Gå til innhold

Rehsus negativ

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. hvordan er det når mor har blodtype rehsus negativ??? er det ikke noe med at mor kan danne antistoffer mot ungen sin om faren ikke har det samme????? hm...........HJEEELP:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer, men det går som regel bra :) Det er ingen fare med første barnet og man får alltid en sprøyte etter hver fødsel og etter abort der ban ikke jenner fosterets blodtype slik at man ikke skal danne antistoffer. Gjennom de neste svangerskapene tar dem blodprøver for å kontrollere at det ikke anner seg antistoffer. Både jeg og min mor og hennes søsken har blodtype rh negativt og det har gått bra for oss :)

Skrevet

Hei, jeg har også blodtype rhesus -, mens faren har rhesus +. Det er riktig at jeg da kan danne antistoffer mot ungen, men dette følges jo opp med ekstra blodprøver gjennom svangerskapet for å sjekke om du har dannet antistoffer. Dersom du ikke har det (blodet til ungen og blodet ditt må komme i kontakt for at du skal danne antistoffer)- vil du få en sprøyte innen en viss tid etter fødselen for å bryte ned disse stoffene du danner under fødselen. I et normalt svangerskap kommer nemlig ditt blod ikke i kontakt med ungens blod før under fødselen. Dermed vil de antistoffene du har dannet da brytes ned slik at du ved neste svangerskap heller ikke vil danne de mot ungen. Så dette er som regel ikke noe problem. Lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg er rhesus negativ, tok antistoff-prøve på første kontroll og nå når jeg gikk over i 3.trimester. Skal også ta en prøve etter eller ved fødsel.

Det er bare farlig dersom faren til barnet er positiv, ungen arver dette, og blodet til barnet blandes med blodet til moren av en eller annen grunn. (Noe som helst ikke skjer før under fødsel uansett.)

Er barnet rhesus positiv kommer du til å få en sprøyte i rumpa innen 72 timer etter fødsel, for å forhindre antistoffer ved et senere svangerskap.

(jeg hadde en utskrapning tidligere, og fikk da sprøyte for å forhindre antistoffer etterpå.)

Du blir godt passet på, og dersom det skulle bli antistoffer i blodet ditt under svangerskapet, finner legen ut dette ved bl.prøvene som blir tatt, og en har alle forutsetninger for at det skal gå bra etter fødsel. Sykehuset vet da hva de må ta hensyn til/gjøre...

Skrevet

Det er sånn at dersom ungen er positiv, og du negativ, så kan du utvikle antistoffer ja, men så lenge ungen er inni magen din, så går ikke blodet deres over i hverandre sitt. Det er først under fødsel at dette skjer, og du vil få en vaksine mot det rett etterpå. Dermed gjør ikke dette noe under første svangerskap, men man følger uansett opp mor med blodprøve i rundt uke 32 og 36, for å se at hun ikke danner antistoffer.

Dersom du føder en unge med rhesus pluss, og får denne vaksinen, er dette noe de vil følge nøye opp i neste svangerskap, siden du da har lettere for å danne antistoffer mot babyen sitt blod. Imidlertid er det svært sjeldent at det oppstår komplikasjoner ang dette i Norge, siden vi har så tett oppfølging, så det går nok helt fint :-)

Men - dersom du feks har hatt SA eller lignende tidligere, er dette noe legen spesielt må vite om du er negativ, siden du da kan ha blitt smittet av fosterets blod.

Skrevet

Tuuuusen takk for svar;) Var slik jeg mente å huske det ja;) Da går det nok bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...