Gå til innhold

Hun tar bare en pupp på natta.....

Anbefalte innlegg

Hun sover i 6-7 timer i strekk, spiser 1 pupp, og vil ikke ha mer. Dette har ført til at jeg gir henne den med mest spreng, som er den høyre, virker som det er mer melk, har vært sånn hele tida. Dette fører til at det går 10-11 timer fra hun får siste måltid på kvelden, til neste gang hun spiser fra det venstre brystet igjen, og da har jeg kjempespreng på dette. Har prøvd å få henne til å spise begge når hun er våken på natta, men det går ikke, prøver å vekke henne med å skifte på henne, hun er lys våken, men vil ikke spise, bare ligger å kikker. Stabiliserer melkeproduksjon seg? eller vil jeg ha spreng helt til vi slutter å amme? evt vil jeg begynne å produsere mindre melk, mindre enn hun trenger, fordi det går så lenge mellom hver amming.

Har hatt det sånn her i ca 3 uker, og er kjempeglad for at hun sover så lenge, men jeg blir liggende våken, fordi jeg har spreng. Har prøvd å pumpe på natta, men det tar så lang tid. Og når jeg pumper på natta, må jeg pumpe til jeg er tom, eller holder det å pumpe til sprengen er borte? Håper noen av dere ammehjelpere gidder å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8295064-hun-tar-bare-en-pupp-p%C3%A5-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til problemet, det var litt av en overgang å gå over fra å amme to ganger på natta på begge bryst, til plutselig bare en gang på bare ett... Går nå i verste fall 15-16 timer mellom amming på ett og samme bryst!

Ble endel spreng i starten, men jeg trengte bare å pumpe en natt eller to. Tok da bare vekk selve sprengen. Husker ikke hvor mange dager det tok før det stabiliserte seg, kanskje en uke, halvannen.

Rart, det der. Har ikke spreng lenger på morgenen, men virker som om jeg har nok melk på dagtid.

Hadde melkespreng mens jeg lå på sykehuset...det tok en stund før gutten min fikk særlig appetitt. Da sa barnepleierne at det var lurt å bare pumpe ut litt slik at man ble kvitt brystsprenget, ellers gikk det et par timer og så ville brystene være like sprengt.

Det ene brystet ditt vil fortsette å produsere mest melk så lenge du velger det brystet til amming om natten. Nattamming er spesielt heldig for å øke produksjon, og des mer melk du tar ut, des mere melk vil det produseres. Det brystet du ammer fra vil altså opprettholde eller øke melkemengden, og det andre vil miste litt kapasitet, eller ihvertfall ikke øke i takt med barnets behov.

Det du bør gjøre er å amme på det brystet som har minst melk. Spiser hun seg mett på det så får du bare melke/pumpe det andre litt. Da trenger du bare ta ut nok til at sprengen forsvinner. Da vil produksjonen tilpasse seg barnets behov etter noen dager. Brystene vi også gjevne seg ut i forhold til produksjon. Fortsetter du å favoritisere det ene brystet vil det produsere mest, og du kan ende opp med ett bryst som er større enn det andre.

Lykke til. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...