lille pimpernell Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 Sitter her og lurer... er nå over "gråteperioden" og inne i sintebøya, og lurer : - Hvorfor er et våre "folkevalgte", ( ikke leger), som kan bestemme at det kun skal gis 3 forsøk, dekket av folketrygden ?? ( vet leger gir sine anbefalinger når lovverk skal settes...men !!) Mener lege i samråd med pasient (les oss ), skal individuelt sette slutt strek. Vi er alle forskjellige. Man får refundert medisiner opptil 3 forsøk, pr barn.. Hva med oss som ikke fikk barn på 3 forsøk, og må gå privat.? Fint å vite at vi kan få refundert medisin utgifter igjen hvis vi trenger søsken forsøk, men først vil jeg gjerne ha ETT barn..... Denne problem stillingen gjelder ikke i vårt tillfelle, da jeg måtte "krangle" meg til 4 forsøk ( 1 avbrutt, ingen befruktning). Men lurer på om det er noen her som har reagert optimalt på medisiner, hatt bra befruktning, egg på frys, ingen"logisk" grunn til at man ikke har blitt gravid på 3 uttak ?? Lurer da jeg har lyst å ta denne saken videre..... God helg
♥ivf m/prins♥ Skrevet 17. februar 2007 #2 Skrevet 17. februar 2007 Ja, jeg fikk 90% sjanse til å bli gravid på sykehuset i Hgsd, men etter 3 ordinære forsøk med 3 uttak og 1 fryseforsøk var vi fremdeles ikke gravid...tilsammen 4 forsøk ofentlig. Etter endt forsøk i september ifjor og negativ test 14.sept, så heiv jeg mer over tlf til Hausken i Hgsd og gikk rett på nytt forsøk. Det er privat og koster 22.000 for 1 forsøk + medisinutgifter og det ble tilsammen 35.000 som vi ikke får noe igjenav, men det gjør ingen verdens ting:) Det gikk heldigvis på dette forsøket og jeg går idag i uke 15 og fikk 3 egg på frys:-))) Jeg byttet medisin fra offentlig til den private klinikkenog fikk myyyyyyyye bedre hjelp, støtte og ikke minst: evaluering! Det er jo alfa og mega når en ikke har lykkes på 3 forsøk offentlig. Det må jo være en grunn til at en ikke lykkes, men det offentlige har ikke alltid kapasitet til å finne ut av dette. Hva tenker du på når du sier at du vil ta denne saken videre? Mener du å gå privat? Det vil jeg anbefale deg på det sterkeste!!!!!!!!!! Hvor hører du til sånn sett?
lille pimpernell Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2007 Hei Ivf m\ baby --- GRATTIS Takk for innspill. Mener å ta saken videre politisk.... Jeg har nettopp sendt papirene våre videre til Hausken.o), og til maigaarden, for å få tilbakemeldinger på om de kan hjelpe oss... (Fikk beskjed fra Riksen at det var under 5% sjanse at vi kom til å bli gravid.. ) men heldigvis har både meg og mannen "stå-på-vilje" + økonomi til å gå videre. venter nå i spennining på tlf`\ mail fra klinikkene ... *** kryss*** Håper Hausken gir oss " grønt" lys, litt lettere ang. reise tid, bor på sør-vest landet..
