Gå til innhold

Sykepnger og svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen og vil noen av dem ha innvirkning på hva man får av permisjonpenger?

Har skikkelig vondt i ryggen, vet ikke helt hva det er, men vondt hvis jeg er mye i beveglese og hvis jeg sitter. Det eneste som hjelper er å ligge. Samboeren min må gjøre mest hjemme nå og har god hjelp av han. Jobber i barnehage 100%, har presset meg for å gå på jobb og prestere hver da den siste tiden, men nå begyner jeg å bli nervøs for at smertene ikke skal gå over. Vurderer sykemelding.

Ser at noen her inne sier at de har gått på sykemelding, men nå gått over på svangerskapspenger. Luerer på forkjellen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykepenger får du hvis du blir sykemeldt. Derimot,hvis du fx hadde jobbet et sted med masse kjemikalier, hvor det ikke var noen andre muligheter i den bedriften til å omplassere deg, var det jo ikke du som var syk, som gjorde at du ikke kunne jobbe, men det faktum at det ike fantes jobb som var sikker for deg som gravid. Da ville ikke bedriften kunne tilrettelegge jobben din, og du måtte være hjemme. Men du ville jo ikke være sykemeldt, men motta svangerskapspenger. Det fungerer i realiteten som om du er sykemeldt, siden du ikke kunne gå på jobb, men det ville ikke være registrert noe sted at du var sykemeldt.

Både sykepenger og svangerskapspenger regnes ut fra din arbeidsinntekt, og er grunnlag for permisjonspenger, på lik linje med inntekt.

Skrevet

Takk for svaret! Da forstår jeg forskjellen, du er god på å forklare.

Skrevet

HEHEHE! Må le for meg selv!! Jeg har alltid vært elendig på å forklare; har ALDRI før hørt at jeg var god til det.. !!!!!!! :DDDDDD Godt du forsto meg, iallefall!! :))))))))))))))))))

Skrevet

Jeg syns ikke du er elendig på å forklare. Du gjorde dette enkelt forståelig for meg i alle fall:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...