Gå til innhold

Trenger råd!!Har time med jordmor på sykehuset i morgen!! Vær så snill å hjelp meg:)

Anbefalte innlegg

Heisann damer!

Jeg vet ikke om jeg er sleip jeg men trenger noen gode råd til min fordel om keisersnitt. Vet legene og jordmødrene vil snakke meg ut av at jeg vil ha keisersnitt.

Her er min sak :

Jeg fødte ei jente sist desember etter hastekeisersnitt, hun ville ikke gli ned i bekkenet og fødselen stoppet opp. Hun var ganske stor men vet at nestemann blir større (4250g)

Nå har jeg termin 18 mars så det nærmer seg veldig. Jeg er livredd for at jeg skal ende opp som sist. Siden det er kort tid siden sist fødsel og fare for livmorveggen kan rivne vil jeg ikke få særlig med epidural på denne fødselen. Det var det som reddet meg sist. Om jeg "måtte" på liv og død ha det kunne jeg få en svak en. Det er så kort tid siden sist fødsel, den skar seg fullstendig og jeg har ikke lyst til å ligge å slite slik som sist til ingen nytte. jada jada jada, jeg vet at det er godt mulig at denne nesten fødselen blir mye lettere og jada jada, jeg vet at andre gang ofte er mye lettere. Men har en dårlig følelse og får ikke sove om natta, har mareritt om sist fødsel. Dessuten løy legen til meg da jeg spurte om HVIS livmorveggen skulle rivne , om det var vondt. Da svarte hun Nei!!! og når jeg har hørt med andre jordmødre sier de at det vil jeg merke med en gang for det er ubeskrivelig vondt. Hun løy meg derfor midt i trynet. Siden det er bare 15 måneder siden keisersnittet sist har jeg faktisk en høyere risiko for at den skal rivne.Og leste på nettet nå at det er sjeldent men ytterst farlig.

Nå skal jeg til kontroll med jormor på sykehuset i morgen og trenger noen gode tips. Hva skal jeg si? De prøver jo bare å snakke meg ut av det.

Er så redd ..

Håper noen har lyst til å svare meg. Har time i morgentidlig.

Fortsetter under...

Si akkurat det du har skrevet ovenfor. Jeg blir helt dårlig av å lese historien din. De må gi deg ks.

Men du har nok kanskje rett i at de vil prøve å overtale deg til vanlig fødsel. Men er du overbevist om at du vil ha ks så stå på ditt. Ikke gi deg. Jordmor har ikke myndighet til å avgjøre om du får ks eller ikke. Hun må henvise deg videre til lege. Du får ha lykke til.

Tusen takk for svar. Jeg føler meg så sytete og klagete når jeg forteller om hvordan jeg har det.

Alle vil si at det kommer til å gå såå mye bedre denne gangen men jeg er sånn i tvil.

Takk for fint svar. Og du får ha lykke til du også!:)

Hei!!

Ikke vær i tvil, vær skråsikker på at du vil ha ks!!! Og få en skriftlig bekreftelse! Dette er den beste måten for deg å få et fint svangerskap, fordi da har du tryggheten og roen i deg.

Det er jo mye lettere å ombestemme seg for vanlig fødsel senere, hvis du har begge mulighetene åpne!!

Lykke til, og les tråden 'hvordan få ks' lenger ned på siden her. Det er en skikkelig 'pep-talk' før ks-samtale!!

Gjett hvem som tok dag hos jordmor? Det er i morgen jeg skal være der,og jeg som hadde fått mamma til å ta ut en feriedag på jobb for å passe jenta våres. Uff, hadde ikke hjerrte til å fortelle henne det.

Men i morgen skal jeg altså til kontroll. Takker for opp-backing:) Det er lettere når det er noen som støtter og er enig med meg!

Nå har vi handlet seng og komode til minstemann. Det var litt hyggelig opp i det hele!:)

Annonse

Var nok ingen kjære mor i dag, ble totalt avvist . Det var to mot en, ei jordmor og en student..........

Gråt og fikk bare beskjed om at jeg skal gå til time der hver uke for fødselsangst og få ultralyd når det nærmer seg for å sjekke størrelsen.Er skuffet. men men..ignen vits i å legge seg ned å gråte mer. Får det nok ikke det slik som jeg ønsker.

Fy faen.

Blir rasende av å lese dette! Det skulle ikke vært lov at helsevesenet oppfører seg sånn i 2007.

Vet du at på Ullevål og Rikshospitalet tvinger de ingen til å føde vaginalt? Det har jeg i hvert fall hørt.

Så hvis du er desperat, kan du bare søke deg over dit.

Lykke til!

Jeg skal føde i ålesund så det blir nok et stykke å reise for å ta keisersnitt.. Tror de er veldig strenge der. Virker slik

Synest det er dumt å ha med stundent, ingen som har spurt meg om jeg vil ha med en student i det hele tatt og får ingen god samtale med jordmor så lenge hun er der.

Kjenner jeg er ganske daff og deppa. Må sikkert ha med meg samboer neste gang for å få litt mer guts. Men nå er han ikke den som roper høyest heller..

