Gå til innhold

Cerclage? Prematur fødsel?

linda87<3 Nathalie 5/9<3

Anbefalte innlegg

Fødte en gutt i uke 23+6, i aug 2006.. fant ut i januar at jeg har førhøyet pH-verdi.. altså bakterell vaginose (noe som er veldig vanlig, men få ganger tror de det kan resultere i for tidlig vannavgang, premtur fødsel ol) .... er det ikke risikabelt for meg å gå dette nye svangerskapet (er i ca uke6) uten cerclage? .. noen som har noen er faring med prematur fødsel og evt neste vangerskap..?

Fortsetter under...

er det?... for jeg fikk intrykk av at de som hadde svakhet (ikke nødvendigvis forkortet men også de som åpner seg for tidlig, pga tyngde ol.) .. fikk satt på cerclage.. så jeg ønsket en cerclage i tilfelle det ble for tungt, slik at det begynte å åpne seg var det noe som holdt igjen på en måte...? er det bare tull det jeg sier nå eller..? heh.. takk for svar. :)

Som sagt, jeg er ingen ekspert på dette, så det er mulig du har rett....

Jeg for min del har oppfattet det slik at hvis en fødsel setter i gang p.g.a. at trykket blir for stort/tyngde, så er det som regel livmorhalsen som er problemet; som ikke greier å holde igjen - og da blir jo diagnosen at livmorhalsen er for kort/svak?

Vil tro at en lege/gynekolog vil ha bedre svar til deg enn det jeg kan gi.

Men, hvis det er en infeksjon som er årsaken til at fødselen starter, så er jo ikke den en svakhet man nødvendigvis har med seg til neste svangerskap?

Ta kontakt med egen fastlege, og få h*n til å henvise deg til en gynekolog/svangerskapslege.

Lykke til med denne graviditeten: )

.. ja.. jeg er helt uvitende.. får en full sjekk i uke 12.. så vet vel mer om hva soms kjer da.. men de vet jo ikke hva som startet fødselen (gardnerellaen (bv) er en slags teori/gjettning vil jeg si.. så føler at de utelukker alt utennom bakteriell vaginose.. når det kanskje ikke er det en gang (selvom det hadde vært en slags lettelse)..Takk skal du ha :) og takk for svar!

• 1 måned senere...

Du trenger ikke cerclage med mindre du har svak livmorhals. Den er jo ikke svak enda. Bakteriell vaginose KAN (de lærde strides) føre til for tidlig modning, og dermed forkortelse. Er det bakteriell vaginose som er årsak har du større nytte av å behandle garderellaen. Gjøres med piller, krem eller stikkpiller.

• 4 uker senere...

Annonse

Hei!

I sist sv.skap fikk jeg infeksjon og mistet i uke 20+3. De trodde det kom av bakteriell vaginose, men kunne ikke si noe 100% sikkert. Men det de sa da ihvertfall, var at hvis jeg hadde hatt cerclage, hadde det vært livsfarlig, for det er jo en grunn til at kroppen kvitter seg med babyen..

Det lureste er vel å behandle infeksjonen..

By the way, er gravid igjen, 24+0 i dag, og ble innlagt i dag pga kort livmorhals.. så er veldig spent på hva de har tenkt å gjøre med meg.. får endel svar i morgen tror jeg, krysser fingrene for at det går bra denne gangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...