Anonym bruker Skrevet 17. februar 2007 #1 Skrevet 17. februar 2007 Gutten er allergisk mot egg, melk, fisk, soya og nøtter. Noen som har noen gode mat-tips?? Middag ol.
Zupermam Skrevet 17. februar 2007 #3 Skrevet 17. februar 2007 hei hei:) Det er ikke så vanskelig som du tror, når du først har vent deg til tanken: 1: stek karbonadedeig/kjøttdeig m litt løk, og ha over et glass pastasaus. Fyll torillas-lefser med kjøttdeigen og ha i salat, rull sammen og spis. Varier med pitabrød:) ha over litt fransk dressing. 2: spaghetti m kjøttdeig 3: hjemmelaga kjøttkaker, poteter og saus. Eller kjøp Gildes hamburgere ist for kjøttkaker/karbonader. Hamburgerne er uten melk. 4: Fiskekaker uten melk, med tilbehør ( de i ferskvarediskene er ofte uten melk) 4: Pannekaker ( bruke havremelk eller rismelk ist for melk. Bare kutt ut eggene, du smaker alikevel ikke at de ikke er med. Ris/havremelk fåes hos meny/ica/coop og helsekostbutikker 5: økologiske pølser u melk og egg 6: De fleste brød på butikken er uten melk og egg. Smør ei god brødskive med Go´mager leveposteien til Gilde med agurk på 7: Koteletter m tilbehør ( sjysaus ist for fløtesaus da:) 8: innbakt fisk i ovnen, med grønnsaker 9: kyllngwok med gode grønnsaker 10: grønnsakssuppe til dessert: Non-stop
Trønderbærta Skrevet 18. februar 2007 #4 Skrevet 18. februar 2007 Punkt 4 og 8 blir litt verre pga allergien mot fisk da. Og brødvarer som fåes kjøpt er det soya i. (baker litt selv da..) Ellers takk for tipsene.
Zupermam Skrevet 18. februar 2007 #5 Skrevet 18. februar 2007 obs, sorry. Hva med hjemmelaga pizza uten ost? Har en i ovnen nå, ser lovende ut så langt iallefall:)
marguritten Skrevet 21. februar 2007 #6 Skrevet 21. februar 2007 vet du hva jeg syns er godt? ungarsk kyllingrett til 2 personer: 2 kylling filer skjæres i strimler(eller biter), 3ss hvetemel,2ts paprika krydder,salt og pepper . *det tørre blandes i en pose, å kylling filene blandes i* stek kyllingen i litt olje på middels varme på en pande. når de er ferdige tar du kyllingen over på eget fat. hakk opp 1 løk (og 1 båt hvitløk hvis du vill) og brun den på panden. tilsett 1½ dl buljong,1 ss tomatpurre og 1 ss maizena(maizenan skal være utrørt i litt kaldt vann,ellers klumper den. jeg bruker å koke opp 1 dl vann og lette 1 buljong terning i. legg kylling bitene i og la det varmes opp serveres med ris eller potetmos. jeg bruker å lage potetmosen selv. koker noen poteter og moser dem sammen med litt melkefri smør.
marguritten Skrevet 22. februar 2007 #7 Skrevet 22. februar 2007 ville også bare si at jeg bruker å gå igjennom uke blader og se på oppskrifter (eller andre plasser) så bytter jeg ut melk med ris,havre eller soya melk. hvis det står i oppskriften at man trenger 1 egg i,så stryker jeg ut egg ut av hele oppskriften(gjelder også ost) det står f.eks at man skal ha egg i kjøttkaker. da har jeg bare litt mindre væske i og litt mere av det tørre (mel,rasp..eller noe annet) jeg bruker også masse soyafløte,men det er jo utelukkende for deg da. man må nesten prøve seg fram. men maten blir i allefall like god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå