termin feb 2011 Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 Hadde en rask fødsel for vel to år siden som resulterte i en total ruptur grad 3. Har vært inne til samtaler med lege på føden og har forstått det slik at det antakelig ikke går "roligere" for seg denne gangen, men at jordmor vil være ekstra på vakt når de er klar over hva som skjedde sist. Noen med erfaringer? Kan ikke nekte for at jeg er litt nervøs....
Silker Skrevet 17. februar 2007 #2 Skrevet 17. februar 2007 Er nok en uerfaren førstegangs som ikke kan svare på det... Men lurte på hvordan det har gått for deg i ettertid? Vet du grunnen til at du revnet så voldsomt? Må innrømme at det er den store skrekken...
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 17. februar 2007 #3 Skrevet 17. februar 2007 Har ingen erfaringer. Hadde en rask fødsel selv sist, fra 2 cm åpning til ungen var ute på 4 timer og fikk beskjed om at jordmor hadde gjort en meeeget god jobb siden jeg bare fikk noen overflatiske rifter. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom det blir seteleie denne gang så nekter jeg vaginal fødsel!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 Hei! Uff, jeg blir litt nervøs jeg. Hvordan er det å ha totaø ruptur ?Er det helt J...?? Og hvordan syr de etterpå? Fikk du narkose? Hilsen ei som ikke har født vaginalt tidligere (hadde keisersnitt) og venter stoort barn denne gangen her. Og biter litt negler nå.
Gjest Skrevet 17. februar 2007 #5 Skrevet 17. februar 2007 Huffda! D der hørtes forferdelig ut. Har født to jeg, uten en rift noe sted, heldigvis. Skikkelig flaks, for begge fødslene var styrtfødsler, gjort unna på et par timer fra riene startet... Kanskje de klipper denne gangen, så slipper du å revne fullstendig? I tillegg stod det en interessant artikkel i siste Gravid om hvordan JM kan hjelpe til å forhindre at man revner så innmari... Lest den? masse masse lykke til!
Regnbuens barn™ . Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 Jeg fødte min første i 2004 med totalruptur grad 4, har ikke hatt noen plager etterpå men ble nøye fulgt opp med str på fosteret denne gang, førstemann var ca 4.4kg 39cm hodeomkrets og ble tatt med vakum, jeg fødte for en mnd siden nå, ble satt igang 38+4 dager da hun viste bra str, hun kom 3544kg, 36cm hodeomkrets, revnet grad 2, iflg jordmor, sydde litt og foreløpig virker det fint der nede. Jeg hadde to jordmødre inne hos meg i pressfasen slik at de kunne støtte hodet slik at hun kom veldig rolig og forsiktig ut. Ble satt igang før termin fordi overlegen mente at hun kunne bli stor ved termin, hun vokste 450gram fra siste måling til igangsettelse, så om ul målene var nøyaktige så var det over snittet pr uke.. Du bør be om medisinsk vurdering nå snart og ta med papirene dine fra forrige fødsel, krev at de følger deg opp.. lykke til!
termin feb 2011 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2007 Har gått helt fint med meg i ettertid. Var også min største frykt før fødselen, men som sagt så gikk det jo bra. Årsaken var at det hele gikk såpass fort. Hadde en såkalt styrtfødsel. Men, det er jo ikke sagt at alle med raske fødsler får et slikt uheldig utfall. Lykke til!
silla1.Høygravid (fødeklar) Skrevet 17. februar 2007 #8 Skrevet 17. februar 2007 Hei jeg er veldig nysgjerrig på dette min er estimert til å være mellom 3,5 og 4 kg for en uke siden skal ha ny måling på onsdag. Hva var MAD og BPD på din nå før fødselen? MAD på 107 og BPD på 107 på min i sist uke. Jeg er livredd for å revne og redd for at babyen er/blir veldig stor vurderes for i gangsetting på onsdag er da to dager fra termin.
