Gå til innhold

Hvor lenge skal dere amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått å grublet litt over dette, er litt redd for å amme for lenge fordi jeg har hørt at bryst vortene blir veldig ødelagt etterpå. Ei venninne av meg vil ikke amme pga dette. Men skjer dette allerede etter første barn eller er det veldig individuelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hakke non store planer...men ca til de er 6mnd kanskje...eller litt mer..ikke over 1år hvertfall..

Skrevet

det er ikke noe som en kan bestemme seg for nå, det må mann ta som det kommer...jeg skal amme så lenge jeg kan, men ikke lenger enn et år..

men vil bare minne om at det er ikke alle som kan amme, så å planlegge så veldig er vell ikke så bra tilfelle mann blir veldig skuffet..

Så vil jeg bare si at jeg bryr meg ikke om hvordan mine bryst bliur etterpå, så lenge barnet mitt får morsmelk blir jeg forbøyd.

Skrevet

Ødelagt? Hvordan da? Har aldri hørt om noen det har skjedd med...

Skal full-amme til ca 5 mnd, så begynner vi med litt fast føde, så vil jeg vel fortsette å amme litt frem til ungen er ca ett år tenker jeg :-)

Skrevet

For ei venninne sluttet det ca når barnet var 10 mnd. Barnet ville ikke ta brystet lengre.. Selv ammet jeg veldig lenge, til hun var 21 mnd (det er anbefalt av WHO å amme til barnet er 2 år) Har ikke merket noe endring på brystvortene før og etter amming.. Blir spennende å se når neste kommer, om det da skulle komme problemer til syne pga lang amming.

Skrevet

hørte at de kan bli veldig lange etterpå

Skrevet

Skal amme så lenge jeg orker, dvs ikke lengre enn 8-10 mnd da, men håper jeg holder ut så lenge.

Har ammet to fra før, brystvortene er akkurat som før.

Forøvrig sier JM at det er horomonene i svangerskapet som endrer på brystene, ikke selve ammingen. Mine er i hvertfall som de var da jeg gikk gravid med nr 1.

De endret seg ila det svangerskapet, og slik har de forblitt :)

Skrevet

amma småen til han var 14 mnd..håper på å amme like lenge herre gangen....

Skrevet

Jeg vil prøve å amme hvertfall ett år. Begynner jo med mat etter 6 mnd ca i tillegg da.

Skrevet

Jeg ammet i to år og tre mnd med datteren min og brystvortene mine er ikke ødelagt på noen måte...

Kommer nok ikke til å amme like lenge denne gangen, men til barnet er max1 1/2år.

Amming er jo så lettvindt i forhold til koking av flasker og måling av mengde osv, så jeg holder meg til det så lenge jeg får det til.

Skrevet

6-9 mnd tenker jeg..

Skrevet

Jeg blir utrolig takknemlig om jeg i det hele tatt klarer å amme! Min mor klarte ikke til å amme oss fire, så det er absolutt ingen selvfølge at det går bra selv i dag.

Men jeg kommer ikke til å gi meg og vil gjerne amme til barnet er 8-10mnd. eller lengre om jeg kan og har melk.

Folk må få gjøre som de vil, men jeg syns det er veldig egoistisk av din venninne å ikke vil amme da hennes brystvorter vil bli ødelagt???? Unnskyld sier jeg da og spør hvor det står hen? Og vet hun hvorfor hun i det hele tatt har fått utleverte brystvorter???

Nei, det syns ikke jeg noe om, men hun må få gjøre som hun vil, men hun må tenke på hvilken viktig stimulans barnet mister og hvor viktig faktisk amming er for barnet.

Jeg gleder meg vilt til å kunne få amme og håper virkelig at det kommer til å fungere! Jeg har aldri gjort det før og tror det kommer til å bli helt fantastisk!!!

Hilsen ei ammesyk ei;o)))

Skrevet

Er enig med julaugmamma

Jeg tenkte ikke over ammeperioden før jeg begynte. Førstemann ble ammet til han var 10mnd. Da sluttet jeg pga medisinering. Andremann ville absolutt ha pupp. Hun var 2 1/2 år dajeg sluttet helt. Dette var et større problem for omverdenen enn for oss.

Når det gjelder brystvortene er mine som nye enda de. Ingen skade her nei. Så det er bare tull! Kos dere med ungene og am så lenge dere og ungen ønsker.

Skrevet

Eg håper også å kunne amme, tek det ikkje for gitt altså - er jo mange som har problem med det. Kjem til å amme til chiquitin er rundt året trur eg, men byrjer med fast føde i tillegg når chiquitin er klar for det :)

Skrevet

Jeg ammet jenta mi i 2 år , det er det jeg satser på denne gangen og...

Synes dette med amming er helt fantastisk...når det lille knøttet ligger inntill kroppen din og kikker opp på deg....helt fantastisk!

Ikke alle som er så heldige å kan amme...synes man bør se på seg selv som heldig (for begge)...at du kan amme barnet =)

(Info: De første dagene kan være veldig vonde , og har kjenner noen som har gitt opp av den grunn, ikke verdt å gi opp...smertene gir seg....og da er det kun kos igjen for mor og barn!! )

Lykke til :) :) :)

Skrevet

Jeg tenker sånn til ungen er mellom 6-8 mnd kanskje....

