Gå til innhold

Hemorrider.. hvordan er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har en hemorride i rompa... plutselig var den bare der etter at jeg var på do i morges. En slags myk rosa klump i endetarmsåpningen.. Den er ikke vond eller noe, men irriterende i "veien".... Er det hemorrider?

Isåfall, hva kan jeg gjøre med det?

Flaut..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ;)

Har ikke hatt det selv, men ei venninne fikk samme problem i forrige uke. Beskrev d omtrent slik tror jeg. Hun kjøpte hemorride-krem på apoteket, og det er borte nå. Hemorrider er vel en liten utvekst eller noe, lett å få d når man er gravid tror jeg ;)

Men ikke farlig, så bare kjøp krem/salve du!

Skrevet

Det høres veldig ut som hemorroider ja, er jo bare en utposning på blodåren, ikke noe farlig. Hvis den blør eller plager deg på andre måter finnes det salver som kan hjelpe. Har ikke prøvd men.. de forsvinner gjerne av seg selv etter en stund.

Skrevet

Det kan være en hemoride.

Min har vært der i ca 10 mnd. nå pluss litt til og fra tidligere.

Noen ganger gjør det så vondt at det kjennes ut som om jeg revner når jeg er på do, og andre ganger merker jeg ingenting til den.

Du kan prøve med scheriproct rektalsalve (eller andre lignende). Hør på apoteket hvilken de anbefaler og se om det hjelper. Du bør også gå til legen din for å være sikker på at det er dét det er, før du begynner behandling. Dersom det er en utvendig hemoroide er det lett å operere den bort (hvis salver / stikkpiller ikke hjelper). Innvendige opreres bort kun dersom det er veeeeeldig nødvendig. Jeg hadde så vondt at jeg var redd for å gå på do en periode, men han legen som hadde meg til vurdering ville vente enda litt til for å se hvordan det utviklet seg. Siste 5 mnd. har det bare gjort litt vondt en gang i blant, og da får den bare være som den er...

Det er egentlig ikke så flaut ... det er utrolig mange som har det! Både gravide og andre!

God bedring!

Skrevet

Hemorider er åreknuter i endetarmen, enten utvendig eller innvendig. Behandles med hemoridekrem og stikkpiller dersom de klør, er vonde eller irriterer. Som regel forsvinner de av seg selv. Men du kan godt prøve å masere den hardt, trykke den inn når du dusjer. Pass på at du ikke blir for hard i magen og at du presser når du er på do, da blir det værre og kan bli flere.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...