♥ivf m/prins♥ Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 Ja, gjør det - ta saken videre!!! Hvorfor bare 5% sjanse? Kan jeg spørre hva problemet er? Jeg var også i kontakt med Maigaard, det stod mellom de og Hausken. Vi bor i Stavanger, så det var jo bare rett over fjorden og Hausken var veeeldig positiv:) Uansett, dere MÅ ihverfall ha en konsultasjon hos Hausken! Han er virkelig dyktig! Hos Maigaard fikk jeg ikke tilført noe nytt, bare maksimal dose med gonal-f dvs. 450IE o det skulle fikse biffen. Hausken satte meg på en helt annen hormonbehandling og vi fikk ut 60% flere egg enn ved de 3 andre forsøkenen offentlig. Ikke gi dere! Dette kommer til å gå til slutt! Hausken vil anstrenge seg for dere og gjøre sitt aller aller beste. Jeg tror han elsker en "utfordring" for å si det sånn:) ALL VERDENS LYKKE TIL!!!!! (og fortell hvordan det går/gikk)
lille pimpernell Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2007 Hei igjen ) problemet vårt er få egg med middels kvalitet. Gikk de to siste forsøkene på 450IE Gonal-f, men allikavell kun 2 og ett egg som var bra nok til tilbakesetting.... De mener egg produksjonen min tilsvarer en dame på ca 40-45 år, selv om jeg bare er 31 ( Bare og bare fru. Blom... ,o) Fint om du kan fortelle hva Hausken gjorde anderledes.. TAKK
♥ivf m/prins♥ Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 Jammen, det hadde jo vi også! Kvaliteten va ok ved første forsøk, men vi fikk kun 1 egg som ble satt inn og ingen på frys av de 4 få vi fikk ut. Så bare økte de dosen for hvert forsøkog eggene bel dårligere og ikke noe bedre. Da var jeg dritlei gonal-f og ønsket ikke å fortsette med en dose på 450IE hos Maigaard for bare å gjøre tilsvarende. Men det var meg... Så kom jeg til Hausken:))) For det første så satte han meg på 1mnd. med p-piller for å holde igjen egg, ikke slippe de under EL slik at vi hadde flere eggposer å jobbe med. Etter 3-4 uker på pillen fikk jeg mens og begynte direkte på sprøyte, droppet altså spray, en såkallet kort behandling. Da har mange egg ligget "i davle" pga pillen og så bare skyter vi fart med å gå rett på sprøyte. Da gikk vi helt vekk i fra gonal-f og over til 100IE Menopur, 150IE Puregon, Oraglutran og Pregnyl. Mange sprøyter og mye stikking, men verdt det! Dessuten så ble alt dette tilsammen billigere enn spray og gonal:) Pregnyle er en EL sprøyte som jeg fortsatte med i rugeperioden istedet for crinone og andre kapsler - mye bedre og ikke noe kliss. Pregnyl fungere veldig godt. Det er ren HCG som en tar 2500IE annenhver dag i rugeperioden. Den tilfører kroppen ren HCG og lurere den til å tro at den IKKE er gravid og dermed ikke har noe å støte i fra seg. 31 år er bare bare i denne sammenhengen:)) Jeg er 30 og Hausken sa at jeg hadde gått på høye doser tilå være så ung. Det virker som om at vi kan det samme problemet her. Jeg er i tillegg steril etter en infeksjon i egglederene og har operert bort de. Det var grunnen til IVF, men det skulle vise seg å balle litt på seg likevel. Men uansett - på de 3 tidligere forsøkene har jeg fått ut 3-5 egg og det er lite og kun frys 1 gang. Dårlig og få egg som du. Under denne runden hos Hausken fikk jeg ut 10 egg, 9 ble befruktet og av de fikk vi satt tilbake 2 egg og 3 flotte egg på frys:) Jeg tror og mener at du vil være et perfekt "tilfelle" hos/til Hausken:) Håper dette gir deg troen og styrken på at dette skal gå bra og det tror jeg så absolutt at det vil! Bare spør om det er mer du lurer på, så hjelper jeg deg gjerne om jeg kan. Klemmer:)
Emma*den lykkelige venter Skrevet 17. februar 2007 #7 Skrevet 17. februar 2007 Hei hei Jeg må bare si at jeg er så enig og skjønner din frustrasjon så utrolig godt. Det finnes de som produseres flotte egg, får mange på frys og blir gravid med prøverør på 1-2-3. Desverre befinner jeg meg IKKE i den katogorien jeg heller. Eller det vil si jeg responderer bra på medisiner, produserer mange egg, MEN der stopper det opp!! Eggene vil ikke befrukte seg og hvis de gjør det, deler de seg for sakte og er ikke brukene. Har til nå hatt 4 icsi, 1 frys og 1 avbrutt fys. Holder for tiden på med 5 icsi. Eggene blir færre og færre for hver gang og atpåtil av dårligere kvalitet. Og jeg er bare 30........ Legen min sier at de eggene som har blitt satt inn er babyemner. Det er det de kvalifiserer som gode egg. Takker gudene for at noe går bra i denne prosessen:) Jeg har full forståelse for at folk vil ha søsken til barna sine, MEN fy flate og vondt det er å ikke få ett barn en gang. JA det finnes ikke mye rettferdighet at "noen høye herrer" ,såkaldt folkevalgte skal sitte på toppen å bestemme at hvis ikke du får det til på tre forsøk er det BYE BYE. Heldigvis har jeg og mannen også god økonomi og klarer å finansiere private forsøk. Det er en prioriteringssak selvsagt!! Vit at du ikke er alene om å være sinna og frustrert. Klem
lille pimpernell Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2007 Takk Emma og Ivf m`\ baby for tilbakemeldinger. Har sendt mail til Magasinet i dagbladet og håper de ønsker å følge opp denne saken
Emma*den lykkelige venter Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Bra tiltak lillmy Spennede å se om de vil følge opp. Oppdater meg da:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå