Gå til innhold

Fremfall/nedfall av livmor. Noen som vet noe om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har fått fremfall av livmor etter fødsel...:-( hva gjør man med dette? Må det opereres? Jeg skal på 6ukers kontroll til uka, så jeg får vel beskjed der, men engster meg en del for dette.

Håper noen av dere her inne vet noe om det.

På forhånd takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal en del til for å få fremfall av livmor pga fødsel. Stort sett er det kvinner over overgangsalder som rammes av dette. Dersom det kun er 6 uker siden du fødte, er det helt normalt at underlivet er veldig annerledes enn før fødsel. Men hormonene vil gradvis hjelpe kroppen din tilbake til mer eller mindre "normalen" igjen. Det hjelper å knipe og knipe. Jeg tror ikke du har noe å uroe deg for.

Skrevet

Det trodde jeg også, men alt var helt fint. Livmora henger langt nede etter fødsel,men går tilbake av seg selv etterhvert. Kniping er kjempeviktig for å bli normal der nede. Jeg ble ikke normal der nede før 6mnd etter fødsel, så det kan ta tid.

Skrevet

Jeg lurte på det samme. Syntes jeg "kjente" så mye rart når jeg kjente etter med fingrene. Men legen sa at alt så helt normalt ut.

Så det er vel bare å knipe.

Skrevet

Jeg fikk skjedefremfall etter første fødsel. Urinblæren "buler" ut i skjeden når jeg står. Blir borte når jeg sitter, så dette er ikke sikkert at de ser på 6 ukers kontrollen. Uansett så kan dette gå tilbake av seg selv, og de gjør uansett ikke noe med det før det har gått myyye lengre tid enn 6 uker. Du får beskjed om å knipe og knipe og knipe. Dersom dette ikke hjelper så er det operasjon som er neste, men dette gjør de ikke før du har fått de barna du vil ha pga av at alt blir strammere der nede og du kan ikke føde vaginalt etterpå. Vet ikke prognosen på slike operasjoner... er spent selv på om dette går tilbake på meg. Det gikk ikke tilbake på meg etter første fødsel, men så ble jeg gravid igjen etter 7 mnd da... Den første uken etter fødsel så jeg til og med livmorhalsen i åpningen... Synes at jeg fikk veldig dårlig info om dette til å begynne med. Fastlegen kunne ingenting om sånt på unge folk for det er mest vanlig på eldre damer i overgangsalder og mer. "Heldigvis" fikk bestevenninna mi det også, så jeg følte meg ikke så alene om det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...