Gå til innhold

Juni: matiasmamma*22.06.06 ...eller noe i den dura..


SkRuLLa,Synnis&SpiRa

Anbefalte innlegg

hei du=) ser på siden til matias at du er reise-konsulent? er det en bra jobb? gikk du reiseliv på høyskoe for å bli det? har du reist mye? anbefaler du jobben?? var skolen kjip?? hørt rykter om det amma, at det var mye økonomi å slik..

 

håper du gidder å svare=) på forhånd, takk tusen takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei:)

 

Det er verdens beste jobb og jeg har ikke angret et sekund!!! Jeg gikk ett år på MI Reiseliv og ett år på Folkeuniversitetet Sandefjord Reiseliv i samarbeid med Widerøe. Linjen på Folkeuniversitetet var bare helt utrolig bra!!! Anbefales på det sterkeste. Jeg har reist litt, men faren min bor i Spania så frem til jeg var ca 20 år hadde jeg stort sett bare reist dit. Hadde bare noen få land på "lista". For å se faren min måtte jeg nesten det liksom! Etter jeg begynte å jobbe her (har jobbet her i ca 2 år+) har jeg vært og reist til Mallorca, Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote, Dubai, Thailand, vært ombord på et par-tre cruiseskip (ikke reist), og Kirkenes:):) Hadde jo hatt mulighet til å reise mer om ikke lille gullet mitt hadde meldt sin ankomst! Vi reiste til Spania med Mathias da han var 3,5 mnd gammel og regner med at det blir en del reising på han. Håper det i allefall:)

 

Jeg syns skolen var kjempe "gøy". Jeg er ikke no skole menneske altså, men når det er noe du virkelig har lyst til så blir det jo gøy. Det er litt av hvert...amadeus (booking systemet til flyselskaper), codeco (innsjekkingsprogrammet på flyplasser), annen flyplass "lære", reiselivskunnskap, reiselivsgeografi, service og kunde behandling, økonomi, jus, engelsk, IT og dataverktøy.

 

Det anbefales virkelig!! og i allefall den linja jeg tok:) Den gjorde myyyye for meg:) Vi jobbet hele tiden mot et mål om praksis plass, noe skolen hjalp oss å finne om vi ikke ville gjøre det selv. Jeg fikk praksis plass på VIA Travel på flyplassen på Torp, og lærte mye nyttig av det. Etter praksisen var ferdig ble jeg sommer vikar på Widerøe sentralbooking i Sandefjord. Etter 2 mnd der fikk jeg jobb på VIA Ferieverden i Sandefjord. Så jeg har jo hatt gullhår hele veien og fått jobber. Da vi begynte på skolen sto lærerene nærmest og lo av oss som ville/turde satse på reiseliv/reiebyrå. Det var nesten umulig å få jobb sa de og reisebyråene ville dø ut i løpet av noen år...!! MEN hvis man virkelig vil mener jeg man kan få det til. Det gjelder å være service innstilt og jobbe "rævva" av seg for andre:)!! OG være glad i å jobbe med mennesker, ALLE slags mennesker:)!!

 

Håper dette hjelper deg:) bare si i fra om det er noe annet du lurer på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh så kult,nå ble jeg gira=) hva betyr MI? jeg tenker kanskje å gå reiseliv på lillehammer, det er 3.årig.. eller på deltid blir det vel 4.årig da..:) men får du reise mye i jobben eller? hvordan går det med små-barn? jeg har reist litt, men bare ukes-opphold, mest fyll, minst kultur-hehe... men jeg virkelig brenner for verden da, ELSKER å lese om land, folk andre kulturer, det er så fargerikt:)og jeg elsker selvfølgelig å reise=) vi bestillte oss tur til Goa av alle steder når synnøve var 3 mnd, men etter mye om å men avbestillte vi.. finns jo ikke fortau å gå på der, hehe=) skal nok ta en tur dit senere:)

 

men du mener det ikke er så vanskelig å få jobb da?? tror du reise-selskapene kommer til å dø ut om noen år? hvordan er lønna da??

 

 

tusen hjertelig takk for svar=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh så kult,nå ble jeg gira=) hva betyr MI? jeg tenker kanskje å gå reiseliv på lillehammer, det er 3.årig.. eller på deltid blir det vel 4.årig da..:) men får du reise mye i jobben eller? hvordan går det med små-barn? jeg har reist litt, men bare ukes-opphold, mest fyll, minst kultur-hehe... men jeg virkelig brenner for verden da, ELSKER å lese om land, folk andre kulturer, det er så fargerikt:)og jeg elsker selvfølgelig å reise=) vi bestillte oss tur til Goa av alle steder når synnøve var 3 mnd, men etter mye om å men avbestillte vi.. finns jo ikke fortau å gå på der, hehe=) skal nok ta en tur dit senere:)

 

men du mener det ikke er så vanskelig å få jobb da?? tror du reise-selskapene kommer til å dø ut om noen år? hvordan er lønna da??

 

 

tusen hjertelig takk for svar=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:)

 

MI = Merkantilt Institutt = privatskole

 

Det er studieturer vi kan delta på om sjefen godtar. Studieturer er ikke på noen måte relax turer! Det er som oftest stress fra ende til annen for å se destinasjoner og hotell! men ellers er det her gode muligheter for å få mer fri enn de 4-5 ukene vi har om det dreier seg om en reise! Jeg vet jo ikke hvordan det er i andre kjeder eller byråer, men her er det veldig greit. Jeg satt på jobb en kveld og så plutselig at SAGA hadde satt ned en reise til Thailand, flyet gikk den kvelden...jeg slang meg på tlf til sjefa og jeg skulle bare booke sa ho;) jeg rakk ikke å pakke kofferten selv engang før vi måtte kjøre til Gardermoen for å ut på tur!!!:) Turen kosta 6000,- for 2 personer og jeg hadde fått en bonus som dekte reisa, så da ble det en bra tur på meg og ei venninne som ble med:)

 

mathias er jo bare 8 mnd...så jeg kan ikke svare på hvordan det er å reise fra eller med barn...eller vi hadde jo med mathias til spania da han var 3,5 mnd da...det gikk helt glimrende...vi eller jeg tenker også på en tur til thailand neste vinter...men vet ikke helt om jeg får med meg sambo på det!:(

 

Goa er ikke akkurat det beste stedet å reise første gang med barn nei:)

 

Jeg har jo vært veldig heldig å fått jobb hele veien:) det var kun jeg i klassen (20 stk) som fikk jobb på reisebyrå, ellers var det 2 som fikk jobb på innsjekk på flyplass, 2 fikk jobb på hotel og 2 fikk jobb på bagasjehåndtering på flyplass. Det var jo ikke alle som ville ha jobb på reisebyrå da...som noen av de "gamle" i yrket sier så blir det kanskje vanskeligere og vanskeligere å få jobb, for de som søker etter ansatte ser mest etter erfaring, amadeus kunnskaper og kunnskaper innen andre bookingsystemer, men jeg skulle bare jobbe i reisebyrå og var så utrolig bestemt på å få det til...!!! det er helt klart et plus å ha litt fot innenfor...noe du kan gjøre om du har tida og lyst er jo å spørre på et reisebyrå i nærheten om du kan sitte der innimellom og se og lære, uten betaling. Jeg "jobbet" en del gratis på byrået her, av egen vilje, og det var veldig lærerikt! jeg kom mye fortere inn i ting og opplæringen senere ble ikke så "smertefull":) For det er UTROLIG!!!!!!!!!! mange forskjellige bookingsystemer, koder etc som en skal kunne. Et hav av forskjellige "søkemotorer"!!!! :) Jeg syns det er litt det som gjør jobben så interressant...man lærer noe nytt hver eneste dag, og vi får så mange forskjellige henvendelser, ingen dager er like! det er helt herlig:)

 

Jeg tror ikke reiseselskapene kommer til å dø ut om noen år, vi har mange kunder som går fra internet til oss pga. om de kjøper en reise på internet står de på egen hånd, vi kan derimot hjelpe de med hva det skulle være både før, under og etter reisen. Om kunden ønsker et spesielt rom på et hotel, eller må ha leilighet m balkong eller kanskje de må ha markterasse, havutsikt etc...ønskemål om spesielle seter ombord på flyene...muligheten til å sjekke alle operatører sine priser på kort tid, på internet må de gå inn på hver enkelt å sjekke priser etc. apollo, saga, star tour, solia, ving, detur etc.

 

jeg er fornøyd med lønna jeg...:) men det er ikke jobben man velger for å bli millionær:):) jeg kan ikke tenke meg å krabbe oppover i noe system heller, orker ikke mere skole og trives med å jobbe med mennesker og reise og vil ikke gro igjen på et kontor med bare papir arbeid!:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...