Gå til innhold

November: Gjør deres babyer dette, tro?

Anbefalte innlegg

På 3 mndkontrollen i går prøvde helsesøster å dra frøkna mi mot seg - fra ryggleie til sittende - ved at hun holdt henne i hendene. Min lille frøken ble ikke stiv i overkroppen eller "hjalp til" for å komme seg opp (som de to andre babyene gjorde), men hodet hang bakover liksom... HS kommenterte det ikke, men nå er jo jeg litt bekymret, typisk. Hun er kjempeflink å ligge lenge på magen, og holder hodet stødig og fint i lengre perioder - noe vi også fikk skryt for. Men det er først den siste uka hun kan sitte på armen, liksom, uten å vingle for mye. Hun har ikke vært stødig nok i nakken/hodet før nå. Det skal sies at hun har hatt kolikk i 6 uker, og har ligget minimalt i ryggleie pga dette. Hver gang hun har blitt lagt ned har hun hylt infernalsk, derfor har hun ligget mye på magen over armen vår - eller "liggesittet" i vippestol evt. bygd opp på puter i sofaen. Tror kanskje dette har vært litt passiviserende, uten at vi har kunnet gjort ting på noen særlig annen måte pga kolikken. Håper bare ikke hun har tatt skade av dette, eller at noe kan være galt med ryggen/nakken hennes..... Hva tror dere andre? Hvordan reagerer deres små på å bli dratt i armene opp i sittende stilling?

Fortsetter under...

Gutten min er veldig sterk, og holder hodet og har bøyde armer når man drar han opp, men som sagt, er han sterkere enn gjennomsnittet, noe også helsesøster har kommentert. Var tre andre babyer der sammen med oss, og husker iallfall en som "bare hang der". Helsesøster kommenterte ikke dette, og sa at alle 4 babyene var helt slik de skulle. Jeg skjønner at du bekymrer deg, men du har nok ingen grunn til å gjøre dette:) Alle er jo ikke helt like, uten at det dermed trenger være noe feil med noen av de..:)

MIn også er veldig sterk i ryggen og drar seg opp, men er babyen din født på samme tid som de andre da? For når vi var på 3 mnd kontrollen var han egentlig bare 2 mnd og en uke, så da klarte ikke han å hjelpe til å dra seg opp. Han er er født tidlig i nov, 08.11. Så nå skal vi liksom på 4 mnd kontroll, men det blir 3 mnd for oss. Så det kommer nok plutselig, de er jo så forskjellige! Du må ta det helt med ro.. Må ikke tenke på hva andre sine gjør.. :)

Gutten min er veldig sterk i kroppen, noe vi fikk bekreftet på HS i går på 3-mnd.kontrollen. Vi kan godt dra han opp etter hendene og han prøver febrilsk å komme seg opp i sittende stilling selv også. Hvis han ligger i armkroken, spenner han alle muskler og SKAL opp. Det er så morsomt å se at han prøver og prøver. Har også begynt å løfte underkroppen veldig når han ligger på gulvet, så det skulle ikke forundre meg om han klarer å snu seg om en måneds tid eller noe sånt. Tar også sats med bena og skyver seg oppover på gulvet.

Jenta mi er veldig sterk. Hun både setter seg, og reiser seg opp når vi drar henne i armene. Men helsesøster sa det var like normalt å ikke klare å hjelpe til å komme seg opp selv nå, som å klare det. Så tror ikke det er noe å bekymre seg for:) Hun løper snart rundt skal du se.

Jenny fikk skryt av fysio for at hun var veldig sterk på den måten som du snakker om der. Men litt svakere på magen, da hun ikke ha villet ligge på magen. men nå som vi har trent en del i halvannen uke på magen er hun blitt mye sterkere den veien også. De kommer seg veldig fort altså. Tror nok det ikke er så farlig jeg SuMa, det kommer seg nok nå som kolikken er begynt å bli bedre..

Jenny er nok uvanlig sterk siden hun bare vil stå eller sitte . Liker veldig godt å bli dratt opp ved armen til sittende eller stående stilling. Hun stiver helt av i kroppen , nakken og armene. Ser veldig stolt ut der hun dras opp..nesten så hun skjnner at dette er en litt avansert greie..hehe, tullejenta ;)

Annonse

Jenta mi "hjelper" heller ikke så veldig til når jeg prøver å dra ho opp etter armene. Når ho ligger i fanget mitt ser det ut som ho prøver å sette seg opp ved å stramme magen og løfte hodet, men når jeg prøver å hjelpe ho blir ho helt slapp... Har egentlig ikke tenkt over dette selv, vet ikke når det er vanlig å begynne å løfte seg selv opp.

Hei, jenter! I dag løftet Maja seg også opp sånn, puh... Har øvd noen ganger, og vips så satt den :-)

Tenkte på det etterpå, at vi aldri hadde prøvd å dra henne opp sånn før helsesøster gjorde det - egentlig ikke så rart at hun ikke skjønte hva hun skulle gjøre, hi hi.

Rart at man skal engste seg sånn for småting.... Storesøsteren var kjempetidlig med alt motorisk, så jeg har jo bare henne å sammenligne med. Men Maja smilte ordentlig da hun var 6 dager gammel - storesøsteren først da hun var 3 uker!!! Minn meg på dette neste gang jeg engster meg, OK?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...