Gå til innhold

Fødeavd. holder stengt i 4 uker til sommeren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt utrolig, men sant!! Sykehusene rundt i distriktet skal stenge fødeavdelingene i 4 uker hver denne sommerene for å spare penger. Jeg trodde virkelig ikke at det skulle være mulig i verdens rikeste land. Jeg håper at jeg ikke er uheldig og går på overtid slik at jeg må reise ca. 2 til 3 timer for å føde. Jeg har tross alt bosatt meg i en nord-norges tredje største by for å ha ulike fortrinn som et sykehus. Det skal ikke være nødvendig å skape denne usikkerheten blandt gravide kvinner uansett hvor de bor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, var kjempemasse om det heime i Volda då eg var heime i jula! Dei starta til og med kronerulling for å halde fødeavdelinga opa, men helse midtnoreg sa at dei ikkje kunne ta i mot private pengar!! Det var skikkelig masse underskriftskampanjer og protestar - noko som er heilt på sin plass! Akkurat no er eg glad eg bur i Oslo og ikkje skal føde heime... Det er heilt villt at ein skal stenge i fire veker, og midt i den travlaste perioden!!

I don't get it!

Skrevet

Her stenger de også i fire uker. Sist jeg fødte var det på samme måte. Det var stengt i nabobyen og kaotisk og fullt på fødeavdelinga her. Hadde ikke folk nok til å gi meg smertestillende under fødselen eller noe særlig hjelp etter fødselen. Forferdelig opplevelse for en førstegangsfødende. Nå har jeg termin til sommeren og det samme skjer igjen. Men denne gangen skal jeg være tøff andregangs.Nesten alle er misfornøyde, men få sender inn formelle klager og derfor ses ordningen på som en suksess.

ARG!!!

Skrevet

Hvilken by bor du i turteline?

Skrevet

Hei Carina

Jeg bor i Mo i Rana og har termin dagen før deg=0).

Jeg trodde virkelig at det var noe nytt de hadde funnet på her oppe i nord.

Skrevet

Oj.. dette har jeg ikke hørt om før... gjelder det mange steder i landet eller?? huff....

Skrevet

Jeg vet ikke men det virker på meg at mange sykehus har tatt i bruk sparekniven.

Skrevet

Sykehuset her jeg bor stenger også 4 uker til sommeren. Men dette er ikke kun for å spare penger. Selv om jeg tror det er det de fleste tror.

Faktum er at på mindre sykehus så blir vaktordninger spesielt for legene som er nødt å være der veldig vanskelig å gjennomføre i ferietid hvis man ikke skal stenge.

Så alternativet er leger som er dødstrøtte fordi de ikke får sove omtrendt hele sommeren eller å reise noen timer ekstra å få en bedre kvalitet på fødeavd.

Jeg vet ihvertfall hva jeg syns høres best ut.

Hvis det skulle oppstå komplikasjoner så hjelper det lite at sykehuset har åpent hele sommeren med utslitte leger som faktisk ikke klarer å gjøre jobben sin så godt som de ellers ville ha gjordt..

Skrevet

Her jeg bor er det bare for å spare penger, det er i allefall det som står i avisen. For mange er dette en fortvilende situasjon, kanskje spesiellt for førstegangs fødende, da man er litt usikker på mange ting. Det skulle vel da bare mangle at man skal få føde på det sykehuset som man har fått oppfølging på, og ikke minst føler seg trygg på.

Skrevet

Er Mo I Rana virkelig nord-Norges tredje største by??? :)))

Neida, tuller bare...

Men hvor gjelder dette da?

Jeg bor i Lofoten, og hører også til Helse Nord.

Lurer på hva de har tenkt å gjøre med meg da, for jeg føder FORT; altfor fort til at de kommer til å rekke å få meg med noe fly til Bodø liksom...

Hmmm. Må sjekke d der altså. Liker ikke tanken på at føden skal vøre stengt når jeg er klar.

Skrevet

Vet at sykehuset i Harstad har vært stengt før om sommeren, vet ikke om de har tenkt å gjøre det denne sommeren....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...