Gå til innhold

Min røykehistorie.

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå inn i uke 25 i mitt tredje svangerskap. Tirsdag kl. 11.25 stumpet jeg røyken. I mitt første svangerskap, sluttet jeg helt å røyke med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. I andre sv.skap, trappet jeg ned til ca. 5 om dagen (fra 20), men klarte ikke å slutte. Begge barna er velskapte. Jordmor fortalte den gangen at jeg ikke burde slutte hvis det ble for hardt for meg da de vonde følelsene ble overført til fosteret. Jeg er nå 30 år og gravid igjen. Har røyket siden jeg var 16 år, bortsett fra et par pauser. 20 om dagen de siste årene. Jeg har "vært konstant forkjølet" lenge, før noen sa til meg at det kanskje var kols. Da ble jeg redd, men fikk det meg til å slutte? Neida, det passet jo aldri å slutte. Jeg har det siste året tenkt på kols og kreft hver eneste dag og vært redd for å dø fra mann og barn. Men det er jo så vanskelig å slutte å røyke - dessuten har jeg mange baller i luften, så det passer ikke nå. Sånn tenkte jeg dag etter dag. Har nå lest Allen Carrs røykebok tre ganger, og NÅ klarte jeg å stumpe røyken. Det handler om å bli bevisst på hva man gjør og hva man tenker. Mye logisk og fornuftig som står i boken. Men var det så lett som han ville ha det til? NEI! Jeg har pint meg, sparket i veggen, grått, vært sur og gretten. Dette er femte dagen uten røyk. Men jeg VET at det blir bedre, og jeg har bestemt meg for å klare det. Ville gjerne dele min historie med dere. Det ER vanskelig å slutte å røyke, men tro meg: Det er mye vanskeligere å trappe ned. Det er DU som bestemmer når du er klar for det. Og du skal gjøre det for din egen skyld - ikke fordi du føler at andre presser deg.

Til dere andre ikke- røykere: Jeg forsvarer ikke røykere, men jeg må få lov til å uttale meg: Det er tydelig at dere ikke aner hva dere snakker om. Slutt å skriv inn her at røykerne er egoistiske. Dette vet de, men det er ikke god nok grunn til å slutte. Hold dere unna hvis dere skal kritisere. Denne siden bør være for dem som er i samme båt.

Vet ikke om dette innlegget hjalp noe, men dere må bare spør hvis dere lurer på om jeg har tips.

Lykke til - dere som enda røyker. Jeg er stolt av å være røykfri, og alle kan klare det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8274565-min-r%C3%B8ykehistorie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Kjenner meg litt igjen i din historie. Jeg er fra og til røyker nå i uke 15. Fra 0-5 per dag. Slutter og klarer ei uke. Røyker igjen osv. Kronisk dårlig samvittihet når jeg røyker og så griner jeg ustanselig på dager uten røyk (skikkelig deppa og ser knapt mening i noe) Har slutta i opptil 4 mnd tidligere ved hjelp av Alolan Carr (lest 2 g) og zyban. (dette var før graviditet) Jeg er og ekstremt mye plaget med forskjølelse.

Vel ville bare si at det du skriver er et bra og nyttig innleg på disse sidene imotsetning til mange tåplige innleg.

Stå på og lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...