Gå til innhold

Gruppe B streptokokker

betty74

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også akkurat testet positivt på strep.B.

Er 12 uker gravid.

Har fått beskjed om at dette ikke skal behandles , men utifra det jeg nå har lest om dette stemmer ikke legens beskjed.

Jeg vil kreve klorhexidinskylling før fødsel og intra.antibiotika under fødsel. Nåde den som ikke gir meg dette . Jeg vil også kreve oppfølging pga fare for oppblussing.

Har intrykk av at legestanden er litt delt når det gjelder tiltak og behandling av strep.B. Muligens pga at denne infeksjonen har blitt litt "slemmere" i formen de siste årene. Leste også at man kan bruke vaginalkapsler v. tendens til oppblomstring , og ikke antibiotika behandling under grav. da dette kan gi resistens.

Tror man rett og slett må stå på krava om man møter motstand her.

Det skal iallefall jeg . Er ikke hysterisk , men risken er før høy til å overlate ting til tilfeldighetene.

Noen fler her med erfaringer fra streptokokk B ? Alle svar mottas med stor takknemlighhet !

Da gynekologen på Ullevål fant dette i sommer, fikk jeg bare et brev hvor det sto skrevet at jeg skulle ha antibiotika under fødselen. I går kjøpte jeg bladet "gravid" og ble skrekkslagen. Der sto det en artikkel om en mor som hadde mistet sitt ufødte barn pga dette.. Jeg trodde eneste risikoen var overførsel fra mor til barn under fødsel...

Jeg er bare i uke 7, så det er kanskje litt tidlig å begynne med målinger? Noen som vet hvor tidlig i svangerskapet man vil kunne begynne måling av ph-verdi og evt. bruke slike vaginalkapsler? Jeg mener: hva er vanlig?

Jeg har skjønt at det er ulik praksis rundt dette, men jeg som deg vil stå på krava her!! Hvis ikke fastlegen vil henvise meg eller gi meg den oppfølging jeg vil ha, går jeg på Volvat.

Jeg ble innlagt i uke 24 med premature rier, som viste seg å komme av Streptokokk B. Visste ikke at jeg hadde den engang......Jeg var heldig for gynekologen jeg hadde var akkurat tilbake etter flere år iUSA. Fikk behandling med antibiotika da - og ved fødselen fikk jeg intrevinøst. I tillegg skjekker de bebisen jevlig når du ligger på føden. Respirasjonen og feberen - tror det var en gang pr vaktskifte.

Lykke til!

Så bra at det endte godt ! Takk for at du delte din opplevelse .

Håper at jeg vil få antibiotika v fødsel , har holdt på å føde prematurt med mitt 2 barn (men fikk ingen forklaring på hvorfor , dette var i år 2000) og husker de døgnene som redselsfulle.

Fint at de sjekker bebisen ekstra godt etterpå , håper at dette er vanlig praksis for barn født av GBS-mødre .

Skal føde på St.Olavs i Tr.heim . Akkurat nå gruer jeg litt for hele svangerskapet. Selvom dette er mitt femte barn føler jeg meg mer usikker enn noen gang ..

Annonse

Jeg hadde en prematur fødsel i 99. Han ble født i uke 34 etter 10 uker på sykehuset for meg. Den gangen var det ingen som snakket om GBS - men nå i ettertid har legene sagt at det sannsynligvis skjedde pga GBS den gangen også. Skjønner godt at du er nervøs - det viktigste for deg blir å finne en lege som tar GBS infeksjonen på alvor. Mange mener det bare er ren overdrivelse. Ring litt rundt eller hør med andre du kjenner for å finne frem til en lege. Da kan du ta jevlige stikkprøver på om den er under oppblomstring - og isåfall bli behandlet med antibiotika. Stå på krava dine ved fødselen. Forlang å få behandling - det koster dem ingenting i forhold til hvis de må behandle dere begge for alvorlige infeksjoner. Lykke til - hold meg oppdatert på hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...