Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #1 Skrevet 18. februar 2007 Leste i et innlegg her om ei som hadde gitt babyen mme en gang fordi babyen var ekstra sulten; "Men det var ikke før etter at jeg hadde gitt denne erstatningen at jeg fikk vite at dersom man gir erstatning, t.o.m bare en flaske så har babyen større sjangse for å utvikle diabetes, astma og melkeintoleranse.. hadde jeg visst det før så hadde jeg droppet hele erstatningen og holdt ut litt til." Er det med andre ord bedre å la babyen skrike og være sulten enn å gi han/hun litt mme?? Det må da være en smule overdrevent at man får astma og diabetes av ei flaske mme...? Babyen min har fått mme ved flere anledninger når jeg har vært borte en tur, skal jeg ha dårlig samvittighet for det?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #2 Skrevet 18. februar 2007 Tanta, onekelen min å pappa er oppfostret på mme, besta hadde ikke mm. Ingen av dem har verken astma, diabetes eller melkeintoleranse. Tenk på dem som ikke kan amme pga problemer, skal dem og da ha dårlig samvittighet for at de må gi mme? Synes baby fortjener å bli mett jeg, tror ikke den har noen fare av å få mme en gang i blant. Snuppa mi kommer til å få det engang i blant, hvis jeg må bort og noen skal passe henne og jeg ikke får pumpet meg f.eks. Da er det jo greit å ha mme å gi bebis. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du har gitt mme.
Hoppetussa Skrevet 18. februar 2007 #3 Skrevet 18. februar 2007 Dette var et svar som var beregnet på et spesielt spørsmål, hsuker jeg, og ikke ment for å gi andre dårlige samvittighet. Det er ikke sånn at mme GIR astma, diabetes osv, men de som er disponert for det, har mindre risiko om det bare blir gitt mm. Uansett er det du som er moren og vet det beste for barnet ditt.
sunshine&gullungen+bitteliten Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Hei! Det var meg som skrev innlegget over.. Det er jo ikke sikkert at det gjør noe å gi en flaske mme. mulig det bare er hysteri at det er såå farlig, men altså ifølge Gro Nylander(som jeg syns er litt hysterisk) så kan en flaske mme være nok til å gi melkeintoleranse og diabetes spesielt, med trykk på KAN for det er jo ingen forskning som sier at man helt sikkert får det.. og barn med immunsykdommer i familien er vel de som er mest utsatt. Skjønner at du blir provoser. Jeg ble provosert selv når jeg leste et innlegg med denne infoen her inne tidligere... også får man jo dårlig samvittighet av sånt, syns ikke du skal ha det da.. og prøver å ikke ha det selv, men det er ikke så lett gitt. men altså i mitt tilfelle så ville jeg faktisk heller la babyen være litt sulten de to kveldene det dreiet seg om og heller legge henne til puppen hvert 10min.. for da ordner det seg jo etter et par dager (det visste jeg ikke da) det kommer selvfølgelig an på hvor lite melk man har.. jeg hadde nok til at jeg kunne døyve sulten hennes ganske bra men ikke helt.. Har man inget annet valg og ungen hyler utrøstelig så er det klart man må gi mme og det er helt sikkert supergreit og får ingen følger, men tenk hvis babyen får astma da, og jeg vet at jeg kunne ha drøyd mme.. da ville jeg fått dårlig samvittighet da.. derfor har jeg begynt å pumpe isteden fremover hvis jeg skal noe.. Men dette er jo bare min mening og jeg er førstegangsmor og absolutt ingen amme ekspert.. heller ingen ammeforkjemper egentlig.. men som jeg skrev også i inlegget over.. man blir kanskje en smule hysterisk hvis man henger for mye her inne.. PS. så på først og sist i går og Gro Nylander sa faktisk at hun syns det var bra med litt dårlig samvittighet for barna sine for det hjalp en til å gjøre det som var riktig!! hmm skeptisk!!
ukjent Skrevet 19. februar 2007 #5 Skrevet 19. februar 2007 HI, Jeg er helt enig med deg! Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor folk foretrekker sultne barn framfor å gi mme. Det er jo helt motsatt!!! Er det ikke vår jobb som mødre å nettopp sørge for at barnet får nok mat? Selv brukte jeg mme ved siden av til min den første tiden. Jeg hadde problemer med å komme i gang med produksjonen. Heldigvis bedret det seg etterhvert og jeg gikk over til å fullamme. Gutten har vært stort siden fødselen( 4,5 kg) og krever mye mat. Derfor fikk han også grøt i en alder av 4mnd. Grøt er også en ting som mange ser på som fy før 6mnd. Jeg har aldri skjønt hvorfor. Er det slik at mødre og barn helst skal slite med amminga selv om barnet eks har behov for tillegg? Det er jo helt bakvendt! Jeg ammer fremdeles gutten min på 8mnd. Vil amme til han er rundt et år fordi amminga funker bra for oss. Men gjør det ikke for alle, og særlig ikke hvis barnet skriker av sult! Sultent barn har jeg sluppet fordi jeg har gitt tillegg ved behov.Faktisk tror jeg tillegget har en del av skylda for at jeg ammer ennå og ikke ga opp i begynnelsen.
mamelukken Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Også er det jo sånn, at det er ikke alltid at babyen faktisk er sulten når den gråter... Mine barn har grått fordi de hadde sugebehov, men var mette. I starten trodde jeg at de var mer sulten, men tilbydte jeg puppen så skrek de bare enda mer. Ikke fordi de ikke likte pupp, men fordi de var mette. Da var smokken god å ha. Andre ganger gråter babyer fordi de har luft i magen, eller kanskje bleien, eller buksa er litt stram eller kanskje noe annet som vi ikke kan klare å forstå hva er, er ubehagelig. Noen barn er mer sensitive enn andre også. Det å dytte i babyen pupp eller mme hver eneste gang den gråter, trenger ikke å være det den trenger akkurat da. Ved økedøgn vil babyen oppleves som sulten, men da er det jo naturlige og biologiske instinkter som gjør at babyen krever oftere amming. Det er jo på denne måten produksjonen øker. Og det å begynne med mme kan, for mange, gjøre at morsmelkproduksjonen går ned. Tror mange feilaktig tror at all gråt betyr sult. Jeg tror at så lenge vektoppgang er ok, og babyen har våte bleier, så sulter den ikke. Da kan man stole på at babyen får den morsmelken den trenger.
sunshine&gullungen+bitteliten Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 veldig enig med deg mamelukken.. tror det er altfor mange som tolker gråt som sult, men hvordan vet man det liksom?
ukjent Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 Sikkert nok. Men det skader vel ikke å gi mme om man er i tvil?Jeg ga mme etter amming, da produksjonen min gikk opp ville ha ikke ha flaske.
Hoppetussa Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Det er veldig lett å ta alt som står her som "personlige råd", av og til kan det være til god hjelp, andre ganger passer ikke rådene som blir gitt så godt til ens egen ammesituasjon. Vi som svarer gjør så godt vi kan! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå