Gå til innhold

Enda et folat spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har holdt igjen og ment at vi ikke skulle begynne prøvingen før til våren/sommeren. Jeg har ikke vært enig og ment vi skulle begynne så fort som mulig. NÅ har han plutselig snudd og mener vi kan begynne prøvingen med en gang, men jeg har jo ikke begynt å knaske folat... Hvor viktig er det? Jeg begynner med folat i morgen og har tatt min siste p-pille på torsdag. Er det helt greit eller er det uansvarlig å prøve uten å ha gått på folat i 3 mnd først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uansvarlig! :) Husk at det er veldig få som får barn med neuraltubedefekt uansett. :)

Men, om dere begynner prøvingen nå får dere et desemberbarn... Ikke alltid så lett det... Hva med å vente til april?

Skrevet

Jo.. har tenkt på det. Men jeg har ikke helt tro på at jeg kommer til å bli gravid etter bare et par uker? Hva om det tar flere måneder? Da har jeg plutselig kastet bort en måned på å ikke ville ha desemberbarn? Jeg syns det er litt vanskelig. Dessuten er jeg jo utålmodig... Hehe. Jeg har gått på p-piller i 7 år og regner med det vil ta litt tid før kroppen innser at den ikke er på hormoner lenger. Men man vet jo aldri. Det ville ikke vært verdens undergang å få barn i desember heller.

Skrevet

Du kan ikke regne med at det tar lang tid før du får EL bare fordi du har gått på p-piller. :) Uregelmessig mens er ikke det samme som manglende EL! Så godt som alle kvinner får tilbake EL med en gang de slutter på pillen. (det bare virker ikke slik på Bli Gravid, fordi det er flest slitere der..)

40% av alle som prøver og har jevnlig sex minst annen hver dag blir gravide første pp...........

Skrevet

40 %???? Er det sant? Hehehe ja da har jeg nok vært for mye på disse sidene. Men jeg har søkt litt rundt ellers på nett også da, og overalt står det jo at man må regne med at det tar tid og at det er helt vanlig at det tar et år, så jeg har innstilt meg på at det kan ta et par måneder i alle fall...

40% er jo ikke langt fra halvparten men fortsatt under halvparten. Men sikkert en del som blir gravide på 2. og 3. også. Jeg vet ikke. Jeg har selv bursdag i januar, og synes faktisk det er litt dumt å ha bursdag så nære jul, men det har da gått greit. Kanskje værre å ha i desember. Men dersom jeg skulle få i desember ville jeg være 26 når jeg fikk min første i stedet for 27. Hehe.

Skulle dere prøve i april? Ser det er flere her inne som skal det i alle fall.

Skrevet

Jeg har også lagt merke til at det er mange som snakker om de 3 mnd med folat i forkant av svangerskap.. men mener bestemt at da jeg leste en artikkel om folat så er det jevnt tilskudd av dette i de første 6 ukene av svangerskap som er den kritiske perioden hvor folat har betydning..!??! Men så var det meg og hukommelse da.. Har jeg surret kanskje..?

Men HJELP, alle informerte ventere.. Dette skulle jeg også gjerne hatt svaret på.... Greit å kunne være på den sikre siden liksom ;)

Krysser fingre for lure tilbakemeldinger..

Skrevet

Jeg lette litt på denne siden og fant følgende informasjon til oss lurere ang. folat:

Nyere forskning viser at du bør ta multivitaminer og B-vitaminet folat daglig allerede når du planlegger å bli gravid. Multivitaminer skal du fortsette med vanlig anbefalt dose (står på boksen til den typen du har valgt)under hele graviditeten. Folat skal du ta fra måneden før du planlegger å bli gravid og de tre første månedene i 0,4 mg tabletter. Forskning viser at dette kan redusere forekomsten av nevralrørsdefekter hos fostre, dette er for eksempel barn født med ryggmargsbrokk. Nyere forskning viser faktisk at forekomsten av nevralrørsdefekter hos barn kan reduseres med 50-70% (kilde: Statens Ernæringsråd).

Toppers! Da kan man være litt spontan når man gir opp fornuftig venting! Ha folaten klar alle impulsive :) En mnd før har man en liten aning kanskje!

Skrevet

Jo i teorien vet man om det en måned før, men i mitt tilfelle holdt jo sambo igjen, også plutselig ombestemte han seg. Men jeg har blitt litt beroliget i og med det er de første ukene i svangerskapet som er viktigst. Vi skal begynne å prøve NÅ snart. Blir så spennende!

Skrevet

Hehe.. Sant nok, men en veldig positiv overraskelse av sambo da! Masse lykke til :o)

Skrevet

hehe... Det er 40% ja! :) Nesten alle blir gravide iløpet av 3 mnd.. ;) Det virker bare ikke slik på Bli Gravid sidene (man kan bli litt paranoid av å lese der, så jeg holder meg til statistikk fra L. Impeys bok om obstetrikk jeg..)

Vi skal prøve i april ja!!! :) :) :)

Når det gjelder folat så bør man ta supplementer i 3 mnd før og 3 mnd etter man blir gravid. :) Dette er det ideelle, men det er ikke noen KRISE om det ikke blir fulgt slavisk. Det viktigste er at du begynner nå. Som sagt er sjansen for neuraltubedefekter veldig liten i utgangspunktet. :)

Skrevet

Hoppe over 1 måned bare for å ikke få en desemberbaby, fy faen så egoistisk. Tenk på de som må prøve i mange år da... det siste de tenker på er å hoppe over en måned pga en slik dum grunn. Skulle tro man ble glad bare man ble gravid i det hele tatt?

Skrevet

Anonym; Alle må få gjøre det som føles rett for seg..

Dersom noen vil planlegge når de skal føde, så må de jo få lov til det. De fleste har faktisk mulighet til å gjøre det.

Det jeg egentlig skulle si var at jeg leste nettopp at bruk av folat i noen mnd før man blir gravid, kan øke sjansen til å få tvillinger!

Men vil heller ta sjansen på det, enn å ikke gjøre det :)

Skrevet

De utsetter jo for at barnet skal slippe å ha fødselsdag rett oppi julen - alle av mine venninner som er født like før jul sier at det var veldig stusselig da de var yngre. Så da er det jo en fin tanke fra foreldrene, at de vil forsøke å unngå det. Om de begynner å forsøke før, så hjelper det ikke alle de barnløse parene noen verdens ting. Det kan nok føles urettferdig at noen kan planlegge å få barn, og få det til med en gang.. men verden er ikke rettferdig, og istedenfor å være bitter må man forsøke å glede seg på deres vegne.

Skrevet

Jeg har lest at man kan begynne på folat når man slutter med prevensjon... Men i BarniMagen-boka står det at tre måneder før er det ideelle. 'Men tenk på alle de som blir gravide uten å forsøke i utgangspunktet - det har blitt friske og fine barn det og. Så det er nok ingen krise. Jeg velger å se på det som et stort pluss at man er så heldig at man har muligheten til å planlegge og lage så ideelle forhold som mulig FØR man blir gravid :)

Skrevet

Til Anonym

Det her blir jo litt som å være bitter på alle som bruker prevansjon i det hele tatt. Bare TENK på de som ikke kan få barn! ;)

Folk kan vel ikke slutte å leve SITT liv bare fordi andre har det kjipt?

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er akkurat det mange har problemer med, å glede seg over andres gleder. Uten å nevne navn, vet jeg om mange som kun er opptatt av sine egne planer og egen nese. Og når andre har noe å dele/fortelle, er det så vidt de viser glede på den andres vegne. Ja verden føles urettferdig mange ganger. Men folk kan ikke la være å bli gravide på grunn av at man vet om noen som prøver men ikke får det til.. Det er bestandig noen som prøver, og skal man ende opp med å aldri prøve da?? Man må lære seg å være glad for andre..

er bare så lei av folk som ikke klarer å vise oppmerksomhet til andre enn seg selv og sitt.. måtte bare få det ut.. :)

Skrevet

Jammen mye skitkasting på slike forum. :) Må flire litt jeg. Jeg også tenker på å drøye litt slik at ikke får desember/januar-barn, men hadde SELVSAGT blitt like glad i det barnet. Dessuten vet man jo ikke hvor mange mnd man må prøve før det klaffer.

Siden vi er inne på folat og slutting med prevensjon, jeg begynte med folat 27februar, men får ikke lov av legen å begynne å prøve før mai (pga BT-medisin) Sluttet på p-pillen for snart 3 uker siden, og må derfor bruke gummi nå. For selv om mensen ikke har kommet kan jeg vel bli gravid? Trodde mensen skulle komme etter noen dager jeg, men nå er det snart 3 uker. Er det vanlig? Har gått på Cerazette, så dermed har jeg ikke hatt mensen siden jeg startet på dem i mai i fjor. Skjønner så lite av dette med syklus. :)

Skrevet

hei lille havfrue, jeg brukte å Cerazette, men bytta pga at jeg hadde mense konstant, to tre dager uten blødning så var det påe n igjen. jeg tror du kommer ganske raskt i normal syklus igjen etter de, de har jo så lavt hormon innhold. Jeg fikk omgangsyke da jeg gikk på de, å da sa legen at jeg var nødt til å bruke nødprevangsjon (kondom) ellers var sansynnligheten stor for graviditet. Trodde jo jeg var gravid da jeg gikk på de.

Skrevet

vet ikke om det er for seint å svare på dette inlegget, men jeg har hørt at man er ekstra fruktbar rett etter man har slutta på p-piller, og så "dabber" det av, vet ikke om det er riktig, men tre av mine venner ble gravide med en gang de slutta på p-piller..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

har selv bursdag d.8 desember og har elsket denne dagen altid. Magiske desember for min del. Vet ikke hva det er folk har med desemberbarn. Har mange venner og kjente som er desmberbarn og ingen tenker noe på at det skulle være rart eller spesielt upraktisk.

Lykke til med bebissene:)

Skrevet

Heisann !

Det ideelle er oppstart av Folat 3mnd FØR planlagt graviditet. Tror ikke det regnes som uansvarlig å bli gravid uten å ha spist folat i 3 månder. Egentlig bør alle kvinner i fertil alder spise 400microgramm folat/dag uansett. Det er ikke skadelig og det er helt uten bivirkninger.

LYKKE TIL med planlegging og gjennomføring!!!

Førstegangsgravid uke 33 + 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...