mirremamma Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 jeg har hørt at man skal ik bruke skumgummimadrass, stemmer dette? og hvorfor? hvilken madrass anbefaler dere?
Crazyyyyyyyy:) Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Ehhhhhhh................. Jeg har kjøp skumgummimadrass til både seng og vogge. Har ikke hørt noe om at man ikke skal bruke det. Så i butikken hva jeg skulle ha madrass til.
mammaerik Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Jeg har også skumgummi.. har ikke hørt at man ikke skal ha det!
lise-79 Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 skumgummi er visst ikke så heldig i forhold til fukt.. lettere soppdannelser i madrassene..
mirremamma Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2007 okei, da er d sikkert helt greit da =) husker ik hvor jeg har hørt d heller...
emma81 Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 jeg tror det med skumgummi er at man legger igjen merker etter seg i madrassen, liggemerker på en måte.. at madrassen gir lettere etter, hvis det var noen som skjønte det.. herregud for en forklaring, er ikke helt på topp her..
godiva med 3 gull Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 Skumgummi = giftige avgasser. Ifølge forskning på astma og krybbedød.. Jeg har kjøpt wonderland sin madrass til sengen (på babyutstyrsbutikk) Og en fiber madrass til vuggen. De er jo også mye bedere for disse små ryggene. God investering mener jeg. Jeg ville aldri hatt skumgummi madrass i min egen senge heller.
plutseligbolle Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Vi har tenkt å kjøpe seng og madrass på Ikea. Vet ikke helt hva de madrassene er laget av, de ser ut som sånne som vi voksne har med trekk på. Regner med at de må være bra nok?
Maribella Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Det danner seg lettere fukt i skumgummimadrasser og det er visst ikke heldig i henhold til krybbedød og astma/allergi. Jeg hadde aldri kjøpt det.
Sitronelle Skrevet 19. februar 2007 #10 Skrevet 19. februar 2007 Har også hørt at skumgummi ikke er heldig. Tør ikke å ha det. Har kjøpt svanemadrass på Skeidar til sengen og så skal jeg ha noe vatt greier som svigermor skal fikse til kurven - var opprinnelig skumgummi i den, men turdte ikke ta sjansen mtp hva foreningen for krybbedød påstår...
Jente1980 Skrevet 19. februar 2007 #11 Skrevet 19. februar 2007 (Samme som skravlesiden...) Vi har kjøpt baby-svanemadrass til senga (ca.700kr) Har hørt og lest mye bra om den!
attpåklatt1 Skrevet 19. februar 2007 #12 Skrevet 19. februar 2007 Hvor fikk du kjøpt fibermadrass? Var det også på babyutstyrsbutikk? Skal ha til vogga...
mamma til c og d Skrevet 19. februar 2007 #13 Skrevet 19. februar 2007 Til første mann kjøpte jeg svane sin baby madrass til sengen og en fiber madrass til reise sengen. Svane madrassen ble alt for myk ble skikkelig søkk i den etter hode og rumpe byttet den med fibermadrassen etter noen få mnd og den er mye bedre. Så denne gangen kjøper jeg fiber til vuggen og til sengen. Ville heller ikke hatt skumgummi.
Jente1980 Skrevet 19. februar 2007 #14 Skrevet 19. februar 2007 Får håpe ikke det samme skjer med vår... Hm... Ja, det skal ikke være lett. Men har snakket med mange som har vært veldig fornøyde med baby svane til barna sine... Du skulle reklamert på den da! Det hørtes ikke bra ut med søkk i den og greier.
amilo Skrevet 19. februar 2007 #15 Skrevet 19. februar 2007 Kanskje et dumt spørsmål, men... Hva er egentlig skumgummi laget av? Tror madrassen jeg har (svigermor kjøpte på ikea) er laget av polyeter, er det det samme som skumgummi?
snartmammapåny Skrevet 19. februar 2007 #16 Skrevet 19. februar 2007 Limer dette inn her og jeg (Samme som skravle) er kopiert fra Lansforeningen for uventet barnedød sin hjemmeside. Madrass til spedbarnet Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.
J`s mamma Skrevet 19. februar 2007 #17 Skrevet 19. februar 2007 Hei. Jeg har og hørt og lest at man ikke skal bruke skumgummimadrass til babyer pga de er for mye, avgir gasser osv... Jeg skal selv ha fiber madrass som jeg kjøper hos i en møbelbutikk (fagmøbler ol.). Ellers har jeg hørt at madrassene på Ikea skal være ok, men for å være på den sikre siden, velger jeg en møbelforhandler.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå