Gå til innhold

Spørsmål om egg som ikke er optimale

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått satt inn to egg som fikk diagnosen "ikke optimale". Sammen med ruginga dukker det opp mange spørsmål som svirrer rundt i hodet mitt. Håper det er noen her som kan roe ned tankevirksomheten min og gjøre meg litt klokere.

- Hvorfor er egga rare?

Det at egga ikke var helt perfekte nå, betyr det at ingen av mine fremtidige egg er perfekte? Har det med feilstimulering å gjøre? Eller har utseende på egga noe med befruktninga å gjøre?

- Hva kan det medføre at egga ikke ser bra ut?

Er det bare at de ikke fester seg så godt? Øker risikoen for spontanaborter? Og ikke minst: blir barn av dårlige egg dårlige barn????? (les Økt sansynlighet for missdannelser)

Vær så snill å svar meg om du har et svar eller to!

Fortsetter under...

Kan bare svare på det siste spørsmålet ditt :)

Spurte de på sykehuset om dårlige egg betydde at det kunne gå utover barnet. De mente at hvis ikke egget er som det skal, så kvitter kroppen seg med det selv. Eller kroppen ordner opp i det som er "feil" i systemet.

Men samtidig så er man jo aldri gartantert for misdannelser, heller ikke når man unnfanger på normal måte.

Kan du ikke ringe sykehuset og spørre om akkurat det du spurte om overfor? De har vel telefontid, og selv om man tenker at de har mye å gjøre osv, så har jo vi ivf´ere både krav på og ikke minst behov for å få svar på det vi lurer på. Og det er ikke alt man får summet seg til å spørre om når man er til behandling, jeg følte meg i hvert fall så overveldet at jeg ikke kom på å spørre om alt jeg lurte på! Det er ikke noe bra for deg om du skal gå og styre med sånne tanker i nesten to uker..

Enda en klem:)

Hei hei!

Det var vel deg jeg møtte til uttak onsdag sant? Har dessverre ikke svar på sp.målet ditt, er jo ganske fersk i Ivf gamet selv, men håper sånn at dette går deres vei! Har selv blitt ganske pessimistisk pga intense magesmerter og oppkast noen timer etter innsetting. Men det er vel slik det er å være ruger. En svært nervepirrende tid og lett å tenke for mye å¨alt som kan gå gale. Vi får heller prøve å tenke positivt! :) Ønsker deg kjempemasse lykke til og håper sånn dette går veien for oss! :)

Ha en strålende dag og nok en gang lykke til med dine to gullegg:)

Hei på deg!

Jeg har heller ikke topp-kvalitet på eggene mine og har spurt masse om dette på Risken - uten å ha fått særlig gode svar... Men hos meg er det noen "rare" hvite lys-flekker på eggene som gir dårlig kvalitet. Disse flekkene var på alle eggene mine (bortsett fra 1 egg) både i august og november. Vi regner derfor med at de er der nå også (uttak i morgen). Riksen har ingen diagnose å gi meg, og kan ikke si om det er alder eller genetiske årsker som er forklaringen. Vi vurderer å teste eggene mine i utandet (PDG) hvis flekkene er der denne gangen også.

Riksen kan ikke si om det er mulig å bli gravid med mine "rare" egg, men gyn. har sagt at selv om eggene ikke ser optimale ut ved innsetting har ikke det noe å si for resultatet (dvs. rare egg kan bli vakre & friske barn). Men om det gjelder for meg vet jeg ikke... Har aldri vært gravid, så SA/MA har ikke vært mitt problem.

Lykke til med rugingen:-)

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...