Silker Skrevet 17. februar 2007 #9 Skrevet 17. februar 2007 Lykke til til deg også! Stå på krava og krev oppfølging
termin feb 2011 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2007 Har som sagt ikke hatt problemer i ettertid. Ble sydd på operasjonen 1 times tid etter fødselen, etter første amming. Ba om å få slippe narkose, og fikk isteden spinalbedøvelse. Jeg brukte mye energi i forkant av fødselen på å gruble over alt som kunne gå galt, og det er det liten vits i. Det som skjer, det skjer... Det er så lite vi kan gjøre. Jeg er jo ikke skremt siden jeg sitter her, høygravid igjen=)
termin feb 2011 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2007 Ja de klipper denne gangen, og da kan de jo i større grad kontrollere det hele. Har ikke lest den artikkelen, men har hørt at JM er mer obs nå enn før. Kanskje jeg må kjøpe det bladet... I salg nå?
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 17. februar 2007 #12 Skrevet 17. februar 2007 Jeg hadde styrtfødsel med første, revnet ikke. Brukte 2 timer på det hele... Håper det blir likt denne gangen.
termin feb 2011 Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2007 Hadde en slik vurdering ved UL, med overlegen på føden. Diskuterte keisersnitt, men føler ikke det er et alternativ. Vil heller føde vaginalt. Har skrevet egne papirer som ligger i journalen min, om mine tidligere erfaringer og mine ønsker for denne fødselen. Babyen jeg fødte i 2004 var ikke spesielt stor, 3800g hodeomkrets 36cm. Men kankje jeg ikke bør gå spesielt lenge over tiden i tilfelle denne babyen er større....
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #14 Skrevet 17. februar 2007 Hei! Du som ga måla dine, hvilken uke er du i og hviken uke tok du ultralyden? Jeg var i uke 34 pluss 4 da jeg BPD: 87, MAD: 100 og FL: 67. Jeg tror jeg kommer til å få stor barn, hadde det sist og er urolig for hvor stor jeg kommer til å bli denne gangen. Hadde symf mål på 36 i uke 35. Hva med deg? Noen flere som har slike mål? Litt spennende da... men nervøs er jeg jo!
silla1.Høygravid (fødeklar) Skrevet 17. februar 2007 #15 Skrevet 17. februar 2007 Jeg var i uke 38 og er i uke 39 nå skal ta nye mål på onsdag, min legger lite på seg MAD er jo magemål og det er kun litt over normal men BPD er nesten 10 % over gjs og han er lang og har kraftig bygning. I uke 34+4 var min 97 i BPD og 100 i MAD min har stort hode tydeligvis men det har han etter faren sin. Symfysemål 35 i uke 37 med hodet godt festet det var 38 i uke 36.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #17 Skrevet 17. februar 2007 spennende Lykke til og gøy å høre andre mål!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #18 Skrevet 17. februar 2007 Hei! Jeg hadde også total ruptur første gangen pga av vakumekstraksjon. Ting grodde veldig bra, og har ikke hatt noen plager i ettertid. Nå er jeg 32 uker på vei med nr 2, og det som er rart nå, er at jeg merker at jeg lekker mere nå mot slutten av svangerskapet, er også litt redd for at det samme skal skje en gang til, men det kan man jo ikke gjøre så mye med. Har imidlertid hørt at endel sykehus nå prøver ut den "finske metoden" hos jordmødre som forløser. Det vil si at de på en måte holder babyen litt igjen helt på slutten for å la kjøttet utvide seg og modnes litt, men det hjelper jo ikke stort dersom det blir vakum en gang til da.
lettereforvirra Skrevet 17. februar 2007 #19 Skrevet 17. februar 2007 Jeg har litt skrekken for total ruptur jeg. Jeg hadde hastekeisersnitt sist og har ikke født vaginalt tidligere. Barnet sist jeg fødte ville gli ned i bekken. Når jeg leser om det dere beskriver kjenner jeg at jeg blir redd. Om det skulle bli vakum og tang osv kan jeg da rope etter keisersnitt? Jeg har ikke noe lyst til det her jeg.. kjenner jeg blir kvalm. Beklager. Fødselsangsten kommer for meg. Beundrer dere som har vært igjennom dere , at dere har klart det tidligere og er gravid igjen.
Mor til tre sjarmtroll=) Skrevet 17. februar 2007 #20 Skrevet 17. februar 2007 æ hadde en kjapp fødsel... fikk ikke rift en gang, og va første gangs da. det treng nok ikke å gå så ille for sæ for dæ en hær gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå