candymams Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 hei, har jo lært at brune øyer er dominant i forhold til blå med tanke på hvilken farge barnet får på øynene. Men når en da venter gutt er jo barnet unfanget med et y kromoson og et x kromoson, altså et kromoson fra hver av foreldrene. Venter en jente har hun jo dobbelt opp av kromoson fra mor. Noen som vet om det er slik at når en venter gutt som i mitt tilfelle og jeg har brune øyne og han har blå øyne så er sjansen 50/50 for blå eller brune øyne, siden han da har et y kromoson fra far og et x kromoson fra meg? (eller om det er omvendt, gutter y og jenter x, husker ikke helt) Vil så gjerne han skal arve mine øyne som jeg har etter min mor som jeg mistet i påsken. Mener ikke å henge meg opp i øyefargen har bare et ønske om at han skal arve sin mor mor sine øyne.
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #2 Skrevet 17. februar 2007 Hei, jeg kan en del om genetikk siden jeg er biolog og kan prøve å forklare deg hvordan dette funker. Gutt er XY Jente er XX men- gen for øyenfarge er ikke kjønnsbundet. Det vil si at det har ingen sammenheng om du arver et Y kromosom fra far og hvilket gen du arver for øyenfarge. Mennesker har 23 par kromosomer. To av disse er kjønnskromosomer. Øyenfarge arves på et annet kromosom. Skjønte du dette? Gen for brun farge er dominant og kalles ofte B, mens gen for blå kalles b. Siden du har brune øyne er du enten Bb (dersom din far feks har blå og din mor har brune er du Bb) eller BB (begge foreldrene dine må ha brune øyne). Din mann har blå og har bb. For at din sønn skal få brune må han altså arve ditt anlegg for brune, dvs din B. Uansett arver han b fra din mann, altså anlegg for blå. Så dersom du gir fra deg en b isteden for en B, så vil din sønn få blå øyne. Dersom du gir fra deg B vil han få brune. Det er dermed 50% sjanse for at han får brune dersom du har Bb. Det er 100% sjanse dersom du har BB.
Gjest Skrevet 17. februar 2007 #3 Skrevet 17. februar 2007 Heihei. Det er 50/50 sjanse for at det blir blått eller brunt. Grunnen er at far som har blåe øyner har to små b`er og du har endten to store B`er eller en stor og en lite b. Hvis du har to store B`er så blir det brunt. Har du en liten og en stor kan det bli begge deler. Når det får barnet å hvis øynene er brune er det sjanse for at du er to store B`er, MEN det er ikke sikkert.. Hvis du har enliten og en stor og barnet får brunt kan neste barn like gjerne få blått:) Håper du forsto noe av dette:)
Nutti og Leonora + 2 huleboere Skrevet 17. februar 2007 #4 Skrevet 17. februar 2007 vil det si at vår datter vil få blå øyne uansett siden både jeg og samboer har blå øyne? jeg har mange i min familie med brune øyne også, bla min bror og min søster, men både mamma og pappa har blå øyne.........(tror jeg da....)
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #5 Skrevet 17. februar 2007 Dersom foreldrene har blå øyne er det genetisk sett umulig å få et barn med brune øyne. Selv om du har noen i familien med brune. Brunt vil alltid dominere over blått og du vil alltid få brune øyne selv dersom du bærer på et brunt gen. Obs! Grønne øyne regnes som brune i arvestoff.... Det er en slags "feil" i regnbuehinnen som gjør at øynene ser grønne ut, men ser du nøye etter vil det være en brun flekk i øyet. Da har person brune øyne genetisk sett og kan dermed få brunøyde barn...
mayaya Skrevet 17. februar 2007 #6 Skrevet 17. februar 2007 For HI så er det 75% sjanse for brunt, dersom man ikke vet om mor har BB eller Bb... BB gir brune, Bb gir 50/50... Det er altså noe mellom dette, dvs 75... Dersom begge har blå, er sannsynlighet stor for å få blå ja, men aldri 100%. Det kan ligge latent i genene, og en dominerende farge kan opptre plutselig etter å ha hoppet over noen generasjoner også. Jeg, feks, har fått brune øyne som ingen vet hvor kommer fra... Hehe.. Dvs, de har hoppet over noen trinn... Men at min mor er min mor er jo udiskutabelt, og utseendemessig ellers har jeg nesten utelukkende trekk fra min fars side. Så det er ingen familieoverraskelser der heller ;-)
candymams Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2007 takk for svar, kjempe glad for både mamma og pappa hadde brune øyne. Så da er jeg altså BB :-)
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #8 Skrevet 17. februar 2007 En dominerende farge kan aldri ligge latent i genene, nei. Den må gi utslag da den er dominant. De kan ikke hoppe over noen trinn. Det er kun recessive gener som kan det. Dersom begge har blå øyne kan ikke barna få brune så enkelt er det. Men som jeg sa, dersom en av foreldrene har grønne regnes det som brune. Du kan ikke være bærer av et dominant gen uten at det gir utslag i deg selv, det er genetisk umulig! Dersom et dominerende gen kan ligge latent i genene er det jo ikke dominerende lenger.
mayaya Skrevet 17. februar 2007 #9 Skrevet 17. februar 2007 mest sannsynlig... men husk, det er aldri 100% sikring i sånne tilfeller.. Jeg kjenner flere søskenpar med forskjellige øyenfarger fordi om foreldrene er like :-)
candymams Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2007 tusen takk for svar jenter, hilsen BB :-)
mayaya Skrevet 17. februar 2007 #11 Skrevet 17. februar 2007 hehe, dersom det hadde vært så enkelt, hadde jo alle barn med foreldre med samme farge harr den fargen da.. Sånn er det nok dessverre ikke i virkeligheten.. Bare gå rundt og sjekk alle i omgangskretsen din, så finner du nok unntakene som bekrefter regelen :-)
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #12 Skrevet 17. februar 2007 Nei, to personer med brune øyne kan godt få et barn med blå øyne. Det er ikke regelen at alle personer med samme farge må få barn med denne fargen!! Dersom to personer har brune øyne er de da enten Bb eller BB. Dersom begge har Bb vil barnet ha 25 % sjanse for å få blå øyne. Mulig jeg uttrykte meg uklart over her, men HI- det er en sjanse for at du er Bb selv om begge foreldrene dine er brunøyde. Dermed kan sønnen din fortsatt ha 50% sjanse for å bli blåøyd!
godiva med 3 gull Skrevet 17. februar 2007 #13 Skrevet 17. februar 2007 Jeg har brune øyne (mor med brune og far med blå) Min kjære har også brune (mor med brune far med grå) Vår datter har da brune. Betyr det at hun vil få barn med brune øyne? Så godt som sikkert? Har en venninne som har brune øyne (far med brune og mor med blå) hun har 2 barn med en med blå, og begge disse har fått blå øyne... så brunt blir utdanket innimellom ja.
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #14 Skrevet 17. februar 2007 Blå øynefarge er recessivt (unnvikende)- dermed kan blå øyne ligge latent i genene i motsetning til brune som er dominerende.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #15 Skrevet 17. februar 2007 Har tre unger, to med blå øyne og en med brune. Både jeg og deres far har brune øyne. De to med blå øyne har små spetter av brunt i blåfargen, de har nok arveanlegg til brunt, men det er blåfargen som dominerer i øynene deres. En av besteforeldrene på begge sider var blåøyd.
Gjest Mayflower07 Skrevet 17. februar 2007 #16 Skrevet 17. februar 2007 Hei HI! Du sier : "Men når en da venter gutt er jo barnet unfanget med et y kromoson og et x kromoson, altså et kromoson fra hver av foreldrene. Venter en jente har hun jo dobbelt opp av kromoson fra mor." Må bare si at selv om det skulle være en jente vil hun fortsatt ha halvparten fra hver av dere! Det er sædcella som bestemmer kjønnet,så hvis far gi en X og mor en X = jente. Far en Y,mor en X = gutt! Altså far bestemmer kjønnet! (mor har bare X'er) Gikk det ann å skjønne hva jeg mente?
candymams Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 17. februar 2007 OK, jeg som ble litt ivrig altså, så kan jeg være Bb. Får bare håpe da :-)
candymams Skrevet 17. februar 2007 Forfatter #18 Skrevet 17. februar 2007 Ja er klart at barnet har gener fra begge foreldre, jo skjønnte hva du mente :-) takk for svar, ble litt klokere på x og y ene he he
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #19 Skrevet 17. februar 2007 Poenget mitt er at to foreldre med brune øyne kan få barn med både blå og brune øyne. Man kan altså ikke være sikker på at barnet har brune øyne selv om begge foreldre har det. Derimot: har begge foreldre blå MÅ barnet ha blå øyne.
Rosenrød Skrevet 17. februar 2007 #20 Skrevet 17. februar 2007 Til godiva: Din datter kan altså godt få barn med blå øyne... Det er vanskelig å forutse. Det er sjanse for at hun har arvet brunt fra både deg og din mann- dersom dette er tilfelle vil alle hennes barn ha brune øyne. Dersom en av dere har gitt henne et blått gen (noe som er umulig å vite siden hun fortsatt har brune øyne) kan hun få blåøyde barn.
TaMegBar Skrevet 17. februar 2007 #21 Skrevet 17. februar 2007 Jeg og alle i min familie har brune øyne, og faren og alle i hans familie har blå øyne, men likevel fikk jenta mi, som nå er tre år, knallblå øyne. Dominant gen eller ei, alt er mulig.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2007 #22 Skrevet 18. februar 2007 Jeg har brune øyne og min samboer har blå. Vår sønn har brune øyne.. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå