MAMMA1 Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 ved forløsningen. Er jo ett hett tema om dagen at Finland har en klart statistikk over mye lavere revningsskader etter fødsel enn vi har her til lands, kun fordi jordmødrene har annet håndgrep under forløsningen enn våre jordmødre har. De har jo satt i gang "opplæring" flere steder i landet, men til min store fortvilelse ikke her i Trondheim. Jeg skjønner bare ikke problemet, hvis det er snakk om å lære seg to håndgrep, hvorfor ikke lage en video i hui og hast slik at jordmødre over hele landet kan se hvilke endringer som skal til? Her handler det om livskvalitet for resten av livet til mange, som kanskje blir ødelagt fordi dette må ta tid å gjennomføre?Flere som er engstelige?Noe må gjøres!
Gjest Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Er så enig, så enig. Hadde det vært menn som skulle føde, er jeg sikker på at det hadde blitt ordna med en gang. Skal selv føde på KK (bergen) og har hørt at de ikke er særlig flinke på dette, har faktisk fått tips fra legen om at jeg bør føde på et mindre sykehus. Man burde jo virkelig sette inn de ressursene som skal til for å bli kvitt dette problemet... dette med revningsskader er min største bekymring. Håper virkelig at dette blir tatt alvorlig på norske sykehus!!
MAMMA1 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2007 Ja, ikke sant, men for oss som står for tur snart er det jo for sent at de skal lære seg teknikken "etter hvert"..det er ikke godt nok. Jeg vurderer faktisk å føde på nærmeste sykehus som har fått opplæringen, så ille føles det. Jeg skal føde for andre gang, og hadde store plager i 2 år etter forrige fødsel..derfor mitt engasjement.
Gjest Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Håper du slipper de samme problemene denne gangen!! 2 år er lang tid og skjønner godt at du er engasjert og litt bekymret for dette med barn nr 2. Skal til jordmor om noen dager og da skal jeg snakke med henne om mine bekymringer rundt dette temaet. Blir bare så sint når jeg tenker på dette... at det skjer med så mange... og så er løsningen tydligvis så enkel. Burde gått ut i media og fått litt blest rundt dette, så hadde det kanskje blitt litt fortgang i opplæringen av norske JM.
MAMMA1 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2007 Ja, har tenkt å hendvende meg til de som har hovedansvaret for opplæringen men vet likssom ikke helt hvor jeg skal begynne.
snartmammapåny Skrevet 18. februar 2007 #6 Skrevet 18. februar 2007 Jeg skal føde på et lite sykehus, og der har de vist veldig fokus på denne "nye" teknikken. Så håper jeg er heldig å slipper revning, iallefall i stor grad... De vil faktisk i ganske stor grad prøve å bestemme fødestilling for den fødende for å være sikker. MEn selvfølgelig det skal jo være greit for den fødende da, de tvinger ingen til å ligge i den stillingen de mener er best. Personlig synest jeg det er godt å vite at de har fokus på dette. Håper flere sykehus tar dette på alvor snart!
Gjest Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Vet du vilke sykhus de har fått denne opplæringen, lært de nye grepene? er så redd for revne jeg også... det er det jeg er mest bekymret for når det gjelder alt dette her...
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Dette er alle jordmødre klar over! De følger derfor mer med - og om de har oversikt når vi får pressrier, kan de være med og kontrollere når barnet kommer ut - på slutten av fødselen. Derfor er det lurt å ha en stilling som gjør at jm kan SE og holde igjen hodet. Er anbefalt å ikke bruke feks fødestol da, for da vil ikke jm ha oversikt og kunne hjelpe til. Si ifra ønsker og bekymringer ved ankomst føden! Dette vil de ta hensyn til. Lykke til!!
Nordlyspar♥ Skrevet 18. februar 2007 #9 Skrevet 18. februar 2007 Kall meg for en krakk, menn i mitt hode så tenker jeg at stillingen der du sitter på huk eller noe slikt må være best. Var jo slik de fødte før vår tid, å de overlevde da... Men er jo litt vanskelig å finne statistikker på de da, hehe
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 18. februar 2007 #10 Skrevet 18. februar 2007 Ja helt sikkert greiere å presse da, men for å ikke revne, men få det kontrollert sier de jm jeg har snakket med at det er da det er viktig at de er med og holder litt igjen, evt klipper. Det er visst dette som bla praktiseres i Finland. Slik gjorde de det tidligere her og. Det var dessverre MANGE som faktisk døde for veldig mange år siden i bla barselfeber - DET er det statistiker på!!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #11 Skrevet 18. februar 2007 Var på kurs på KK tidligere i uken og da nevnte jordmor denne teknikken så håper det betyr at de alle har fått opplæring. Hun sa ihvertfall at dette er med på å minske revningen. Men burde være en opplæring på alle fødestuer snarest når de finner ut av slike ting...