Skrevet

8-10 mnd. tenker jeg. Ammet til frølna var 9 månder sist, da begynte hun å bite. Dessuten var mannen (!) lei nattevåk...

Skrevet

Ammet førstemann i ett år og har gått fra å ha flate brystvorter til å ha fine, stive, utstående brystvorter! Hehe!

Skal amme et år, selv om det var en kamp for å få det til med førstemann. Pupp var veldig kjedelig.

Hvis jeg får det til ammer jeg gjerne et par måneder ekstra denne gangen, da har h*n begynt i barnehagen og morsmelka gjør forhåpentligvis at ungen slipper å være konstant snørrete og syk i begynnelsen.

Skrevet

Jeg har ingen store planer,fikk ikke til amminga med min 1 mann,ble bare stress og mas,fikk depresjoner osv..pumpa til gutten var 2 mnd,så sa helsesøster at nå var det nok,jeg måtte tenke på meg selv..takk og lov for det,ellers hadde jeg nok ikke kost meg så mye med sønnen min!bare stress..men får jeg til å amme,klart jeg gjør det,men man får ta det som det kommer,jeg hadde også store planer om å amme,men som sagt,det gikk ikke:( Så lenge ungen får mat,og er fornøyd,så er det jo det samme hvordan det går til:-)

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Sålenge det passer for meg og babyen vil jeg si. Første ammet jeg til 12 mnder, denne gangen satte ny graviditet bråstopp på minstens lyst på pupp.

Brystvortene mine er forresten ikke noe lengre enn de har vært til å begynne med ;)

Skrevet

Sist brukte jeg mellom 2-3 mnd på å i det hele tatt klare å få til amminga.

Er spendt på om jeg takler de samme problemene med en 2 åring springene rundt meg hvis det skulle skje.

Meg for meg er det å kunne amme ekstremt viktig. Sist ammet jeg i 17 mnd og kommer ikke til i gi meg tidligere denne gang hvis jeg ikke må.

Og det er klart at puppene forandrer seg når man får barn. Det tror jeg de gjør uansett, men for meg er det viktigere å vite at barna får i seg MM enn at jeg bryr meg om fasongen på puppene mine.

MME er kanskje en god erstatning, men langt ifra så bra som MM er...

Skrevet

Jeg ammet de 2 første til de begge var ca 14 mnd og brystene ser helt fin fine ut etterpå. Brystvorten er helt normal og brystet fikk igjen spensten en stund etter ammeslutt.

Skrevet

Jeg vil bare si,at mme idag,er en veldig bra erstatning altså,om man ikke får til amminga!Det om sykdom osv,vet jeg ikke HELT om jeg tror på her,for jeg gav min mme fra han var 2 mnd gammel,han ble ikke syk før han var 2 år..og har kansje vært små snørrete 3 ganger etter det,er nå 3 år!Vet av mange rundt meg som har ammet ongene sine til de var over året,og har vært masse syk,i forhold til min gutt..men så klart,KAN man amme,så er jo det supert!!!men de som ikke får det til,må ikke føle seg dårligere av den grunn,fordi de må gi mme..syns det er veldig viktig å få fram jeg,fordi ammepresset er veldi stort rundt om kring,på barsel avd,så var det nesten full hysteri hvis man ikke fikk til ammingen,tårer og fortvilelse..man skal KOSE seg med barnet sitt,ikke stresse,deppe osv pga melken!!!min menig!heldigvis hadde jeg ei helsesøster som var forståelsesfull ang at jeg ikke fikk til ammingen,all ære til henne:)

Skrevet

Joda det er helt riktig det du skriver om at MME i dag er blitt en god erstattning. Men det er ikke uten grunn at det er slik ammepress. MM er fortsatt ekstremt mye bedre enn MME likevell. Og det å sammenligne det med når barnet blir syk første gang blir helt feil. Det er det jo mange ting som spiller inn også.

Og jeg syns ikke man skal ha dårlig sammvittighet om man ikke får til amminga. Langt ifra alle gjør det. Jeg er virkelig i tvil om jeg kommer til å få det til med neste mann hvis jeg skal få de samme problemene en gang til.

Men når jeg vet at MM som kommer fra mødre som røyker og vet at det likevell er mye bedre enn alle typer erstattning. Og dette kommer fra helsepersonell som jobber på intensivavd der barn som kjemper om livet får slik melk. Ja jeg tviler sterkt på at de gjør noe annet et det som er best for barnet..

Så god erstatning ja, men ikke bedre...

Skrevet

var ikke det jeg mente heller,men hovedsaken er vel at ongene får mat og vokser vel??er SÅ glad at jeg hadde folk som tok tak i meg og sa at nå var det nok med pumping og depping,ellers hadde jeg vel blitt tullerusk..Og jeg syns det er synd jeg,at det er sånn ammepress faktisk,for jeg opplevde stygge blikk overalt når jeg tok fram flaska istedet for puppen,det var liksom FY FY!Som på helsestasjonen da,var i sånn gruppe,og der var det bare jeg som ikke ammet..ble jo sett på som noe rart..Hva skal man gjøre da,når man ikke får til ammingen??Sitte å deppe over det,eller være glad for at det finnes mme,og heller glede seg over småbarnstiden som går for fort over..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...