Gå til innhold

Ny her, å lurer på masse!!!!!

Anbefalte innlegg

Så tusen takk hvis noen kan hjelpe litt:)

Altså... Hva er egenlig greia med de sprøytene dere snakker om? Må vi ta de på oss selv? For da.....:/ Å må alle ta de?

Åsså er det den nesesprayen, hva er den godt for?

Hvor mye medisin blir egentlig brukt, hvis det er sædkvaliteten som er dårlig, å ikke har noenting med mitt "system" å gjør?

Å sist: Er det vondt med ivf???

Sa jo at jeg lurte på masse:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8280667-ny-her-%C3%A5-lurer-p%C3%A5-masse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesespray taes for å forhindre at eggløsningshormonet LH frigjøres.

Med lang protokoll (som jeg har) taes nesesprayen 2-3uker for å få kroppen nedregulert (du blir satt i en kunstig overgangsalder)

Etter at du er nedregulert begynner du med sprøyter som inneholder et folikkelstimulerende hormon som heter FSH. Disse settes hver dag i magen som oftest i 9-10 dager.

På ultralyd sjekkes det hvor mange egg du har under utvikling, og når de er modne, setter du eggløsningssprøyta. Etter ca 36 timer hentes eggene ut og befruktes. Etter som oftest 2-3 dager settes de inn igjen.

Noen tar behandlig som er kortere, der taes nesesprayen i en periode på 5-7 dager mens hormonstimuleringen pågår.

Hvilken metode som benyttes avhenger av flere faktorer.

Behandlingen er lik (ved IVF/ICSI), samme om det kvinnen eller mannen som har fertilitetsproblemet.

Noen får bivirkninger av medisinen, andre lite eller ingenting.

Det mest vanlige er humørsvingninger og hetetokter, noe som går over etter du begynner med sprøytene. Litt skummelt og sette den første sprøyta, men den er ikke vond. Spissen er veeeldig tynn.

Ellers er det vanlig og bli oppblåst og øm i magen etterhvert som eggene utvikler seg.

Uttak oppleves forskjellig fra person til person. Noe ubehagelig vil det oftest være, men du får smertestillende. Innstett av egg er uten ubehag.

I rugetiden få du tilskudd av progesteron, noe som skal hjelpe egget/eggene til å feste seg. Noen opplever å bli trøtte av dette. Som regel taes dette vaginalt. Samme dag som uttak og t.o.m. innsettsdagen fikk jeg dette som injeksjon.

Lykke til, dette går så fint så :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...