Gå til innhold

blodprøver...


Benni-min

Anbefalte innlegg

Har noen av deres unger tatt blodprøve? Benjamin tok når han var innlagt på sykehuset, men det var mens han var i narkose. Har ellers bare tatt i fingen. I dag skulle jeg vært på sykehuset og tatt nye blodprøver av han, så jeg hadde kjøpt emla-plaster (bedøvelsesplaster) og satt på begge armene til lillegutt. Det brukte de på sykehuset også. Men da jeg kom inn på labratoriet, fant de ingen årer å stikke i. De styrte med begge armene på både albue og hånd. Men vi måtte gå hjem med uforettet sak. Fikk beskjed om å dra til sykehuset i Stavanger for å la dem ta. Og da uten plaster, for det får årene til å trekke seg sammen. Men jeg har selv sprøyteskrekk og må nå holde lillemann fast mens de prøver å stikke han. Og tenk om de ikke finner en i første forsøk. Huff, grøsser med tanken.

Hvordan reagerete deres unger på blodprøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk tatt blodprøve da Karsten var tre dager gammel. De lurte på om han var litt gul, så de sjekket bilirubinen hans... Men det var bare ett lite stikk i hælen, og så fikk de tatt ut noen dråper der. Det han reagerte mest på var å bli holdt fast, tror jeg. Tror ikke det er verre med blodprøver enn vaksiner, faktisk tror jeg vaksiner gjør mer vondt enn blodprøver. Men det er jo ofte de små ikke liker å bli holdt fast og herjet med, da... Og så små som de er så har de jo ikke utviklet sprøyteskrekk enda. Men om mor er redd så senser de sikkert det også, og det kan gjøre dem redde. Du får gjøre så godt du kan for å prøve å undertrykke din redsel... :o) Langt for deg å reise for å få tatt blodprøver da! Kjipt! :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emma tok blodprøver da hun var ca 4mnd... pappaen er bærer av en blodsykdom og jeg ville sjekke om hun hadde det.. vi var på ahus og de var to sykesøstre hvor den ene holdt henne og den andre stakk... emma ble supersint av å bli holdt og skrek til, men så hadde de akkurat satt på en slik leke med masse blinkende lys på og så glemte hun at det var vondt... ( de måtte lete litt på henne også, men stakk bare en gang..)

 

jeg derimot klarte ikke helt å se lillejenta ligge slik så hos meg spratt tårene.. de tok den i albuen og fylte 3 slike store beholdere... huff... men jeg prøvde å oppføre meg som normalt og da tok emma det også veldig fint... jeg hadde ikke noen plaster eller noe på forhånd, men hun fikk litt mammamelk etterpå :)

 

men alt i alt så tok hun det veldig bra syntes jeg (og hun er ikke bærer heller som er veldig bra!)

 

du skal se det går bra med benjamin også :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at mammasgojente anbefalte morsmelk, men vet jo at du ikke ammer... Du kan eventuelt blande sammen litt sukkervann som du kan gi til Benjamin rett før de stikker og kanskje litt straks de er ferdig også. Sukkervann virker smertestillende for disse små... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og tips. Jeg skal ta med sukkervann. Hvis jeg blir for nervøs, får jeg min mor til å holde. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...