LaPaysanne Skrevet 18. februar 2007 #12 Skrevet 18. februar 2007 Hm... Dette har jeg ikke fått med meg. Hvor kan jeg lese mer om dette?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #13 Skrevet 18. februar 2007 jeg har hatt finsk jordmor å det va ingen positiv opplevelse. ho grevde inni meg hele tia å det va ingen som hadde revna så mye på det sykehuset som æ gjorde me dn vikar jordmora. dritt kjerring
PlinkiPlonk Skrevet 18. februar 2007 #14 Skrevet 18. februar 2007 revna å no sinnsykt jævli. hadd ei JM from hell. tok tak i tøtta, å reiv mæ sund, bokstaveli talt!! sa æ ikkje kom t å merk noe, da æ va midt i ei rie...syns æ kjente det. hadde jeg greid det, hadde jeg drept ho.måtte sy x-antall sting og det tok mnd før jeg bra igjen. er livredd det skal bli likens denne gang.
lykkelig x3 <3 Skrevet 18. februar 2007 #15 Skrevet 18. februar 2007 Jordmora som jeg går til ktr hos, sier at å stå på alle fire (som ei ku!!! ja ho sa det!!) er den som tøyer perineum mest og som hindrer mest rifting. Skal selv føde på Lillehammer og de er/har vært med i et prosjekt for å finne best fødselstillinger i forhold til denne problematikken.
MAMMA1 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #16 Skrevet 18. februar 2007 Det står å lese i siste "Gravid".
MAMMA1 Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2007 Sykehuset Innlandet Lillehammer, Østfold Fredrikstad, Univ sykeh Nord-Norge, Stavanger Univ sykeh og Ålesund Sykehus får først og fremst opplæring i disse grepene.
M&Ms Skrevet 18. februar 2007 #18 Skrevet 18. februar 2007 Åh, nå skremte du meg - jeg skal også føde på KK i Bergen og er livredd for dette med sying og revningsskader. Fikk store problemer med dette etter forrige fødsel. Syingen var den verste delen av hele fødselen og de smertene jeg hadde i etterkant overgikk fødselssmertene en lang gang. Fikk heldigvis ikke varige men, men det tok lang tid før jeg ble bra. Lurer på å skrive et lite brev om dette og legge sammen med helsekortet mitt, så de som skal hjelpe meg under fødselen blir ekstra obs på dette. Eller be mannen min gjenta dette hundre ganger under fødselen så de skjønner at dette er noe de må passe ekstra godt på hos meg. Off, gruer meg noe voldsomt...maken til helvete orker jeg ikke en gang til! Hvem/hvor mange sier de er dårlige på dette på KK? Det virker jo rart at de skal være dårligere her enn andre steder?
M&Ms Skrevet 18. februar 2007 #19 Skrevet 18. februar 2007 jeg mente å svare på det 2. innlegget her - det fra 26 april baby om KK Bergen
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 18. februar 2007 #20 Skrevet 18. februar 2007 Ååå, jeg er sååå glad for at jeg skal føde på Fredrikstad sykehus. De er foreløpig best i Norge på denne metoden. Jippi! Er min største skrekk også nemlig. Men leste i Gravid at man bør føde på rygg eller sida for da får jordmor best "sikt". Har selv ikke lyst til det, pga ryggvondt. Vil gjerne bruke tyngdekraften og være mest mulig oppreist, eller stå med rompa i været (hehe) til jordmor. Hun må vel se ordentlig da også vel...? Hvis ikke så får hun ta på seg "nærsyntbriller" =) Skal spørre neste gang jeg skal til jordmor.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #21 Skrevet 18. februar 2007 Min jordmor ved forrige fødsel fikk skrøyt av leger og andre jordmødre pga intensiteten på fødselen og at jeg bare fikk noen overflatiske rifter. Jeg er så heldig at dette er den jordmoren jeg går til og dersom jeg ikke føder om natten eller i påsken så kan jeg bare be dem ringe til henne så kommer hun denne gang også. Dessverre så er faren stor for at jeg føder i påsken slik at jeg ikke får henne, men jeg aner ikke hvilken teknikk hun brukte. Men jeg vet at hun brukte fingrene sine på å tøye åpningen og smøre godt,(fordi det var så vondt når hun gjorde det)
niklas Skrevet 18. februar 2007 #22 Skrevet 18. februar 2007 Hei, jeg har akkurat født en stor gutt på 3938 gram på lillehammer sykehus. Jeg lå på ryggen(eller satt godt oppe) med bena godt trukket oppover meg. Fikk beskjed av jordmor at når hun ba meg bare puste og ikke presse selv under en press ri, så skulle det hjelpe på revningen. dette hadde de lært på det finske programmet. Jeg revnet bare overfladisk og fikk ett sting inni og ett utenfor. Jeg klarte å bare puste når hun ba meg om det selv om det var veldig hardt.Men det hjalp nok det. Lykke til hvertfall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå