Gå til innhold

spørsmål angående putebehandling..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 2 dagers kontrollen kjente barnelegen et lite knepp i Hannahs venstre hofte, og UL tatt påfølgende dag viste at hofta var litt umoden..Legen som undersøkte henne da vi skulle hjem sa at hofta nå kjentes helt fin, altså stabilisert av seg selv. Ortoped hadde da allerede skaffet oss pute og lest seg til (han innrømmet at han ikke helt hadde greie på dette med putebehandling) at vi skulle bruke den i 4,5 mnd..på 6 ukers kontrollen fikk vi beskjed av barnelegen at hoftene kjentes helt fine ut. De første 6 ukene brukte vi puta 24 timer i døgnet, og de siste to ukene nå har hun fått gått endel uten..har brukt to bleier da, og ligger mye i froskestilling på maven min.. vi har ingen spesiell oppfølging før ul om 4,5 mnd..etter å ha lest flere artikler på nettet om denne overbehandling m denne puta + lest mye her inne...føler jeg at hun ikke trenger å gå med denne puta hele tiden..men lurer på om det er noen som har hørt eller opplevd tilfeller hvor en umoden hofte som har fått putebehandling de første 6 ukene og der hofta har vært klinisk normal, har forverret seg ??? vi får som sagt ingen ul før 4,5 mnd..for det skader jo ikke å bruke denne puta vet dere...kanskje det ikke skader denne hofta, men om man ikke trenger den så syns jeg det er for j.... at man bruker den forgjeves og ikke minst blir "frastjålet" denne nærheten til ungen sin..håper noen kan svare meg..

klem fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som kan svare meg ?? ;(

Skrevet

Min yngste datter hadde pute og hun var bra etter 6 uker, men måtte ha på puta i 3 måneder for at de skulle være helt sikre på at hofta var bra.Men det var lit p.g.a at de plundret mye med hofta til min eldste datter. Ortopeden sa at det hadde hent at de hadde tatt av puta etter 6 uker og når de kom til kontroll til 3 måneder så var den ikke bra allikevel. Jeg hadde på puta i 3 måneder, men hadde den av innemellom siden hofta var helt fin etter 6 uker. Jeg har også hatt hoftefeil som liten, så det var lit for sikkerhetskyld. Jeg har snakket med noen her som hadde bare umoden hofte som de ikke valgte å legge i pute, og vente og se. Da de var til kontroll etter 5 uker så har hofta vært bra. Jeg hadde nok vært skeptisk til en lege som må lese seg fram til hvor lenge puta skal være på. Det er jo kjipt å ha på puta så lenge hvis det ikke er nødvendig. Du kan ikke ringe sykhuset for å få en ekstra kontroll. Vi var til kontroll en gang i måneden da min datter lå på pute.

Skrevet

tusen tusen takk for at du tok deg tid til å svare Niva;) ang det ortopeden fortalte - var hofta både moden og klinisk bra ved 6 ukers alder, for deretter å forverre seg igjen etter puta ble seponert?? det var kun umoden hofte det var snakk om også? ortopeden vi snakket m var veldig hyggelig altså og måtte steppe inn pga vestfolds eneste barneortoped var sykemeldt..og det virket igrunn som han selv ikke ville ha satt i gang behanling m pute, men siden de på ul hadde sagt det så..og han sa jo at det kun var en forebygging da..men hadde liksom ikke greie på alle rutiner og sånn rundt behandlingen..

sikkert derfor det ikke ble forordnet ul kontroll v 6 ukers alder..

Har forsøkt å ta kontakt m sykehuset og snakket m 3-4 avdelinger, men ingen kan gjøre noe, det er legen som må henvise..og barnelegen på hs han sier det ikke er nødvendig..skader ikke å bruke den sier han, men det er jo ikke det det kommer ann på....uff! diagnosen hennes var lateralisering av caput femoris - vært borti det uttrykket? forstår det bare som en umodenhet og at den gikk ut av ledd ved 2 dagers kontroll, men den stabiliserte seg selv, for var stabilt da vi dro hjem..

Skrevet

Jeg spurte ortopeden da jeg var til kontroll med min yngste datter, hun var jo helt bra i hoftene da, og jeg spurte hvorfor jeg ikke kunne ta av puta. Da sa hun at det hadde hent at etter de fjernet puta så tidlig at de hadde oppdaget på neste kontroll at den ikke var bra allikevel. Det kunne komme av at ultralyd legen ikke hadde vært nøye nok . Men jeg hadde samme ortoped til min eldste datter og hennes hofte styrte de veldig med,, så jeg måtte ha den på for sikkerhetskyld, men det gjorde ingen ting at jeg hadde den av innimellom slik at hun kunne sprelle . Hoftefeil er tydeligvis en veldig arvelig grei i min familie.

Jeg er glad for at jeg var til jevnlig kontroll med min yngste datter for å sjekke at hofta ble bra. Min eldste datter oppdaget de etter 6 uker at puta hadde ingen effekt. Her i Drammen er det vanlig praksis å være til kontroll etter 6 uker med puta for å sjekke at puta hjelper,

Jeg har hørt om umoden hofte som stabiliserer seg selv uten å bruke pute, så jeg vet ikke hvor grensen går. Jeg spurte ultralyd legen hva de målte, da sa hun de målte vinkelen på hofta, og den skulle være over 62, min datter hadde en vinkel på 50 ,men var jo bra etter 6 uker.

Jeg håper du finner ut av det. Det er kjipt å bruke pute så lenge hvis det ikke er nødvendig.

Skrevet

Takk for svar;) så du er Drammenser?? født og oppvokst i Drammen, men de siste 6-7 årene har jeg bodd i Tønsberg..

Ja, det hadde jo tatt seg ut om vi etter 4,5 mnd hadde fått beskjed om at puta ikke hadde hatt noe effekt pga dårlig oppfølging.. men puta er vel tilstrekkelig til å behandle en umoden hofte..din eldste hadde vel luksasjon som er den verste graden, så da er det jo klart at det er desto viktigere å følge opp om det har effekt.. Men er jo klart at når de først setter i gang et tiltak så må det jo følges opp!

har lest at 90% av de ustabile/og umodne hoftene stabiliserer seg selv spontant i løpet av de første ukene, men utfordringen er jo da å plukke opp de 10% som trenger behandlingen da..

men hvordan kan de måle vinkel når hofta bare mangler litt brusk??

skal på hs imorgen og kreve ul pga vil kontrollere om den har effekt! da kan han ikke nekte!

Skrevet

du skrev et sted her at hun yngste hadde en umoden +en lett dysplastisk hofte.. var det det den m lett dysplasi som ble målt vinkel av da kanskje??

Skrevet

Ja jeg er født og oppvokst på Åssiden i Drammen. Har bodd en del år i Kr.sand før jeg flyttet tilbake for 3 år siden min eldste datter var født med lukasjon. Jeg har også hørt at veldig mange barn med ustabile hofter blir bra av seg selv. Derfor er det mange som velger å vente noen uker etter de er født før de er til kontroll igjen og eventuelt legger på en pute da hvis de ikke har stabilisert seg. Jeg hadde prøvd å få til en kontroll og snakke med ortopeden. Kanskje de velger å ta av puta

Skrevet

Heisann!

Blander meg inn litt her jeg også!

Er selv født med sterk hd, og hadde både pute og gips som barn!

Da jeg fødte sønnen min for 2år siden, ble han nøye fulgt opp med ultralyd pga noe umodne hofter. Hadde en ultralyd i mnd i 3mnd. Han ble helt fin!

Da jeg fødte dattera mi for 4,5mnd siden, ble det påvist hd allerede dagen etter at hun ble født (Begge barna mine er født på Kongsberg, og der har de rutineundersøkelse av alle nyfødtes hofter)

Dattera mi ble lagt i pute med engang :S

Vi har hatt en ul pr mnd for å se om puta hjelper, og oppfølging av fysio på sykehuset.

Allerede etter 3mnd var dattera mi helt fin, men de ville også i dette tilfellet ha puta på i 4mnd fordi de hadde sett at noen som var erklært friske, og fikk puta for tidlig av, hadde fått tilbake"slag".

Vi skal nå avsluttende kontroll til fredag. Da er det røngten og ortoped! Håper bare alt er bra =)

Skrevet

hei

har ei lita jente som fikk pute da hun var 5 uker gammel. Hun lå i seteleie og fikk time til ultralyd. Der kunne de se at venstre hofte ikke var som den skulle. Fikk time til å komme dagen etter for å få pute på. Var helt forferdelig. Kom på sykehuset og ble møtt av en forferdelig barnelege. Han var så hardhendt og brutal at jeg brøt sammen. Hun ble kjempesint og skrek, men legen bare forsatte. Når han var ferdig forsvant han. Ikke noe forklaring på hva som var galt. Til slutt kom det en sykepleier og tok på puta og "versegod". Var helt i sjokktilstand og gråt i 3 dager. Værste døgnet i mitt liv i hvertfall. Nå har vi fått time om 2 mnd. da blir hun 4.5 mnd. Alle jeg har snakket med sier hun kommer til å bli fin, men leser jo mange innlegg her om at det ikke hjelper med putebehandling. Synes det er rart at vi ikke skal få komme inn på kontroll å sjekke at det går rette veien.

Skrevet

hei! hvis det kun er umodne hofter og hun enna er så litta og "svak" har jeg hørt at pute er tilstrekkelig. Men hvis det er hofteleddsdysplasi eller luksasjon så er det ikke alltid puta er bra nok. Tror det også avhenger av barnets alder når man oppdager det..

Skrevet

hun har hofteleddysplasi. På den ene hoften. 46 *. ble lagt i pute da hun var 1 mnd ca. Er det ikke merkelig at vi ikke skal inn på kontrollen i mellom tiden da. slik at vi ikke må bruke pute til hun er 4.5 mnd og så funker ikke det og så må hun ligge i strekk og operasjon må til likevel ?

Skrevet

jo, det er det samme spm jeg stiller...

Skrevet

Jeg synes det er lit rart at det enkelte steder er så lite kontroller. Jeg har vært til kontroll etter 6 uker med begge mine barn da de lå på pute.

Skrevet

Vi tar en tlf til Rikshospitalet imorgen..har ikke brukt puta siste 2 ukene.. Hannah er nå 10 uker, brukte puta de første 8 ukene...og for en umoden hofte som stabiliserte seg spontant etter 3 dager, tror jeg det er tilstrekkelig..men skal som sagt ringe riksen og høre med dem..mulig vi får en ultralyd av de..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...