han vokser. Jeg er i uke 34+6 og gutten min har ligget i seteleie i en mnd nå. Når det gjelder utvendig vending, så er det visst sinnsykt vondt, men slik som jeg tenker er at det er fagfolk som vet hva de gjør, og de overvåker barnet hele tiden. Jeg vil heller prøve å snu han, slik at jeg kan føde vaginalt hodeleie, enn evt setefødsel eller KS. Setefødsel og KS kan faktisk være både risikabelt og stressende for barnet.
Gjest Skrevet 20. februar 2007 #9 Skrevet 20. februar 2007 Min lå også i tverrleie, og ble fulgt opp for event. snuing, men han snudde seg selv i uke 38
PlinkiPlonk Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2007 Min har mer eller mindre ligget slik siden uke 28, med unntak av kanskje en uke. Kjenner nå att det er veldig trangt for ungen å ligge slik. Ikke så aktiv lenger, blir mer sånne "rykk" den kommer med. Sikkert ubehagelig for den. Får du bare nåler, eller gjør hun noe mer? Bruker de å snu seg med akupnktur?
PlinkiPlonk Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 20. februar 2007 Så bra februargutt, var det med din første eller andre? selv er jeg andregangsfødende, og vet det kan ta lenger tid før de fester og snur seg, så prøver ikke å stresse, men vil jo vite hva som kan skje.
kfitjar Skrevet 20. februar 2007 #12 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har ei venninne, som ble sendt til sykehuset for vurdering av vending osv når hun var i uke 34-35. Hun nektet å gjør det, mente hun kunne snu seg mange ganger enda. Hun måtte på kontroll på sykehuset flere ganger, men når hun var kommet i uke 38 så snudde jenta seg med hodet ned. Så ble hun født en uke senere.....og alle levde lykkelig i alle sine dager... :-) uansett så synes jeg det er unødvendig å begynne med snuing så tidlig, de kan jo legge seg på tvers igjen allikevel.
mamma'n til bitteliten Skrevet 20. februar 2007 #13 Skrevet 20. februar 2007 Jeg var til vending på Rikshospitalet med min førstefødte. Følte det veldig trygt, babyen blir godt overvåket . Vendingen gikk som en drøm for min del, for vesla hadde god plass der inne. Gjorde dette ca 2 uker før termin.
hjerte Skrevet 20. februar 2007 #14 Skrevet 20. februar 2007 Her ligger gullet foreløpig med hodet ned, men det kan jo endre seg (er 33+4 idag). Har derfor ikke tenkt på snuing. Men kjenner folk som har gjort det, og da har det gått som en drøm. Fort gjort, og ikke særlig vondt. Men det er sikkert individuelt hvordan det blir.... Håper det går bra med dere alle sammen
3 i vannet:) Skrevet 20. februar 2007 #15 Skrevet 20. februar 2007 Hei Heks@mor! Når jeg er til behandling setter hun nåler i begge lilletærne, oppe på vristen, ett par i leggene og en rett under hvert kne. Forrige gang fikk jeg også en midt oppå hodet og en mellom øyenbryna! Jeg ligger med disse nålene i ca 20 min, og merker at jeg blir døsig, samtidig som barnet er veldig aktivt:) Jeg har blitt fortalt at 6 av 10 som prøver akupunktur ved seteleie, har klart å snu barnet! Om kvelden rett før jeg legger meg, holder samboeren min moxa sigarer mot lilletærne mine, slik at det blir skikkelig varmt,dette skal vist også hjelpe:) ( Det lukter noe helt for jæ....!) Jeg vet jo ikke om det hjelper, men er villig til å prøve alt:)
tresse Skrevet 20. februar 2007 #16 Skrevet 20. februar 2007 hei! Jeg var til snuing i uke 37, viste at han ikke komms til å snu seg selv da jeg venter en stor beby! Jeg synes vendingen var veldig vond..Men er kjempe glad for at jeg gjorde det! Jeg var øm på magen i 2 dager etterpå, men det gikk jo over..Både før og etter vending blir babyen registrert ved ctg, og min viste absolutt ingenting til stress!! Og ul blir brukt før/under og etter snuingen, for å sjekke navlestreng og markaken. Husk det gjør det ikke vist de mener det ikke går!! Jeg vil anbefale deg å gjøre det, men ja det gjør vondt..Men jeg mener det er bedre å prøve dette for å slippe evt keisersnitt!!! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå