SpiseLise Skrevet 19. februar 2007 #1 Del Skrevet 19. februar 2007 Har en datter som blir 6 mnd på søndag. Hun er nå oppe i 4 måltider med fast føde hver dag, siden hun er en stor og sulten jente. I dag spurte svigermor meg om jeg fortsatt hadde nok melk. "Ja, jeg tror da det. Er litt vanskelig å si siden hun spiser så mye annen mat." "Har du ennå spreng og sånt da?" "Nei, det har jeg ikke hatt på år og dag, gudskjelov." "Da må du bare være klar over at du holder på å miste melken!" ...Tenkte ikke mer over det da, regnet med hun bare vil at jeg skal slutte å amme. Hun sier ting som "jeg sluttet da xxx var 4 mnd", "der jeg kommer fra slutter de når ungene er 4 mnd", "hun er jo egentlig for stor til det der nå, det ser jo så rart ut når hun er så stor" (når jeg ammer henne). MEN, nå når jeg skulle inn og gi henne litt mat (babyen altså!!), kjente jeg at puppene ikke var tunge, men kjentes tomme ut. De var veldig lette! Og så tenkte jeg på at hun bare drikker bittelitt hver gang, siden hun får så mye annen mat. Da kanskje melken synger på siste verset da? Hva skal jeg gjøre i såfall? HS sa at fast føde skulle være hovedmaten fra 6 mnd, betyr det at jeg ikke skal prøve å øke produksjonen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8304884-hm-mon-tro-om-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-miste-melken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 20. februar 2007 #2 Del Skrevet 20. februar 2007 Så lenge det er etterspørsel, vil det stort sett alltid være melk. Ikke hør på svigermor - de skaper ofte unødvendige bekymringer med sine ekspertuttalelser. Håper du bare ler av de kommentarene du har skrevet ned i innlegget ditt. Det gjør jeg, selv om en bitteliten del av meg også tar noe av det innover meg. Det er helt vanlig at puppene blir slappere når hun får så mye fast føde. MEn du trenger vel ikke øke produksjonen hvis hun ikke trenger mer? Melkeproduksjonen din er tilpasset babyens behov. Føler du at hun ikke blir fornøyd av puppemåltidene da? Du må jo selvsagt passe på at hun får i seg nok væske, vanskelig å si en bestemt mengde, men kanskje en knapp halvliter. 5+ våte bleier i døgnet og ellers god allmenntilstand er tegn på at hun får i seg nok væske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8304884-hm-mon-tro-om-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-miste-melken/#findComment-8305912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 20. februar 2007 #3 Del Skrevet 20. februar 2007 IKKE HØR PÅ SVIGERMOR!!!!!!! Kos deg med ammingen så lenge du kan. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8304884-hm-mon-tro-om-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-miste-melken/#findComment-8311198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpiseLise Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 20. februar 2007 Takk for svar! Er ikke helt sikker på om jeg trenger å øke, men skal prøve likevel i tilfelle den er på tur til å forsvinne. Synes hun drikker så lite for tiden, og det siste døgnet har de føltes helt tomme. Etterspørselen som du sier er ikke så stor lenger heller. Er ikke det at hun nekter å ta puppen eller noe, hun vil bare ha bittelitt av gangen. Drikker faktisk mest melk på natta, og bare 4 ganger på dagtid. Tar ikke sjansen på å miste den, så jeg får sette igang noen tiltak;-) Nei, jeg bryr meg ikke så mye om hva hun sier egentlig... Men det stikker jo litt da, har jo ikke lyst til å bli sett på som "ekkel" bare fordi jeg vil gjøre som det anbefales. Greit at hun kanskje ikke er vant til å se barn på 6 mnd bli ammet, men hun må jo kunne synes det er greit likevel når jeg gang på gang har forklart at det er bra for babyen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8304884-hm-mon-tro-om-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-miste-melken/#findComment-8318505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetussa Skrevet 21. februar 2007 #5 Del Skrevet 21. februar 2007 Dette med hvor lenge det bør ammes, gi fast føde, osv. har man endret syn på opp igjennom tidene, og hun er preget av det som gjaldt i sin tid. Min mor "forherliger" flaska, og jeg har hatt mange usikre stunder i disse sju mnd, der hun sår tvil om jenta får nok mat, om det er nok næring i melka osv. Jeg stoler ganske sterkt på meg selv, men innerst inne stikker det litt, og 10 % av meg begynner å tvile. Nattammer du fortsatt? Det er jo veldig gunstig for melkeproduksjonen da! Tror ikke du har noe å bekymre deg over mht at melken skulle forsvinne. MEn det er viktig med hvile, nok væske og mat. Det er imidlertid ikke noe vits i å ha "overskuddsmelk" - bare sånn at du er klar over det! Blomman har snekret sammen en tråd om hva som holder melkeproduksjonen oppe - les den! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8304884-hm-mon-tro-om-jeg-holder-p%C3%A5-%C3%A5-miste-melken/#findComment-8322296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå