Gå til innhold

Gravid i uke 10 og febersyk...Farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! jeg er i 8. uke og har blitt syk. Skikkelig svimmel og uvel, og nå har jeg blitt forkjøla...håper jeg ikke får feber... Jeg er også bekymret, men prøver å tenke positivt. Er jo ikke sunt å engste seg for mye heller. Var ikke akkurat noe svar, men.... jeg tror fosteret tåler det meste, og når du er 10 uker har jo de mest vitale organene utviklet seg.

Heisann!

Kroppen din ordner nok opp i det meste, men fosteret tåler dårlig høy feber. Vil anbefale å ta Paracet hvis du får feber over 38,5 eller 39. Og hvis du er veldig bekymret kan du alltids ringe legevakten og rådføre deg med dem.

Drikk godt med vann, ta det med ro, og ta vare på deg selv. Du trenger nok ikke bekymre deg så veldig, men altså ta paracet ved høy feber.

God bedring!

Så lenge feberen ikke er over 39.5 i mer enn 3-4 dager så er det ingen fare, feber under dette kan man ha i 2-3 uker uten at det gjør så mye. Feber skader ikke babyen i korte perioder, men det er ikke heldig med høy feber for lenge, og med høy feber mener jeg som sagt over 39.5.

Paracept er en bra ting, men ikke ta høyere dose enn anbefalt.

Til Lille-bille: Lurer på hvor du har denne detaljerte informasjonen fra? Har selv influensa nå (er i uke 9) og har hatt litt feber - har vært fra meg av bekymring og har knasket paracet for å holde feberen nede. Har sett på en del medisinske artikler og konklusjonen var vel at det er vanskelig å finne ut hvor høy temperatur som kan være skadelig. Det var snakk om en fordobling av risiko for ryggmargsbrokk hvis man hadde over 39 i over et døgn tidlig i svangerskapet. - Men denne risikoen er jo i utgangspunktet lav likevel, så man får trøste meg med det. - Men som sagt, fint om du kunne fortelle hvor du har hørt dette, da kan jeg kanskje slappe av litt mer...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...