Da er du jo inne i et opplegg der du blir fulgt opp. Men dersom du etter videre samtaler fremdeles er 100% overbevist om at ks er det rette for deg bør du kreve å komme til samtale med lege.

Jeg ble selv overkjørt fullstendig av jordmor ved første samtale. Var mildt sagt temmelig deprimert etter denne samtalen. Ved neste samtale som var hos lege fikk jeg ks innvilget etter 5 minutter. Svevde ut av kontoret 20 kilo lettere enn da jeg gikk inn. Svangerskapet etter dette ble også en fornøyelse.

Kjære deg, føler virkelig med deg her.

Men jeg må bare spør: var det dette med evt.revning av limor du la til grunn for ønsket om ks? For du må legge mer bak enn dette. I og med at det er uhyre sjelden at man revner mener jeg.

Jeg hadde bedt om å få snakke med en annen lege. Merkelig du snakket med jordmor, var det hun som skulle avgjøre eller har jeg misforstått?

Anbefaler deg å lese T-girl sitt innlegg om : slik får man ks.

Iallefall, hvis jeg hadde vært fast bestemt på at ks er det beste så hadde jeg tatt kontakt igjen med sykehus og krevd en ny samtale med en ny lege (og legene sier selv at vi vil ikke tvinge deg til noe dersom du absolutt ikke vil. Hvorfor sier dem det og nekter ks?).

Ønsker deg MASSE lykke til.

Ja, jeg var kanskje dum å si at dette med livmor bekymrer meg.

Jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte ikke tro selv om jeg hadde keisersnitt sist og tro at jeg kom til å få det denne gangen her.

I desember hadde jeg en samtale med lege men da fikk jeg nesten samme beskjed men skulle se det litt an.

Skal til ny kontroll på mandag så er spent..burde jeg bare legge meg ned å hyle? Jeg er ikke sterk nok alene til å "forsvare" meg tror jeg..

Vet du, Live:)7.12, du kan GODT legge deg ned og hyle - bare du gjør det inne på kontoret hos JM/lege!!!!!!! Helt greit det - også sier det ALT om hvordan du føler deg inni deg!!! Også har du med deg en huskelapp, hvor du har skrevet ned det viktigste du vil si - også BRUKER du denne lappen!!!

Der kan det f.eks. stå:

- jeg nekter faktisk vaginal fødsel

-ingenting dere sier eller gjør kan få meg til å skifte mening

- dere kan ikke tvinge meg til vaginal fødsel, i så fall MÅ dere NÅ overføre meg til Rikshospitalet, for der sier de rett ut at det til slutt ER kvinnens valg! (synes godt du kan true med dette! Det viser at du vet litt om hvordan "ståa" er ved andre sykehus!)

-du kan også si noe ala "dere ødelegger meg. Dere ødelegger svangerskapet mitt. Jeg blir psykisk ødelagt av dere. Vi må klage til noen. Hvordan klager man til Fylkeslegen?"

Alt dette kan du si mens snørr og tårer renner.

Også MÅ du ha med deg noen. Personen du har med deg trenger egentlig ikke si noe som helst, bare være der... det HAR en effekt - JM/lege MÅ "besinne" seg litt da!!!

Skulle ønske JEG kunne vært med deg, jeg...

Ønsker deg så MASSE lykke til!!!

Annonse

Desuuten SKAL de spørre deg - veldig tydelig - om det er greit for deg at det er med en student! Her har de gjort en STOR feil! Vil ikke råde noen til å tillate JM/lege å ha med en student med mindre de er dønn sikre på at de er tøffe nok til å få KS uansett! (Jeg kunne nok kanskje tillatt en student ved mitt møte ang. mitt 2. KS - men ikke i det hele tatt ved møtene om mitt første, nei! Slike samtaler er vanskelige nok UTEN ekstra personer til stede!)

Uff det var da forferdelig kjipe folk..Hadde nekta å dra derfra jeg altså...

Men jeg lurer litt på om om du presset de på at du ikke ville ha hastesnitt f.eks...DET ville jeg sagt: Kan du garantere meg at det ikke blir hastekeisersnitt????For jeg nekter å både ha fødsel OG keisersnitt, for det tar såå mye krefter at en orker ikke ta seg skikkelig av babyen etterpå og det skal jo være en stor og flott opplevelse å få barn....

Jeg syntes du skal be om å få snakke med ei annen jordmor, eller heller en lege!!!

Syntes det er grusomt at du skal ha det sånn...

Tror nok også du burde ha med deg en person som kan ta over hvis du blir helt uttafor..OG som kan stille krav og stoppe kjeften på sykehuspersonalet..Det er jo ikke DE som skal føde, de skal bare spare penger de!!!

Håper uansett at om det blir fødsel eller hva, at du får en fin opplevelse totalt og klarer å nyte babyen din...Du får holde oss oppdatert.)

Klem

Du føler deg ikke sterk nok alene til å "forsvare" deg sier du. Ta med mannen din. Det gjorde jeg. Han sa noe som fikk meg til å krympe meg i stolen men han var ærlig. Han spurte legen hvordan noe slikt kunne skje og henviste til min forrige fødsel.

Også la han ettertrykkelig til at:

"jeg har mistet all tillitt til leger og stoler ikke på leger i det hele tatt lenger".

Og som det blir anbefalt i andre svar: si at du begynner slite psykisk, du er deppa og lei, hele svangerskapet blir ødelagt (for det blir jo det, mitt forrige svangerskap var helt forferdelig pga fødselsangsten).

Har du noen på din side du kan bruke (tenker da fastlegen e.l.)?

Jeg hadde 2 jordmødre + jordmor fra forrige svangerskap.

Også psyker du deg skikkelig opp hjemme og øver på talen. La dem se at du er BESTEMT og ikke lar deg rikke. At ingen skal komme og kødde med deg og at du ikke kan overtales.Du kan jo også legge til at "dette er sannsynligvis mitt siste barn og jeg har ikke lyst til at begge fødslene mine skal ende i negative opplevelser"

STÅ PÅ!!!!

Eller ta med deg den mest kranglete, sterke og påståelige venninna du har.

Selv elsker jeg mannen min over alt på jord, men han er roligere enn meg og ikke sånn som slår i bordet. Derfor skal jeg ha med storesøstera mi på KS-samtalen min.

Hun er den hardeste personen jeg kjenner og INGEN kan få henne til å forandre mening hvis hun først har bestemt seg.

Bare å ha henne sittende utenfor vil kjennes veldig betryggende, også vet jeg at det bare er å lukke opp døra og kalle inn "kavalleriet" dersom jeg selv skulle begynne å vakle. Hehe.

Å, så snille dere er å gir meg gode råd!

Samboer skal være med på neste kontroll nå på mandag og da skal jeg ha med "ønskebrevet" mitt som skal legges med journalen.Jeg har egentig skrevet det ferdig men nå har jeg fått litt flere tips.

Jeg er som regel tøffere enn samboer men denne gangen jeg jeg som en myk pusekatt som lat meg herse med.. Er bare så redd for at jeg skal gjøre noe feil. Men som sagt, jeg har en samboer som ikke roper høyt, til vanlig er det veldig deilig men nå kunne han godt ha slått litt mer i bordet.

Jeg har ikke fortalt så mange om hvor ille jeg har det egentlig inne i meg. Har ingen "strenge og gode" storesøster som kan hjelpe heller.

Jeg får prøve å stole på meg selv og samboer nå!:)

Og det med jordmorstudent skal jeg ta opp neste gang, det lover jeg.

Har alle dere damer fått innvilget keisersnitt?

Uff, tiden flyr så alt for fort, plutselig er fødselen rett rundt hjørnet (24 dager igjen) I natt sov jeg ingenting og samboer må være hjemme fordi jeg ikke klarer å underholde ettåringen våres i dag. Har kraftige kynnere også når jeg er i bevegelse.

Hva gjør dere om fødselen starter før dato for keisersnitt forresten? Har de en operasjonsstue klar?

Ønsker dere masse lykke til og takk for dere er så kjekke damer!:)

Det utrolige skjedde i dag hos jordmor, hun tok endelig fødselsangsten min på alvor og ville allerede i morgen la en fødselslege kalle meg inn til time.

Hadde med meg et ønskebrev som hun nesten gråt av da hun leste det.

Nå håper jeg det ordner seg på timen med legen. Har jo termin 18 mars så det begynner jo å haste litt

Nå ringte de fra sykehuset og timen min er i morgen.

Er det noe dere kommer på jeg burde da med?? Er så fryktelig nervøs

Tusen takk for alle lykkeønskninger:) Kjennes ut som jeg skal opp til eksamen eller noe:)

Bare ønskebrevet ditt, og en liste over alle gode argumenter. Husk å stå på ditt, for de kan ikke tvinge deg til vaginal fødsel om du ikke vil. Skal krysse fingrene for deg :-)

Tusen tusen takk!:)

Nå har jeg fått influensaen i tillegg for andre gang på noen få uker i tillegg til alt det fødestresset.

Tror dere jeg skal fortelle det i morgen? tanken på å føde nå så tett og groggy som jeg er kommer ikke på tale.. eller vil de da bare si at keisersnitt ikke er noe bra om en er syk?

noen som vet?

Er ganske nervøs for i morgen, er så redd for å bli overkjørt. Samboeren min skal jo være med men har er ikke den som roper høyest heller...

Jeg tror det viktigste er å stå på ditt og komme med de reele argumentene dine: "Jeg er redd. Jeg orker ikke tanken på vaginal fødsel. Forrige fødsel var tung. Ønsker ikke et nytt hastekeisersnitt. Jeg har tenkt på dette lenge. Jeg vil ha planlagt snitt." Hvis du argumenter med forkjølelse tror jeg det blir lettere å slå beina under argumentasjonen din. Si det som det er du, men vr bestemt. Dette går så bra så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...