Gå til innhold

Melder meg inn her... og har spørsmål om fosterdiagnistikk og reising!

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg testet positivt heromdagen, og er fortsatt litt i sjokk! Har to barn allerede og er fylt 40, så her blir det liv! Vi har allerede bestemt oss for å ta imot alt vi kan få av fosterdiagnistikk, og da vil jeg allerhelst ha morkakeprøve, slik at vi kan få et tidlig svar. Men får jeg det uten videre, eller først etter at en duotest har vist stor risiko (det er Ullevål som er mest aktuelt for oss)? Noen som vet? En annen ting er at vi skal reise til syden i påsken, når jeg er fra 10+5, og vi kommer hjem når det er 12+5. Kan det da bli et problem i forhold til tidspunkt for prøvene? Og får jeg i så fall legeattest slik at vi kan få dekket avbestillingen? Jeg vil bli veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med å få klarhet i dette, jeg er temmelig forvirret akkurat nå....

Fortsetter under...

Morkakeprøve kan vel taes fra rundt uke 10 tror jeg. Skal vel ikke være noe problem å vente med den til dere er tilbake fra syden. Jeg var inne til Duo test i uke 12+1, og fikk da vite at jeg kunne gå videre med en gang med morkakeprøve eventuelt fvp i uke 15.

Jeg ville ringt legen med en gang uansett, og hørt om timebestiiling, Kanskje kan du få tatt den før du reiser???

Uten å si noe helt sikkert, tror jeg at du kan få den typen fosterdiagnostikk du ønsker!

Hei, jeg har vært på veilednignssamtale om fosterdiagnostikk i dag.

Denne er obligatorisk som et grunnlag for å ta avgjørelse på hvilken type test du ønsker. Veiledningen sier at morkakeprøve er forbeholdt kvinner med spesielt høy risiko for kromosonavvik (44 år ved termin) eller med gentisk sykdom i familien. Morkakeprøven tas i 10-11 ukes graviditet. Duotest tas fra 10 uker til 13+6 og fostervannsprøve i overkant av 15 ukers graviditet.

Ville tatt kontakt med legen din så raskt som mulig for å få booket veiledningssamtale slik at du har reelle valg mht til tidspunkt.

Lykke til!

Velkommen til oss. Jeg er 43 år og har kommet meg gjennom duotest og tidlig ultralyd. Morkakeprøve fikk jeg beskjed om at kun gis til gravide over 43 år, jeg fikk tilbudet. Fostervannsprøve gis til alle over 38 år ved termin, det samme gjelder duotest og tidlig ul. Skal du ta fostervannsprøve og er fast bestemt på det, er det uke 15+, og da er det unødvendig med ul og duotest.

Du får svar på fostervannsprøven etter 3-4 uker, de som er over 42 år får svar fort fordi de da tar en hurtigtest. Dette ble i alle fall jeg fortalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...